Hungária és pogácsa nélkül nincs rocktörténelem

2009.06.28. 15:05 Módosítva: 2009.06.28. 23:11
Tizenkét zenekar dolgozott át két-két Hungária-dalt, hogy ezzel ünnepelje a híres jampicsapatot. A teltházas szombati buliban, Siófokon a Hungáriáról kiderítettük, ha nem oszlanak fel, nem lennének legendák, de így most őket ünnepelte mindenki az MTV Iconon.

Megállás nélkül esett, de a rendezők megnyugtattak, hogy nincs baj, 9-kor eláll. Ez a nyugalom tartott csak ott, és az, hogy 9-kor tényleg elállt, hogy az ég egy rendes Disney-film érzelmes csúcsjelenetére kezdjen hasonlítani.

Az Icon az MTV és a Coca Cola közös imázsépítő rendezvénye, mert reklámozni kultúrateremtéssel is lehet, ráadásul az újraértelmezés címén egyszerre lehet a régi kedvenc zenekarokat ünnepelni és szeretni a fiatalokat. Az amerikai zenetévének híresen jó sorozata ez, és a tavalyi első három koncert után kiderült, itthon is lehet működtetni egy ilyet. A nyár sorrendben a Hungáriáról, Demjén Rózsiról és az Eddáról szól.

Mitől lett legenda a Hungária

Fenyő Miklós nem idegeskedett, ez az ő éve, a Made in Hungáriával már több százezer nézőt ért el a mozikban. "Borzalmasan jó érzés, hogy valami olyat hoztunk létre, ami nélkül nincs magyar rocktörténet" - örvendezett őszintén az énekes, akivel nem tudunk vitatkozni. És hogy mi volt a Hungária történetének legjobb pillanata? "Amikor megláttuk, hogy a közönségünk végre elkezd jobban öltözködni, mint mi" - állította Fenyő.

Fenyő Miklós Iconja

(Ha ő dönthetne arról, ki és mit játsszon tőle)

Elvis Presley: Csókkirály

Billy Haley: Rock and roll party

Chuby Checker: Casino twist

Rolling Stones: Csavard fel a szőnyeget

"A Hungáriában túl sok tehetség volt együtt, és várható volt, hogy szétrobbantják a zenekart az önálló utak. Ha nem válunk szét, akkor talán legenda sincs most" - utalt arra, hogy bár a szétválás után Fenyő és Dolly szólókarriert kezdett, Szikora összeterelte a gidáit és belekezdett önálló harcába a csikidám népszerűsítéséért, a történetben a a 68-ban létrejött Hungária a csúcspont.

Pogácsát és cirkuszt

Pózoltak hát megint félszegen és zavarban az egykori jampecok, akik sok mindent leéltek együtt, nem lehet egyszerű most közösen meghallgatni a kétórás koncertet a díszpáholyból. Integettek, mosolyogtak, de nem őrültek meg a feldolgozásoktól, az látszott. Szikora először a tehetségkutatót megnyerő székesfehérvári ska-punk zenekar, az Escape alatt pattant fel, és egyébként őt gyanúsítom azzal is, hogy pogácsát kezdett dobálni a közönségnek, ami nem volt baj, sőt.

Szikora Róbert Iconja

(Ha ő dönthetne arról, ki és mit játsszon tőle)

Paul McCartney énekelje el a Ciao Marit,

Sting a Hotel Mentholt,

Little Richard a Micsoda bulit,

Madonna az Isztambult,

Prince pedig a Gyere-gyere Julit.

"Showban, cirkuszban gondolkodtunk, persze nem annyira, hogy egyszer ikonok legyünk. Az embernek komolyan kell vennie magát, de nem ennyire. A művésznek produkálnia kell magát, nem nézni és zsűrizni" - tett néhány alapvető kijelentést az este elején a pirosat a kockással ügyesen keverő Szikora Róbert a whiskey-je felett. Szerinte a Hungária-számok úgy jók, ahogy vannak, nem kell hozzájuk nyúlni. Itt megjegyezte, hogy R-Gót könnyebb feldolgozni, mert ez a Kozmixnak és Dopemannek is milyen jól sikerült.

"Mentőszolgálatból futottam a színpadra fellépni" - emlékezett vissza Dolly, a Hungária egyetlen énekesnője. Tőle tudtuk meg, hogy a Hungária nem Magyarországra készült, hanem nyugat-berlini klubkoncertekre, de egyszerűen óriási sikert ért el itthon. "Fél évig szoktam a körülményeket, mert mindenhol megállítottak és autogramokat kértek, én meg nagyon zavarban voltam" - mesélte Dolly, aki az első Hungária-koncerten csak akkor lépett színpadra, amikor a közönség pár szám után már megvadult a zenéjüktől.

Hozzányúltak, megpiszkálták

Dolly és Szikora is izgatott volt, hogy egy egész este szól csak róluk, és hát a szerepük nem könnyű akkor, amikor számukra ismeretlen előadókat kell meghallgatniuk, ahogy újraértelmezik sikerdalaikat. A konferansziék is különlegesek, mert Kapa és Pepe (Mucsi Zoltán és Scherer Péter) hiába remek páros, kérdés volt, hogy egy ilyen mainstream közeg mennyire veszi a poénjaikat Lothar Mattheusról. Bár szórakoztatóan kutatták korábban a limbóláz lényegét videoriportjukban is.

A feldolgozásokat meghatározó tényező, hogy mennyire szeretjük az alapanyagot. Két igazi jampit kérdeztem a Folkfree alatt erről, miután Hungária-bakelittel fotózkodtak. "Anti rock&roll, pedig milyen jó szám" - mondta egyikük, aki később is végig csóválta a fejét. Talán csak az Alvin és a mókusok Csókkirálya alatt nem, mivel ők szimplán felgyorsították a számot.

Az estet egyébként kis estélyiben a szuperlábú Zséda nyitotta (Meghalok, hogyha rám nézel; Eszelős szerelem) nem túl bátor feldolgozásával. Aki bátor volt a koncert feléig, az a britpopos Gonzo (Dzsungel rock; Csak cha-cha-cha) és a Kistehén Hotel Mentholja.

Dolly még elmondta, hogy szerinte nekünk elképzelhetetlen, hogy akkoriban milyen fura volt a zenekar a színes ruháikkal, zselézett hajukkal és napszemüvegeikkel egy olyan közegben, ami éppen csak kivívta a farmert és a hosszú haj jogát. Ma meg ez fura.

Felléptek még:

Pokorny Lia a Free Style Chamber Orchestra kíséretében az Isztambult és a Várni rád egy éjen át-ot adta elő, a Kowalsky meg a Vega a Multimilliomos jazz dobost és a Gyere, gyere Juli-t, a Kaukázus a Neonparádét és a Limbó hintót, a Zorall a Ciao Marinát és a Casino Twistet, a Roy és Ádám Trio pedig a Randi Andit és a Ma már a twisttel senki nem viccelt. Fellépett még a Yellow Spots és a Prison Band is.