Eladták a lelküket, de nem bánjuk

2005.09.30. 09:20
A nagy rendezők tehetségesek, de az anyjukat is eladnák, hát még a filmjeiket. A Reklámzabálók éjszakájának új programja, a Kings os Ads világhírű rendezők játékfilmjeiből mutatott be válogatást.
Valószínűleg filmesztétákból álló, nemzetközi terroristacsoport törte fel a Világhírű Rendezők Központjában a páncélszekrényt, ahol a mesterek a számukra kellemetlen dokumentumokat őriztették.

#alt# A pedofil fotóalbumokról, ezüst ópiumszelencékről és női ruhákról ugyan azóta sincs hír, sőt, az elképesztő rablásról nem számoltak be a lapok sem, az egész azonban nem történhetett másként. Felbukkant ugyanis egy reklámfilm-válogatás, ami kétség kívül bizonyítja, a művészet papjai nagyobb összeg fejében bármikor hajlandóak finom eszközeiket egy cipő, autó vagy vodka szolgálatába állítani.

A Reklámzabálók éjszakája című konzumünnep egyik szenzációjaként beharangozott összeállítás tehát akciódús események végén juthatott el a nézőkig, gondoltam, mi másért vetítenék az eredetileg kiváló minőségű filmeket többször átmásolt VHS-kazettáról?

Az életlen képek, kásás színek és víz alól érkező hang ellenére is nyilvánvaló volt, hogy a reklámfilmektől mindennapi tapasztalataink ellenére sem idegen az ötletesség, a humor, az intelligencia vagy a humánum. Másfél órai filmdömping után kiderült, az igényesség nem médium- hanem alkotófüggő.

Művészfilmből reklám

Megdőlt az a szépelgő, a rajongók megvezetésére szolgáló elmélet is, hogy reklámfilmet nem azért forgatnak menő rendezők, mert bármit megcsinálnak a pénzért, hanem mert a nagy költségvetéssel dolgozó stúdiókban kísérletezik ki a később, a művészet terepén csillogtatott technikáikat. A reklámfilmek ugyanis jellemzően a neves filmek után készültek. Inkább úgy nézett ki, a játékfilmek voltak a reklámok kísérleti terepei.

A Légyről ismert, de a Videodromban vagy Meztelen ebédben nagyot alkotó Cronenberg nyálkás burokból kipattanó lényekkel reklámozza a Nike-ot. Lynch Playstation-hirdetéséhez a a Radírfej volt a tanulmány: a fekete-fehér reklámfilmben egy eszelősen figyelő figura találkozik levágott kezekkel és beszélő kacsával. Szintén Lynch vudus hangulatú cigaretta reklámjában - ahol villámfényben a benzinkútról az égbe szállnak a halak - a Veszett a világ látványa köszön vissza.

Terry Gilliam a Brazilban kidolgozott, rideg világba, azon belül is egy ketrecbe helyezi nike-os focistáit. Wong Kar Wai a Szerelemre hangolva című romantikus darab epekedő párját hozza össze ismét, egy ismeretlen, kínai szolgáltatás érdekében. Luc Besson az Ötödik elem áljovovich-ával reklámoz internetet.

Jeunet az Elveszett gyerekek városát, Kusturica az Arizonai álmodozókat, Tornatore pedig a Malenát áldozta fel a nagy léért. Amit egyébként nem bántam, mert aki játékfilmben jó, az úgy tűnik, képes odakenni egy szórakoztató 30 másodpercet is. Ritkább az átmenet visszafelé, a reklámból a játékfilmbe, de akinek sikerül, azt úgy emlegetik majd, mint a teremből kifelé tartó tömeg Michael Gondryt, a Makulátlan elme, a Libidó, a Smirnoff- és Air France-reklám alkotóját.

Kings of Ads
A Kings of Ads összesen 77 világhíres játékfilmrendező reklámfilmes alkotásait mutatja be.

Jean-Marie Boursicot, a Reklámzabálók Éjszakájának alapítója 1998-ban, a Reklámzabálókkal párhuzamosan új terméket indított útnak: egy 90 perces reklámfilm-összeállításban kizárólag a világ legismertebb játékfilmrendezői által készített reklámfilmeket mutatta be. Az összeállítás világszerte óriási sikert aratott.

A nagy sikernek köszönhetően 2002 szeptemberében Boursicot és csapata felújította és aktualizálta a válogatást. A végleges formájában két és fél órás összeállítást Kings of Ads címmel, elsőként a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be a hivatalos program keretében.

Látható: Uránia mozi, Budapest, szeptember 29 - október 30.
Belvárosi mozi, Szeged, Szeptember 29 - október 12.