A levegőnél senki sem lehet okosabb

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

A Nándi bácsival való első találkozás a farkashegyi repülőtéren valószínűleg minden növendékbe egy életre beleégett. A téli elméleti tanfolyam után az első reptéren töltött nap amúgy is sűrűnek ígérkezett, az MHSZ-időszakból megmaradt katonás tempót harminchat évesen még első lépcsős laktanyában töltött sorkatonai múlttal is nehéz volt felvenni. Félelemmel és izgalommal vegyes kíváncsisággal toltuk ki a hangárból a gépcsodákat, a hangármester sűrű káromkodása mellett. A hangármesternél csak az öreg Nándi bácsi tudott hangosabban káromkodni. Amikor először megláttam bóklászni a starton, azt hittem, hogy egy veterán, nyugdíjas pilóta jött ki nosztalgiázni, elmerengeni a régi daliás időkön. De nem, Nándi bácsi rám kiabált, szedjem a lábam, segítsek kitolni a Fókát. Azt sem tudtam, mi az a Fóka, a felmosórongyot nevezték így a katonaszlengben, de azt nem tologatni kellett. Nándi bácsi nem hagyott ezen elmélkedni, rámutatott egy kék csíkos vitorlázógépre, toljuk ki a startra. A legnagyobb megrökönyödésemre utána a minimum hetven feletti öreg beleült a gépbe, felvontatták, és csaknem három óra hossza múlva szállt le.

A kezdő kiképzés része volt az öreg csontváz MTZ traktor kezelése, a kötélhúzó kocsival való ingázás a starthely és a csörlő aggregátor között. Nándi bácsi előszeretettel nevelte hangos szitkozódással a traktorral szerencsétlenkedő kezdőket, azért is ordítozott, ha túl lassan húzták a gépét, azért is, ha túl gyorsan. Azonban ha úgy látta, fejlődött valamit a növendék, hangnemet váltott. Az első egyedül repüléskor már gratulált, a „C” vizsga előtt már tanácsokkal látott el: ha túl gyorsan éred el a légtérplafont, engedd ki félig a fékszárnyat, kicsit süllyedj, maradj a termikben, de vigyázz a sebességre. A levegőnél senki sem lehet okosabb!

Az öreggel évek alatt jó barátságot kötöttem. Kiderült, félárva gyerekként, meglehetősen szegény sorban nőtt fel, egy székesfehérvári egyházi gimnáziumba fogadták be az 1940-es években, ahol a gyengébb, de módosabb diákok korrepetálásával kompenzálta a tandíjat. A város bombázásakor csak a gazdagabb diákok és a tanárok mehettek le az óvóhelyre, a Nándi bácsihoz hasonló diákok jobb híján kint fociztak a légitámadás alatt, dacolva a veszéllyel. Az óvóhely kapott egy bombatalálatot, ott mindenki odaveszett, a támadást csak Nándi bácsi és focizó társai élték túl. Egy idő múlva már egyedül nem engedték repülni az orvosi alkalmasság lejárta miatt, de folyamatosan kijárt Farkashegyre, ha tudott, beült valaki mögé. Az első Covid-karantén után is megjelent, amint kinyitott a reptér, én az ördögnek sem kellek, hiába mászkáltam összevissza maszk nélkül, még a BKV-s kezem is lenyalogattam utazás után, mégsem kaptam el, mesélte harsány vidámsággal. Sajnos a második hullám nem kímélte. Temetése közben repülőgép körözött a piciny mátrai szülőfaluja fölött, Farkashegy meg azóta érezhetően üresebb lett. A képeken látható öreg, fa vitorlázó repülőgépek helyét is modern műanyag vitorlázók vették át, Nándi bácsi talán ott köröz felettünk láthatatlanul a leselejtezett Fóka szellemével...

