A DJ-k kora végleg lejárt?

2003.08.25. 01:57
A trance és a house haldoklik, a nagy klubok sorra bezárnak, a magazinokat pedig már senki sem olvassa. A rockzene fojtogatja az elektronikus tánczenét?
Az elektronikus tánczene, amely a kilencvenes években megváltoztatta az emberek viselkedését, öltözködését, és átalakította a zeneipart, most a túlélésért küzd a műfaj egyik szülőhazájában, Angliában. Az ország legnagyobb elektronikus zenei klubja, a liverpooli Cream a megcsappant érdeklődés miatt már tavaly bezárta a kapuit, míg a trance és house zene szerelmesei közt népszerű Gatecrasher már csak havonta egyszer tart bulikat.

Az elektronikus zenei lapok is válságos időszakot élnek át: a legnépszerűbb magazin, a Mixmag példányszáma 30 százalékkal csökkent, a Ministry of Sound című szaklap pedig meg is szűnt, miután az eladott példányok száma kétszázötvenezerről pár év alatt ötvenezer alá csökkent.

Lenyomta a rock

Zenei szakértők pár éve még a rock haláláról beszéltek, most mégis úgy tűnik, hogy az elektronikus tánczenét lenyomta a hagyományos gitáralapú muzsika. Az angol Guardian zenei szakértője szerint a számítógép generálta dallamok helyett a slágerlisták első helyein már jó ideje hagyományos zenekarok nótái szerepelnek, így a kiadók, a klubok és a szaklapok kénytelenek átgondolni eddigi koncepciójukat.

A nagy klubok mindegyike válsággal küzd, ezért különböző trükkökkel próbálják meg magukhoz csalogatni az egyre csökkenő raver populációt vagy éppen az elektronikus tánczene egyéb műfajainak szerelmeseit. Van olyan szórakozóhely, ahol az extasy és a partikultúra közti szoros kapcsolatot próbálják meg némileg lazítani, hogy így járjanak az idősebb és ezért nyugodtabb életvitelt folytató partiarcok kedvében.

Siratóasszonyok?
Siratóasszonyok?

A műfaj leghíresebb és egyik legnagyobb klubja a Ministriy of Sound pedig egyenesen éjszakai lokállá próbál fejlődni, ahol ásványvíz és energiaital helyett koktélok széles választéka várja a megfáradt szeletelőket, és ahol akár még asztalt is foglalhatnak maguknak az igényes szórakozásra vágyók.

Földalatti mozgalomból a fénybe

A technot ennek ellenére sokan már eltemették. Tom Whitwell a Mixmag magazin egykori szerkesztője a Guardiannak nyilatkozva még nem látta ennyire borúsnak a helyzetet, véleménye szerint a műfaj még nem halt meg, csak álomba zuhant. Szerinte az jelenti a legnagyobb problémát, hogy a lassan negyvenes éveik felé közeledő sztár DJ-k már nem találják a hangot a fiatalsággal, eddigi hallgatóságuk pedig esténként inkább már otthon marad, hogy tévét nézzen az asszonnyal és a srácokkal.

A műfaj ráadásul máig nem tudott túllépni underground gyökerein, a közönség még mindig állandóan az újat, az egyedit, az ismeretlent keresi, ezért a népszerű DJ bukása szinte a sorsukba van kódolva. Mark Rodolf, a Ministry of Sound klub vezetője éppen ezért úgy látja, hogy a szuper DJ-k, és a szuperklubok kora végleg lejárt, a műfaj vissza fog térni oda, ahonnan jött, és ismét egy viszonylag kis szubkultúrává válik majd.

Sokak szerint az elektronikus tánczene azonban már így is túlteljesített minden elvárást, hiszen a trance vagy éppen a house közel tizenkét éven át a legnépszerűbb műfajok közé tartozott a szigetországban, míg a britpop sikere még egy évtizedig sem tartott.

Más zenei szakértők úgy vélik, hogy az elektronikus tánczene egyáltalán nincs válságban, csak a house, a trance és a hozzá hasonló keményebb, szeletelős műfajok ideje járt le, és ez legfeljebb akkora törtést okoz majd az elektronikus zene történetében, mint a kilencvenes évek közepén szárnyaló, majd alábukó hard core a rock fejlődésében.