Botrány a magát szájbapisilő szoboralak miatt

2003.07.26. 12:14
Még meg sem kezdődött a Salzburgi Ünnepi Játékok sorozata, amikor máris nagy izgalom tört ki pénteken egy szobor miatt: a provokatív alkotást az erkölcscsőszök még az ünnepélyes megnyitó előtt szemérmesen faházikóba rejtették.
A mű a Diadalív címet viseli, gyurmából készült, és egy kizárólag lógó fehér zoknit viselő férfialakot ábrázol, hídban, lábait és kezeit összetákolt oszlopok tartják. Ez talán önmagában nem váltott volna ki megütközést, de a művön egy további ív is van: erekcióban lévő péniszéből vízsugár ível a négyméteres alak szájába.

Provokatív Zselatin

A művet négyen jegyzik, akik hosszabb ideje Gelatin - vagyis Zselatin - néven közösen "alkotnak". A négy osztrák művész akciói, installációi, videói és előadásai mindig feltűnést keltettek: Los Angelesben 1999-ben "emberi felvonót" építettek, amelynél kézről kézre adva emelték a magasba az "utasokat", erkélyt építettek az azóta lerombolt New York-i World Trade Center épületére, hogy azon lefényképezkedjenek, s 2001-ben ők képviselték Ausztriát a Velencei Biennálén.

A Salzburgban felállított, s gyorsan letakart alkotás a Gelatin első köztéri szobra, ha nem is gondolták egészen komolyan a dolgot, amint azt az alak karikaturisztikus volta és a felhasznált anyag, a gyurma jelzi.

A diadalív fogalmát és karikírozzák, hiszen a történelem reprezentációs építményei uralkodóknak és hadvezéreknek készültek, míg ezt a figurát mindenkinek szánták azzal, hogy maga az emberi ív koronázza meg az alatta áthaladókat.

A műalkotás a Rupertinum múzeum előtt áll, amelyben egyébként a fesztivál idején Jean Dubuffet francia képzőművész kiállítása látható.

Letakarták

A beszámolók szerint az arra járók közül oly sokan felháborodtak, hogy a város vezetése gyorsan elrendelte a szobor eltakarását: ezt tűzoltók vitték véghez, akik egy daru segítségével sárga faházikót tettek rá, miközben a fesztivál kevésbé feldúlt vendégei közül sokan még utoljára gyorsan lefényképezték a művet.

Akadt olyan is, aki azon háborgott, hogy miért kellett a faházikó, s provinciálisnak nevezte az eljárást.

Mindenki egyetért azonban abban, hogy a Rupertinum vezetőjének a Diadalívvel ügyesen sikerült mindjárt a Salzburgi Ünnepi Játékok kezdetén a figyelmet a képzőművészetre terelni, amelynek eseményei a koncertek, opera- és színielőadások uralta fesztiválon mindig kissé háttérbe szorultak korábban. A figyelem talán megmarad azt követően is, hogy a művet - amelynek a fesztivál idején, vagyis augusztus végéig kellett volna állnia - most majd előbb eltávolítják. Hogy erre mikor kerül sor, azt egyelőre nem tudni.