Budapest, 1947. október 25. Repülőnap a Farkashegyen. A Rubik R-11 Cimbora típusú repülőgép a segítők közreműködésével kerül a starthelyre, a gép farokrészét – a „svancot” – a hajózóruhába öltözött repülőgép-vezető emeli.
Budapest, 1947. október 25. Repülőnap a Farkashegyen. A Rubik R-11 Cimbora típusú repülőgép a segítők közreműködésével kerül a starthelyre, a gép farokrészét – a „svancot” – a hajózóruhába öltözött repülőgép-vezető emeli.
Fotó: Rév Miklós / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1960. június 16. Motoros géppel vontatják a harmincéves MÁV Repülő Klub vitorlázó szakosztálya egyik vitorlázó repülőgépét a farkashegy-biai repülőtéren.
Budapest, 1960. június 16. Motoros géppel vontatják a harmincéves MÁV Repülő Klub vitorlázó szakosztálya egyik vitorlázó repülőgépét a farkashegy-biai repülőtéren.
Fotó: Mikó László / MTI Nemzeti Fotótár
Győr, 1961. július 8. A 12. országos vitorlázó repülőbajnokság induló versenyzői megbeszélést tartanak a felszállás előtt. A Magyar Honvédelmi Sportszövetség Győrben rendezte meg a bajnokságot 26 versenyző részvételével.
Győr, 1961. július 8. A 12. országos vitorlázó repülőbajnokság induló versenyzői megbeszélést tartanak a felszállás előtt. A Magyar Honvédelmi Sportszövetség Győrben rendezte meg a bajnokságot 26 versenyző részvételével.
Fotó: Bojár Sándor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1961. március 26. Vitorlázó repülők készítik fel gépeiket a repülőidényre a Hármashatár-hegy aljában az első tavaszi vasárnapon.
Budapest, 1961. március 26. Vitorlázó repülők készítik fel gépeiket a repülőidényre a Hármashatár-hegy aljában az első tavaszi vasárnapon.
Fotó: Fényes Tamás / MTI Nemzeti Fotótár
Sári, 1961. április 18. Kelemen Jenő zászlójelző, a Csepeli Repülőklub tagja indítja a Pilis nevű repülőgépet a sári repülőtéren. A vitorlázó repülők 110 tagú csoportja a XX. kerületi MHS (Magyar Honvédelmi Sportszövetség) irányításával működik.
Sári, 1961. április 18. Kelemen Jenő zászlójelző, a Csepeli Repülőklub tagja indítja a Pilis nevű repülőgépet a sári repülőtéren. A vitorlázó repülők 110 tagú csoportja a XX. kerületi MHS (Magyar Honvédelmi Sportszövetség) irányításával működik.
Fotó: Vigovszki Ferenc / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1962. június 8. Gradzer Károly, a Magyar Államvasutak (MÁV) Repülőklub tagja, az 1961. évi senior verseny győztese Rubik R-22 Super Futár vitorlázógépével a farkashegyi repülőtér felett készül a hagyományos nemzetközi vitorlázórepülő versenyre. Nemzetközi versenyekre és külföldi táborozásra ezen a repülőtéren készülnek fel a Beloiannisz Híradástechnikai Gyár Gagarin és a MÁV vitorlázó repülői.
Budapest, 1962. június 8. Gradzer Károly, a Magyar Államvasutak (MÁV) Repülőklub tagja, az 1961. évi senior verseny győztese Rubik R-22 Super Futár vitorlázógépével a farkashegyi repülőtér felett készül a hagyományos nemzetközi vitorlázórepülő versenyre. Nemzetközi versenyekre és külföldi táborozásra ezen a repülőtéren készülnek fel a Beloiannisz Híradástechnikai Gyár Gagarin és a MÁV vitorlázó repülői.
Fotó: Mikó László / MTI Nemzeti Fotótár
Dunakeszi, 1963. augusztus 29. Cifra Lajos, a Magyar Honvédelmi Sport Szövetség (MHS) modellező főelőadója hajó-, repülő- és autómodelleket ismertet a szövetség bemutatóján a Dunakeszihez tartozó alagi repülőtéren. A rendezvényen szakemberek megbeszélték az 1963/64. évi feladatokat, és megismerték a kiképzési és sportmunkájában alkalmazott technikai eszközöket.
Dunakeszi, 1963. augusztus 29. Cifra Lajos, a Magyar Honvédelmi Sport Szövetség (MHS) modellező főelőadója hajó-, repülő- és autómodelleket ismertet a szövetség bemutatóján a Dunakeszihez tartozó alagi repülőtéren. A rendezvényen szakemberek megbeszélték az 1963/64. évi feladatokat, és megismerték a kiképzési és sportmunkájában alkalmazott technikai eszközöket.
Fotó: Mikó László / MTI Nemzeti Fotótár
Dunaújváros, 1976. július 4. Lengyel gyártású PZL Bielsko SZD-9 Bocian vitorlázó repülőgép leszállás közben, félig nyitott féklappal a dunaújvárosi (Kisapostag) MHSZ (Magyar Honvédelmi Szövetség) sportrepülőtéren, az országos válogató bajnokságon.
Dunaújváros, 1976. július 4. Lengyel gyártású PZL Bielsko SZD-9 Bocian vitorlázó repülőgép leszállás közben, félig nyitott féklappal a dunaújvárosi (Kisapostag) MHSZ (Magyar Honvédelmi Szövetség) sportrepülőtéren, az országos válogató bajnokságon.
