Volán az iskolapadban

Manapság több mint hárommillió személyautó cikázik a magyar utakon. Nem mindig volt ez így, valaha kiváltságnak számított a magánautó és a jogosítvány. Az ötvenes-hatvanas években mindenképp. Ebbe a „hősi” korszakba röpíti vissza az olvasót az alábbi muzeális fotósorozat, amely megmutatja, hogyan oktatták az úrvezető-jelölteket az „átkosban”.

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

Budapesten 1895-ben jelent meg az első automobil, a legenda szerint Törley József pezsgőgyáros volt a tulajdonosa, és a mágnás – ha lúd, legyen kövér alapon – gyorsan vett egy teherautót is, persze azt szállítmányozásra. Négy évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a járművek szaporodása miatt be kelljen vezetni a vizsgakötelezettséget; az első vizsgát 1901.június 14-én ünnepélyes keretek között tartották a Városliget szélén, a Liget sor és az Aréna út sarkán. A szabály azt mondta ki, hogy a 16 lóerőnél nagyobb teljesítményű gépjárművek vezetéséhez volt szükség jogosítványra.

A gépjárművezetők szervezett állami képzése 1912-ben indult meg, létrehozták az Állami Sofőriskolát, a tanfolyam időtartama 42 nap volt. Mindez már akkor sem volt olcsó mulatság, a beiratkozás 20, maga a tanfolyam 200 koronába került, ami akkor egy jó szakmunkás havi bérének a másfélszerese volt.

Az Állami Autóműszaki Intézet 1949. január 31-én jött létre az Állami Sofőriskola jogutódjaként, és az ötvenes, hatvanas években – amikor a fotósorozat készült – az oktatás állami monopóliummá vált.

Persze autót vezetni akkoriban még nem volt nagy kunszt, 1956-ban, amikor kitört a forradalom, írd és mondd 10 681 személyautó futott a magyar utakon, és ebből 8188 autót az állami apparátus birtokolt! Szinte hihetetlen, de mindössze 2493 kocsi volt magántulajdonban.

Ötven, hatvan évvel ezelőtt készült filmeken lehet látni, hogy szinte üresek voltak a magyar utak, nem igen fenyegette az a veszélyt az egyszeri sofőrt, hogy karambolozni fog. Így aztán ne nagyon mosolyogjunk azokon a korabeli autósiskolákban készült felvételeken, amelyek ma már komikusnak tűnnek.

Akkoriban még iskolapadban is meg lehetett tanulni a vezetés tudományát, annyira kicsi volt a valószínűsége annak, hogy szembejövő autóval találkozik az ember...

