New York, New York mégis Budapesten

2004.07.12. 11:22
Budapestet is beiktatta már zajló Európa-turnéja állomásai közé a kortárs ska-dzsessz sztárzenekara, a New York Ska-Jazz Ensemble. Öltönyös dzsesszrajongóknak és piros hózentrógeres skafantikusoknak is kihagyhatatlan.
Július 13-án kedden, a második NagySKAland fesztivál első, Budapesten rendezett napján, a Kultiplex falai között mutatkozik be először Magyarországon a legendás New York Ska-Jazz Ensemble, melynek tagjai olyan világhírű bandákban is megfordultak, mint a tavaly a Sziget fesztiválon is óriási sikert aratott, zenei intézménynek számító Skatalites.

New York Ska Jazz Ensemble A New York Ska-Jazz Ensemble zenéje nagyban táplálkozik a műfajt megalapító jamaikai példaképeik muzsikájából, s ennek megfelelően igen közel állnak elődeik tradicionális hangzásvilágához, azzal a különbséggel, hogy ők még dzsesszesebb formában fogják fel a skát, melyet gyakori reggae-, rocksteady- és dancehallelemekkel tarkítanak.

Jazz sztenderdek

Az 1994-ben alakult, jelenleg hat tagot számláló sztárzenekar (Freddie Reiter - szaxofon, fuvola; Peter Truffa - zongora, billentyű; Gigi T-Bone - harsona; Sheldon Gregg - basszusgitár, bőgő; Yao Dinizulu - dobok, ütőhangszerek; Andrew Stack - gitár) dzsessz-sztenderdek skaátirataival, energikus és kreatív színpadi előadásmódjával dzsessz- és skakörökben egyaránt nagy elismertséget vívott ki magának. Nem is csoda, hisz olyan fesztiválokon léptek fel, mint a North Sea Jazz Festival, a Montreal Jazz Festival, a Quebec Festival de Musique, de hogy a másik oldalra is hozzunk példát: az Israel Vibration és Sister Carol társaságában jeleskedtek a Bob Marley Reggae Festival vendégeként is.

A Kultiplexben július 13-án 19 órakor kezdődő rendezvényen a magyar színeket a Pannonia Allstars Ska Orchestra és a Boogie Mamma zenekar képviseli majd. A koncertek után Selector Áfonya ska, reggae, dancehall, dub, és rocksteady lemezeire folytatódik a mulatság.

Kis skatörténelem
A ska zenei műfaj az 1950-es évek végén Jamaika szigetéről indult világkörüli hódító útjára, hogy az azt követő több mint négy évtizedben százezreket perdítsen táncra. Sikere nagyrészt a műfajban domináns lüktetést adó billentyűk és gitárok által játszott felütésnek, és a meghatározó szerepet kapó fúvósszekciónak köszönhető. A jamaikai ska a szigeten később rocksteadyvé, majd reggaevé fejlődött, és még Bob Marley is ska előadóként kezdte. A műfaj további útját és terjedését a karibi szigetről az Egyesült Királyságban letelepedő fekete bevándorlók határozták meg, akiknek hatására a '70-80-as évek Angliájában is divatos lett a ska.

A szigetországban ötvöződött a zene az európai hangzásvilággal, és beköszöntött a fekete-fehér kockás 2 Tone korszak, utalva az etnikai keveredésre: immáron a feketék és fehérek együtt játszották a zenét. Innen Amerikába vezetett az út, ahol a '90-es évek közepén újra felfedezték a műfajt, s a ska mindenféle fúziós változatban egészen a mainstreamig jutott el, és a No Doubthoz hasonló zenekarok több millió lemezt adtak el a jamaikai hangzásvilággal. Ma egyfajta letisztulás figyelhető meg, s a skának újra a tradicionális és dzsesszvonulata erősödik.