Fotó: Branstetter Sándor / MTI Nemzeti Fotótár
1976. július 4. Folyik a rádiók ellenőrzése a felszállásra váró vitorlázó repülőgépeken a dunaújvárosi (Kisapostag) MHSZ (Magyar Honvédelmi Szövetség) sportrepülőtéren az országos válogató bajnoksága mezőnyében. Az előtérben egy Rubik R-22S Super Futár típusú vitorlázó repülőgép, mögötte egy lengyel gyártású SZD-12 Mucha.
1976. július 4. Folyik a rádiók ellenőrzése a felszállásra váró vitorlázó repülőgépeken a dunaújvárosi (Kisapostag) MHSZ (Magyar Honvédelmi Szövetség) sportrepülőtéren az országos válogató bajnoksága mezőnyében. Az előtérben egy Rubik R-22S Super Futár típusú vitorlázó repülőgép, mögötte egy lengyel gyártású SZD-12 Mucha.
Fotó: Branstetter Sándor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1981. augusztus 15. A tervező, idősebb Rubik Ernő (j) az újra megépített repülőgépe pilótafülkéjét ellenőrzi. Schmidt Lajos asztalosmester – idősebb Rubik Ernő tervező irányításával, az eredeti tervrajzok alapján – újraépítette a legendás Vöcsök vitorlázó repülőgép egy példányát a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium (MÉM) Repülőgépes Szolgálatának tanműhelyében, Farkashegyen. A gép farokrészénél Schmidt Lajosnak (háttal) Takáts László segédkezik a vezérsík összeszerelésében. A háttérben egy Liszunov Li-2-es repülőgép áll.
Budapest, 1981. augusztus 15. A tervező, idősebb Rubik Ernő (j) az újra megépített repülőgépe pilótafülkéjét ellenőrzi. Schmidt Lajos asztalosmester – idősebb Rubik Ernő tervező irányításával, az eredeti tervrajzok alapján – újraépítette a legendás Vöcsök vitorlázó repülőgép egy példányát a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium (MÉM) Repülőgépes Szolgálatának tanműhelyében, Farkashegyen. A gép farokrészénél Schmidt Lajosnak (háttal) Takáts László segédkezik a vezérsík összeszerelésében. A háttérben egy Liszunov Li-2-es repülőgép áll.
Fotó: Balaton József / MTI Nemzeti Fotótár
Nyíregyháza, 1983. november 17. Kesselyák Mihály repülőmérnök, főiskolai docens, tervező (nincs a képen) HA-X001 lajstromjelű, KM-400 típusú kísérleti vitorlázó repülőgépének próbarepülése a MÉM (Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium) Repülőgépes Szolgálat nyíregyházi bázisa közelében, Borosnyay Károly berepülőpilótával.
Nyíregyháza, 1983. november 17. Kesselyák Mihály repülőmérnök, főiskolai docens, tervező (nincs a képen) HA-X001 lajstromjelű, KM-400 típusú kísérleti vitorlázó repülőgépének próbarepülése a MÉM (Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium) Repülőgépes Szolgálat nyíregyházi bázisa közelében, Borosnyay Károly berepülőpilótával.
Fotó: Oláh Tibor / MTI Nemzeti Fotótár
Szombathely, 1983. június 8. Az AFIT XII-es Autójavító Vállalat Repülőgépgyártó és Javító Üzemében gyártott, berepülésre váró Rubik R-26SU Góbé '82 vitorlázó repülőgépek és pilótáik a szombathelyi repülőtéren. Az első ülésben Csonka Ferenc hatósági berepülőpilóta ül. A gépeket egy PZL-101 Gawron-motoros repülőgép vontatja a levegőbe.
Szombathely, 1983. június 8. Az AFIT XII-es Autójavító Vállalat Repülőgépgyártó és Javító Üzemében gyártott, berepülésre váró Rubik R-26SU Góbé '82 vitorlázó repülőgépek és pilótáik a szombathelyi repülőtéren. Az első ülésben Csonka Ferenc hatósági berepülőpilóta ül. A gépeket egy PZL-101 Gawron-motoros repülőgép vontatja a levegőbe.
Fotó: Czika László / MTI Nemzeti Fotótár
Maklár, 1989. október 14. Ménes Ferenc repülésvezető motoros sárkányrepülővel végez meteorológiai felderítést a vitorlázó gépek felszállása előtt. Az MHSZ Heves megyei ejtőernyős és repülőklubjának vitorlázó repülői a márciustól októberig tartó repülési szezon alatt 4000 felszállást hajtottak végre a maklári repülőtérről. Az egyre népszerűbb technikai sportág kedvelőinek nagy része a tizenéves korosztályból kerül ki.
Maklár, 1989. október 14. Ménes Ferenc repülésvezető motoros sárkányrepülővel végez meteorológiai felderítést a vitorlázó gépek felszállása előtt. Az MHSZ Heves megyei ejtőernyős és repülőklubjának vitorlázó repülői a márciustól októberig tartó repülési szezon alatt 4000 felszállást hajtottak végre a maklári repülőtérről. Az egyre népszerűbb technikai sportág kedvelőinek nagy része a tizenéves korosztályból kerül ki.
Fotó: H. Szabó Sándor / MTI Nemzeti Fotótár