Budapest, 1960. november 15. Faragó Béla és Gazsó József kezdő gépkocsivezető hallgatók Európa legmodernebb speciális tantermében ismerkednek a gépkocsivezetés alapelemeivel. Hátul, a vezénylő asztalnál Surányi László oktató a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium autóközlekedési Tanintézet által szervezett hivatásos gépkocsivezető az oktatáson.
Budapest, 1960. november 15. Faragó Béla és Gazsó József kezdő gépkocsivezető hallgatók Európa legmodernebb speciális tantermében ismerkednek a gépkocsivezetés alapelemeivel. Hátul, a vezénylő asztalnál Surányi László oktató a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium autóközlekedési Tanintézet által szervezett hivatásos gépkocsivezető az oktatáson.
Fotó: Müller Lajos / MTI Nemzeti Fotótár
Miskolc, 1963. január 4. Kékedi Adorján gépkocsivezető vizsgázik a január 1-én életbe lépett új közlekedési szabályokból. A megyében a gépkocsivezetők tanfolyamokon sajátíthatják el az új szabályokat.
Miskolc, 1963. január 4. Kékedi Adorján gépkocsivezető vizsgázik a január 1-én életbe lépett új közlekedési szabályokból. A megyében a gépkocsivezetők tanfolyamokon sajátíthatják el az új szabályokat.
Fotó: Birgés Árpád / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1960. november 15. Bohány Vince első vezetési gyakorlatára indul Hideg Sándor gépjárműoktatóval a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium Autóközlekedési Tanintézet által szervezett hivatásos gépkocsivezető oktatáson.
Budapest, 1960. november 15. Bohány Vince első vezetési gyakorlatára indul Hideg Sándor gépjárműoktatóval a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium Autóközlekedési Tanintézet által szervezett hivatásos gépkocsivezető oktatáson.
Fotó: Müller Lajos / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1959. február 4. Az oktató a gépkocsi alkatrészeit ismerteti a hallgatókkal az Autóközlekedési Tanintézetben, ahol gépkocsivezetői tanfolyamok mellett 13-féle különleges szaktanfolyamot is tartanak. 1912-ben - a 40.000/1912 sz. BM rendelet alapján - létrehozták a Gépjárművezetőket előkészítő tanfolyamot későbbi népszerű nevén, az Állami Sofőriskolát. Fejlődését és működését a második világháború erősen visszavetette. 1949-ben - új néven szabályozták az iskola tevékenységét, létrejött az Állami Autóműszaki Intézet (AMI)., amit alap-, közép-, és felsőfokú, illetve különleges képzést nyújtó tanfolyamok szervezésével bíztak meg. 1953-tól Gépjárművezető-képző Iskola néven működött. 1956-ban az Autóműszaki Intézet illetve a Gépjárművezető-képző Iskola jogutódjaként, országos hatáskörrel, létrejött a KPM Autóközlekedési Tanintézet, az ATI.
Budapest, 1959. február 4. Az oktató a gépkocsi alkatrészeit ismerteti a hallgatókkal az Autóközlekedési Tanintézetben, ahol gépkocsivezetői tanfolyamok mellett 13-féle különleges szaktanfolyamot is tartanak. 1912-ben - a 40.000/1912 sz. BM rendelet alapján - létrehozták a Gépjárművezetőket előkészítő tanfolyamot későbbi népszerű nevén, az Állami Sofőriskolát. Fejlődését és működését a második világháború erősen visszavetette. 1949-ben - új néven szabályozták az iskola tevékenységét, létrejött az Állami Autóműszaki Intézet (AMI)., amit alap-, közép-, és felsőfokú, illetve különleges képzést nyújtó tanfolyamok szervezésével bíztak meg. 1953-tól Gépjárművezető-képző Iskola néven működött. 1956-ban az Autóműszaki Intézet illetve a Gépjárművezető-képző Iskola jogutódjaként, országos hatáskörrel, létrejött a KPM Autóközlekedési Tanintézet, az ATI.
Fotó: Lajos György / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1959. február 4. Az Autóközlekedési Tanintézet gépkocsijai közlekednek a forgalomban.
Budapest, 1959. február 4. Az Autóközlekedési Tanintézet gépkocsijai közlekednek a forgalomban.
Fotó: Lajos György / MTI Nemzeti Fotótár
Győr, 1964. december 2. Kovács Ferenc szakoktató a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozását (KRESZ) magyarázza a hallgatóknak a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) Autóközlekedési Tanintézetének győri iskolájában, ahol a traktoros iskola sikeres letétele után a megyei állami gazdaságok munkásai és a termelőszövetkezeti tagok gépkocsivezetői tanfolyamon vesznek részt.
Győr, 1964. december 2. Kovács Ferenc szakoktató a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozását (KRESZ) magyarázza a hallgatóknak a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) Autóközlekedési Tanintézetének győri iskolájában, ahol a traktoros iskola sikeres letétele után a megyei állami gazdaságok munkásai és a termelőszövetkezeti tagok gépkocsivezetői tanfolyamon vesznek részt.
Fotó: Hadas János / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1963. március 22. Új magyar találmányú tanpadokon oktatják a gépkocsivezető tanulókat az Autóközlekedési Tanintézetben. A berendezés élethűen szimulálja a járművek vezetőállását. A találmány iránt a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa (KGST) a közép- és kelet-európai szocialista országok gazdasági együttműködési szervezetébe tartozó országok is érdeklődnek.
