Könyv az életünkről, mindennapjainkról, azok nehézségeiről 14 kortárs író egy inspiráló novelláskötetben
MEGVESZEMRitkán látni ilyen szupercuki, elbénázott karácsonyi reklámparódiát
Vegyél valami cukiságot, írj köré egy történetet, ami megható, és máris kész a karácsonyi reklámfilmed. Flott kis recept, gondolkozni nagyon nem kell, hazamész, körülnézel a gyereked szobájában, felmarkolod az első macit, még este köréírsz valami sztenderd történetet, legyen mondjuk olyasmi,
- hogy a maciból hős lesz valami kalamajka folyamán, óriási hírnévre tesz szert,
- aztán ez a hírnév a fejébe száll,
- elhagyja a gyerekszobával együtt a gazdáját,
- végül mégsem tudja elvágni az érzelmi szálakat,
- visszatér a gazdihoz, és minden jó, ha a vége jó.
Túlgondolt kabalafigura
Mintha az angol Lidl erre a receptre írt volna paródiát, ami az egész karácsonyi reklámfilmdömpingre ölti rá a nyelvét „szevasztok, mi megvagyunk, jöhetnek a vásárlók” üzenettel.
Talán hat, talán nem: a Lidl-vásárlók lehet, hogy érzékelik azt a túlburjánzó karácsonyi reklámdömpinget, amiből folyik a cukros-mézes golden syrup, és elegük van az egészből – és képesek azonosulni valami olyannal, ami az egészből viccet csinál.
„Soha nem akartunk karácsonyi kabalafigurát használni, de így alakult” – kezdi a narrátor, és tényleg: apa kimosta a Lidl-emblémás karácsonyi pulcsiját, összement, és végül ráhúzták a gyerek mackójára. A mackóval együtt mentek bevásárolni a Lidlbe, ahol felfedezték őket a vásárlók és a biztonsági őrök, és mindenki egy csapásra beleszeret a pulcsis Lidl Bear, a Kismackó figurájába.
Ez a maci most mi?
Ez már önmagában eléggé szirupos és nevetségesen valószínűtlen. De az, hogy a Kismackó reklámarc lesz, karácsonyisláger-előadó, és végül a fejébe szállt dicsőséggel és a posh gruppie-kkal lelécel a családból, az már több mint kreténség. És hogy a magánrepülőn miért lesz lelkiismeret-furdalása, végkép megfejtetlen marad.
Mindenesetre a vége jelenet alatti narráció mindent elmond a készítők hülyéskedéséről: „Nagy ölelés. Finom kaja. Üzenet kipipálva.” A szlogen se semmi („Nagy a minőségben, lidl az árban”) és a vége felirat adja a végső pofont a világnak: „Na ez az a karácsony, amiben hihetsz.”
Lehet, hogy az egész karácsonyi negédeskedést újra kéne gondolni?
(Borítókép: Watch ‘The Story of Lidl Bear' / YouTube)