Karácsonyi háború a könyvpiacon

2007.11.27. 11:12
A könyvkereskedelem szempontjából legfontosabb karácsonyi időszakban (ekkor adják el a könyvek egyharmadát) megszűnt a szerződéses viszony a hazai könyvpiac két hatalmasa, az Alexandra és a Libri között. A Libri szerint az Alexandra tehet mindenről, az Alexandra szerint a Libri. Egy biztos, az olvasó nem jár jól.

"Az Alexandra-bolthálózatot működtető Pécsi Direkt Kft. felmondta a Librivel 2004-ben kötött szerződését. A levél, amit kaptunk tőlük, nem indokolta, miért" - erősítette meg információnkat Szombathelyi Péter, a Libri igazgatója, aki hozzátette: "A Libri bolthálózat az elmúlt 3-4 évben rendkívül dinamikus forgalomnövekedést biztosított a Pécsi Direkt könyvei számára. Csak csodálkozni tudok azon, hogy ez annyira nem felelt meg a Pécsi Direktnek, hogy felmondták a szerződést. Ha ez a teljesítmény nem volt elegendő, azt sajnáljuk, de ennél többre már nem szívesen tennénk ígéretet". Az Alexandra-bolthálózatot működtető cég öt éve állt szerződéses viszonyban a Librivel. A két nagy eddig nagyon figyelt a másikra.

"Kizárólag a Libri tehet arról, hogy eljutottunk idáig" - mondta Matyi Dezső, a Pécsi Direkt Kft. vezetője az Indexnek, és hozzátette: "a két cég belügyeként kell kezelni, ami nem érinti a könyvpiacot". Matyi nem kívánta elárulni, mi vezetett a szerződés felbontásáig, de hozzátette: "Nem értem, min lepődnek meg, mivel többhónapos tárgyalássorozat előzte ezt meg."

Miért mondták fel a szerződést?

Mindkét fél elzárkózott a pontos okok felfedésétől, de Matyi Dezső annyit elárult, hogy "partneri kapcsolatot" szeretett volna. Hiába kértük, nem magyarázta el nekünk a partneri kapcsolat jelentését. "Ezt Matyi Dezső tudná megválaszolni, találgatni nem szeretnék" - mondta erre Szombathelyi Péter, aki egészen mostanáig, amíg fel nem mondták a szerződést, nem érzékelt ellentétet a két cég között. Ezt részben cáfolja, hogy az utóbbi időben a két legnagyobb könyvterjesztő között érezni lehetett a feszültséget. Ennek egyik jele volt, hogy a Pécsi Direkt Kft. egy éve átcsábította a Libri szinte teljes beszerzési osztályát, tokkal-vonóval. Információnk szerint volt, akinek a cég megduplázta a fizetését.

Mozgásban a piac

Néhány hete vásárolta meg a Kolosi Tamás vezette Líra és Lant Zrt. azt a Sunbooksot, amit a Libri is magáénak akart, mivel ez látja el könyvekkel a hipermarketeket. A Líra-csoport a bevásárlással hasonló erőre tett szert, mint a Libri, bár eddig nem jellemezte az agresszív terjeszkedés. A csoport legfontosabb tagjai: Athenaeum, Magvető, ami 50 százalékban a Corvinának a tulajdonosa lett. Hatvanöt könyvesboltjuk működik az országban.

Egyes vélemények szerint a "partneri kapcsolat" valójában azt jelenthette, hogy az Alexandra még több könyvet akart a Libribe szállítani, ami válogatás nélkül kénytelen lett volna polcaira kitenni azokat. Más információk szerint Matyi Dezső a bizományi jellegű értékesítést akarta megváltoztatni, vagyis el akarta érni, hogy szállításkor fizessen a Libri neki azokért a könyvekért, amiket ő ad ki, illetve forgalmaz. Ez azért meglepő, mert ő maga, mint az ország legnagyobb könyvterjesztője, sem fizet előre senkinek. Úgy tudjuk, az Alexandrának abból lett elege, hogy nem tudott megegyezni a Librivel a könyveik terjesztésében.

Matyi Dezsőék tehát azt szerették volna elérni, hogy a Libri megvásárolja a könyveiket, bár Matyiék terjesztőként nem vásárolják meg más kiadók könyveit. A kiadók szerint a Libri a Pécsi Direktnél gyorsabban megmozgatja az árut, és a fizetési határidőket is pontosabban tartja. Talán ennek is betudható, hog a Libri évek óta megnyeri az év könyvkereskedője díjat, amit titkos szavazáson ítélnek oda a kiadók.

