Felforgató bootleg-dj Budapesten

2004.07.26. 12:52
Miről álmodik egy postai munkás? Ki juttatta az Oasis énekesét a pletykalapok címoldalára? Mi köze Paul McCartneynak a bootleghez? A válaszokat a július 30-án a Mokka Cukában fellépő The Freelance Hellraiser körül kell keresni.
Tehát akkor a válaszok. Roy Kerr, a tipikus balhés essexi srác (a típus mintapéldánya Keith Flint a Prodigyból), miközben a skóciai Dundee városában tengődött, mint postai alkalmazott, a levelek szétválogatásának monoton robotja közben arról álmodott, hogy egy napon az egész világ ismeri majd a nevét, mint nagymenő dj-jét. Az ehhez vezető rögös útra 1991-ben lépett, de mivel erősen házibuli hangulatú bulikat nyomott, ahol hiphop, soul, techno, house, indie és rock keveredtek egymással, ez az akkoriban még merőben szokatlan hozzáállása kis túlzással legfeljebb arra volt jó, hogy magát és a haverjait elszórakoztassa.

Műbalhé, mint megélhetés

'95-ben aztán Londonba költözött, ahol ugyanezzel próbálkozott, és hogy legyen miből fedeznie lemezharácsolási szenvedélyét, The Freelance Hellraiser álnéven fizetett botránykeltőnek állt, hogy aztán a legkülönfélébb brit popsztároknak és celebritásoknak szolgáltasson ürügyet a pletykalapokba kerüléshez. Műbalhé-kuncsaftjai között volt többek között Brian Harvey (East 17), Jay Kay (Jamiroquai), Liam Gallagher (Oasis) és Mick Hucknall (Simply Red), hogy csak előbbiek csoportjából szemezgessünk. A PR-bunyók kiagyalása közben tovább szabadúszott, mint dj, bár ott koránt sem volt felforgató hatással.

Valódi keverés

Egy olcsó sampler beszerzése után a valódi zenélésbe is belecsapott: elsőként a haverjainak, az azóta már indie-szinten befutott Snow Patrol zenekarnak csinált 2000-ben egy remixet, amit felkaptak a későbbi bootleg-színtér sztárjai (Soulwax, Erol Alkan). 2001-ben aztán ő is letette a névjegyét ebben a két lehetőleg egymástól távol álló dal öszvéresítésére alapuló idézőjeles stílusban, amikor a The Strokes amerikai gitárzenekar egyik számának zenei alapjára rápasszította Christina Aguilera Genie In The Bottle-jának éneksávját. Az eredmény olyan jól sikerült, hogy egyrészt máig ezt tartják a legjobb bootleg-felvételnek, másrészt a latina popdíva hivatalosan is remix-megbízást adott neki (a Fighter című dalához), ami odatette a popvilág térképének margójára, és további ilyen melókat hozott (Gomez, Ian Brown, Placebo, Richard Ashcroft, Shakira). Ekkorra az egykor értetlenséget kiváltó mindent mindennel dj-zés is divat lett, a bootleg-őrület tetőzése közepedte - 2002/2003 - bejárta a fél világot, tavaly Budapesten is fellépett.

Jó reggelt, Sir Paul

Idén a mainstreamnek az új trendek észlelésében szokásos fáziskésése érdekes fordulatott hozott számára: Sir Paul McCartney felkérte, hogy legyen a 2004-es tavaszi-nyári turnéjának előmelegítő dj-je. Az ölbe pottyant lehetőséget kihasználva The Freelance Hellraiser 12 országban 700 ezer ember előtt villantott, bár a keze igencsak meg volt kötve, ugyanis az egykori Beatle szólópályafutásának dalait kellett bootlegesítenie. Minden bizonnyal a július 30-i Budapesti Bootleg Balhén is játszik majd egyet kettőt a Mokka Cukában, csak a poént kedvéért.