Megbukott vagy magától távozott Fischer Iván a lyoni operából?

2003.07.03. 12:24
Az igazgató szerint Fischer rendezőnek képzeli magát, Fischer szerint az igazgató a támadható felmondásokat leplezi eltávolításával. Az viszont bizonyosnak látszik, hogy a karmester rendezése nagyot bukott Párizsban.
Nem hosszabbítják meg Fischer Iván zeneigazgatói szerződését a Lyoni Operaházban, adtuk hírül egy sajtóügynökségi jelentés nyomán. A francia operaház közleménye hangsúlyozza, hogy a döntés, amely "Lyoni Opera fenntartó és felügyeleti szerveivel egyetértésben született" "nem vonja kétségbe Fischer Iván elismerten kiemelkedő zenei képességeit".

Ugyanakkor mivel Fischer "egy másik nemzetközi zenei együttes állandó karmestere is egyúttal, jelenléti és elkötelezettségi problémákat okoz, és nem teszi lehetővé, hogy a karmester teljesértékűen betöltse funkcióját Lyonban az Opera zenekara élén."

Az egyértelmű helyzetet a közlemény második pontja kavarja meg, amely szerint "az a különleges kapcsolat, melyet Fischer Iván a rendezéssel mint műfajjal tart fenn, akadályt képez a színházban nélkülözhetetlen csapatszellem és kohézió működésével szemben".

A karmester rendezőnek képzeli magát

Lapunk nem vette a bátorságot, hogy magyarról magyarra fordítsa a fenti mondatot, így a Lyoni Operaház igazgatójánál érdeklődtünk a hűvös távolságtartással megfogalmazott kirohanás hátteréről. Serge Dorny szerint a problémát az okozta, hogy a zeneigazgató átjárhatónak tartotta a karmesteri és rendezői szerepköröket.

Bár Fischert karmesternek szerződtették Lyonba, és - amint azt Dorny kiemelte - ezen feladatát kiemelkedően látta el, ugyanakkor jogot formált arra, hogy határozott véleményt nyilvánítson rendezői kérdésekben is.

Fischer vitákat folytatott az operaház rendezőivel, ha elképzeléseik a legkisebb mértékben eltértek az övétől, tudtuk meg. Folyamatos panaszai miatt az opera vezetése végül felajánlotta neki, hogy maga jelölje meg azokat a rendezőket, akikkel szívesen dolgozna. Legutóbb azonban élesen állást foglalt az általa ajánlott Nikolaus Lehnhoff ellen is, arra kérve a vezetést, hogy cseréljék le a frissen szerződtetett rendezőt.

Párizsi bukás

Fischer egy éve egyébként már megpróbálkozott a rendezéssel. Mozart Idomeneo című darabját rendezte a Párizsi Operában, de az előadás nagy bukás volt. A kritikák élesen fogalmaznak.

"Hogy mi késztethette Gallt - Európa legtapasztaltabb intendánsát [...] - arra, hogy a Mozart opera színrevitelével Fischer Iván karmestert bízza meg, valószínűleg a kortárs operapolitika kifürkészhetetlen titkai közt marad mindörökre. [...] Csak azért nem nevezhetjük Fischer rendezését amatőrnek, mert ez az amatőrök megsértését jelentené" - írja az angol Opera című magazin.

A Lyoni Operaház igazgatója, aki maga is csak "katasztrófaként" emlegette az előadást, elmondta, hogy Fischer náluk rendezte volna az Othellót 2003 elején, de a tapasztalatok után a darabot lefújták. Serge Dorny ugyanakkor hozzátette, hogy a zenetörténet igen kevés olyan sikeres előadásról tud, amelynek karmestere egyúttal a darab rendezője is.

Az igazgató rossz hírbe kever

A jelenleg még Lyonban tartózkodó Fischer Iván az Indexnek elmondta, hogy az igazgató nyilatkozatával valójában el akarja terelni a figyelmet a valódi ügyről. A magyar karmester szerint a probléma forrása nem lehet a karmesteri és rendezői funkciók keverése, mivel "természetes dolog a karmester és rendező közti véleménycsere".

Fischer elmondta, hogy vitájuk fél éve kezdődött, amikor kiderült, Lehnhoffot a Fidelio prózarészeket mellőző, számára elfogadhatatlan változatának színre vitelére szerződtették.

A karnagy a vita kezdete óta függőben hagyta szerződése aláírását, de mivel megoldás nem született, végül ez távozásához vezetett. Ilyenformán az sem igaz, hogy neki felmondtak - jegyezte meg.

A Lyoni Operaház igazgatója amúgy is nehéz helyzetben van, mondta Fischer, mivel elbocsátotta az intézmény állandó énektársulatát, noha ezt az alapszabály szerint nem tehette volna meg. A magyar karmester viszont kiállt az állandó társulat mellett, a produkciókra szerződtetett művészek koncepciója ellenében, ezért távoznia kellett.

Sok igazság van

"Hogy Fischer egyéb elfoglaltságai miatt nem tudott részt venni az opera működésében, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy nem tudja: nálunk még 1999 táján megszűnt az állandó társulat" - válaszolt újabb megkeresésünkre Serge Dorny.

"Míg a koncertteremben a karmestertől függ az előadás, az operában sok ember közös munkája a végeredmény. Fischer Iván nagyszerű karmester, de sajnos nem színházi ember" - búcsúzott az opera igazgatója.