Az Európával sakkban tartani a magyar könyvpiacot

A szerződésbontás nem érvényes a szintén az Alexandra-csoportba tartozó Európa kiadó könyveire, tudtuk meg a felektől, ami egyes vélemények szerint az egyetlen minőségi vesztesége lehetett volna a Librinek. Számításaink szerint a havi négy-öt megjelenést biztosító Európa egy évben 300 ezer példányt biztos elad könyveiből, amiben benne van a hatalmas népszerűséggel futó Diákkönyvtár sorozat is: a Libri ennek elvesztésével több tízmilliós forgalomtól esett volna el. A hatszáz millió forintért megvásárolt Európa kiadó könyvei azért menekültek meg, és találhatóak meg a Libriben, mert önállóan működik a hatalmas Alexandra-birodalmon belül.

Matyi valószínűleg készpénzt remél a szerződésbontástól, pontosabban tőkeinjekciót, mert a Libri így kénytelen megvásárolni a könyveit, nem pedig bizományba bevenni. Mindennek hátterében az áll, amit a szakmában régóta beszélnek, hogy a cég tízmilliárdot meghaladó éves forgalmának több mint felét kitevő készletet tart eladatlanul áll raktáron.

Az utóbbi hetekben a Libri polcain már nem lehet megtalálni az Alexandra kiadó termékeinek többségét, beleértve tíz kisebb kiadó, köztük a Noran, a Cartaphilus és a Geographia könyveit. Matyi korábban megpróbálta felvásárolni az egyik legfontosabb magyar kiadót, a Magvetőt is, de a tárgyalások kudarcba fulladtak.

Az Alexandra kiadó szerzői között vannak olyan bestsellerírók is, mint Müller Péter, Popper Péter vagy Vámos Miklós, de az ő könyveiket megéri külön megvásárolnia a Librinek, hiszen úgy is elkelnek, ezek tehát most is megtalálhatóak. "Nem számítunk jelentős változásra, a könyvek túlnyomó része pótolható, sok esetben olyan könyvek is a polcokra kerülhetnek, melyek eddig méltatlanul szorultak a háttérbe. Még rövidtávon sem számítunk érdemi árbevételi változásra a kialakult helyzet miatt" - mondta Szombathelyi, aki nem aggódik a hiány miatt. Ennek ellenére úgy tudjuk, a kiadókat rögtön megkeresték, hogy saját polcaik lehetnek a Libri boltjaiban, ahogy megfogalmazták nekünk: "Kapkodva igyekeznek feltölteni a polcaikat."

A hadszíntér: a könyvesboltok árnyékában

A tavaly 65 milliárd forintos forgalmat bonyolító könyvpiac legnagyobbja jelenleg az ebből 16 milliárdot teljesítő, Matyi Dezső vezette Pécsi Direkt Kft, aminek saját bolthálózata és kiadói is vannak (Alexandra). Az ellenlábas, a Libri idén kezdte el bolthálózatának fejlesztését Magyarország egész területén, mivel eddig főleg csak Budapesten működtek. "Más a vevőköre a két bolthálózatnak. A Libri eddig jóformán Budapesten volt jelen, súlyosan alulreprezentált volt vidéken. Most vannak erőforrások, hogy a vidéki bolthálózatot fejlesszük" - mondta Szombathelyi. A Librinek jelenleg 46 üzlete van: 30 Budapesten, 15 vidéken, egy Kolozsváron, ami néhány hete nyílt meg, december 6-án nyitnak Nagykanizsán, jövőre még hármat nyitnak vidéken. Ezzel szemben az Alexandrának 71 könyvesboltja van, és két héten belül további két új üzletet nyitnak.

"A Libri boltok átlagos árbevétele sokkal nagyobb, mint a versenytársak esetében, és így a Libri tavaly a legnagyobb kiskereskedelmi árbevételű üzletlánc volt Magyarország könyvpiacán. Arra számítunk, hogy ez 2007-ben is így marad" - mondta Szombathelyi a piaci terjeszkedéskről, amit így indokolt: "A Libri árbevételének csak kis hányadát szerezte a vidéki városokban, most ezen kívánunk változtatni." Az Alexandra volt többségben a plázákban, de a Libri is terjeszkedik efelé: egy 757 négyzetméteres bolttal nyitottak az Aréna Plázában, míg ugyanott az Alexandrának csak egy kisebb boltja van, és továbbra is folyik a harc a most épülő plázák helyeiért.

Az Alexandra Magyarországon egyszerre a legnagyobb könyvterjesztő és kiadó is, amivel stratégiailag meghatározhatja a piacot. A két nagy harcában az olvasók és a kiadók biztos, hogy nem járnak jól. Matyi szerint "csak két méterrel kell arrébb menni, hogy meg tudják venni, amit akarnak." Persze ez nincs így, ahogy az sem igaz, hogy a könyvpiacot nem befolyásolják a történtek.