Budapest, 1963. március 22. Új magyar találmányú tanpadokon oktatják a gépkocsivezető tanulókat az Autóközlekedési Tanintézetben. A berendezés élethűen szimulálja a járművek vezetőállását. A találmány iránt a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa (KGST) a közép- és kelet-európai szocialista országok gazdasági együttműködési szervezetébe tartozó országok is érdeklődnek.
Fotó: Marosi László / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1965. május 21. Vizsgázó motorkerékpáros jelzőtáblákra való reagálását figyeli a vizsgabizottság tagja a népligeti vizsgapályán. A motorkerékpárosok eddig az elméleti vizsgák után csak igen egyszerű, ún. biztonsági feladatot oldottak meg a vizsgán. A KPM Autóközlekedési tanintézet új vizsgarendszerén egy 2 km-es vizsgapályán kell áthaladniuk. Ezen az útszakaszon megtalálhatók mindazok az útelemek, amelyek a közlekedésben a legfontosabbak. A vizsgabizottság figyeli a motorkerékpáros reagálását a jelzőtáblák és egyéb útelemek észlelésekor és csak jól képzett vezetőket engednek részt venni a forgalomban.
Budapest, 1965. május 21. Vizsgázó motorkerékpáros jelzőtáblákra való reagálását figyeli a vizsgabizottság tagja a népligeti vizsgapályán. A motorkerékpárosok eddig az elméleti vizsgák után csak igen egyszerű, ún. biztonsági feladatot oldottak meg a vizsgán. A KPM Autóközlekedési tanintézet új vizsgarendszerén egy 2 km-es vizsgapályán kell áthaladniuk. Ezen az útszakaszon megtalálhatók mindazok az útelemek, amelyek a közlekedésben a legfontosabbak. A vizsgabizottság figyeli a motorkerékpáros reagálását a jelzőtáblák és egyéb útelemek észlelésekor és csak jól képzett vezetőket engednek részt venni a forgalomban.
Fotó: MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1962. június 3. iTemesvári Rudolf (b2) vezető oktató  a defektes gumi cseréjére oktatja a Magyar Honvédelmi Sportszövetség (MHS) gépjárművezető-képző iskolájának hallgatóit a Dagály utca 11. szám alatt.
Budapest, 1962. június 3. iTemesvári Rudolf (b2) vezető oktató a defektes gumi cseréjére oktatja a Magyar Honvédelmi Sportszövetség (MHS) gépjárművezető-képző iskolájának hallgatóit a Dagály utca 11. szám alatt.
Fotó: Petrovits László / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1963. február 23. Tanulóvezető ül a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) Autóközlekedési Tanintézet Moszkvics 403-as típusú személyautójában.
Budapest, 1963. február 23. Tanulóvezető ül a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) Autóközlekedési Tanintézet Moszkvics 403-as típusú személyautójában.
Fotó: Zinner Erzsébet / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1960. november 15. Kezdő gépkocsivezető hallgatók Európa legmodernebb speciális tantermében ismerkednek a gépkocsivezetés alapelemeivel a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium Autóközlekedési Tanintézet által szervezett hivatásos gépkocsivezető oktatáson.
Budapest, 1960. november 15. Kezdő gépkocsivezető hallgatók Európa legmodernebb speciális tantermében ismerkednek a gépkocsivezetés alapelemeivel a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium Autóközlekedési Tanintézet által szervezett hivatásos gépkocsivezető oktatáson.
Fotó: Müller Lajos / MTI Nemzeti Fotótár
Pécs, 1970. február 13. Az Autóközlekedési Tanintézet Baranya megyei iskolájának tanuló gépkocsijai (két Skoda 1000 MB és egy Trabant) közlekednek Pécs egyik utcáján.
Pécs, 1970. február 13. Az Autóközlekedési Tanintézet Baranya megyei iskolájának tanuló gépkocsijai (két Skoda 1000 MB és egy Trabant) közlekednek Pécs egyik utcáján.
Fotó: Hadas János / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1965. május 20. A Közlekedés és Postaügyi Minisztérium (KPM) Autóközlekedési Tanintézet hallgatói a gépkocsi kezelőszerveit tanulmányozzák az intézmény műhelyében.
Budapest, 1965. május 20. A Közlekedés és Postaügyi Minisztérium (KPM) Autóközlekedési Tanintézet hallgatói a gépkocsi kezelőszerveit tanulmányozzák az intézmény műhelyében.
Fotó: Pálfai Gábor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1977. április 18. Skoda személyautókkal gyakorolnak a tanuló vezetők a Magyar Autóklub új tanpályáján a lágymányosi Duna-parton, a Petőfi híd közelében.
Budapest, 1977. április 18. Skoda személyautókkal gyakorolnak a tanuló vezetők a Magyar Autóklub új tanpályáján a lágymányosi Duna-parton, a Petőfi híd közelében.
Fotó: Csikós Gábor / MTI Nemzeti Fotótár
Pécs, 1964. november 28. Mohovits József, az ország legidősebb gépkocsivezetője új jogosítványával. A 83 éves férfi jövőre jugoszláviai utat tervez.
Pécs, 1964. november 28. Mohovits József, az ország legidősebb gépkocsivezetője új jogosítványával. A 83 éves férfi jövőre jugoszláviai utat tervez.
Fotó: Percze Lajos / MTI Nemzeti Fotótár