CímlaponA rovat híreiA rovat cikkei |
Oshima Nagisa: TabuSzamuráj, szerelem, e kettő2000. 10. 10., 11:46 | Frissítve: 2000. december 15., péntek 14:55
Oshima Nagisa ma a legismertebb japán rendező a világban, fenegyerek és botrányhős, lassan hetven éves, azt a szerepet tölti be a japán filméletben - hogy a komparatív sztereotípiák eszközéhez nyúljunk -, mint Jean-Luc Godard a franciában.
Kyotóban az egyik milícia-klán, a Shinsen-gumi tagfelvételt hirdet, a fő harcművésszel fakarddal vívott nehéz próbák után ketten kerülnek be, Tashiro Hyozo és a 18 éves homoerotikus díva, Kano Sozaburo. Előbbi erősebb és képzettebb, utóbbi ügyesebb és tehetségesebb. Kondo parancsnok és Hijikata kapitány (Kitano Takeshi játssza, aki szerepeiben tévés és színpadi nevét, a Beat Takeshit használja) egyetértenek, hogy Sozaburo csiszolatlan gyémánt. Sozaburo jól öl, végez ki, helyén a szíve, volt szeretőjét is úgy vágja taccsra, hogy nyekken. Sozaburo még nem volt nővel, Tashiro viszont azt mondja (Japánban egyébként évszázadok óta elismerten és respektáltan), hogy szamuráj, szerelem, e kettő, de Sozaburo megjáratja, hergeli, ingerli, kikosarazza. Sozaburo lányos férfiszépsége más szamurájokban is vágyat ébreszt, a sok gerjedelem lassan veszélyt jelent a csapategységre, a parancsnok és a kapitány megbízzák Yamazaki felügyelőt, vinné el Sozaburót a kyotói Shimbara kurtizán-negyedbe megkapatni, de Sozaburóról, mint impregnált ördögbőrről a szenteltvíz, lepereg a város legjobb kurvája is. Yamazakit az éj leple alatt meg akarják ölni, bizonyos jel azt sejteti: Tashiro volt az, és félreértelmezett férfiféltékenység lehetett az indoka. Kondo és Hijikata megállapodnak, Sozaburo értékesebb nekik, már csak okulásképpen is végezze ki ő Tashirót.
Amitől azt hihetnők, hogy ez egy pikáns film, attól Japánban nem pikáns. Pikáns attól, hogy Oshima életében talán először csinált jidaigekit (történelmi film), rögtön klasszikus, nagy filmet; az itt adott kereteket meghaladná a ninjók (vágyak) és girik (kötelezettségek rendszere), a sok on (tartozások földön innen és túl) és bushido (a harcosok útja), a yugen és a mono no aware (spéci esztétikai kategóriák) elemzése, talán majd egyszer, a lényeg, hogy nem a homoszexualitástól, hanem a harc közbeni susogástól tabu, a Tabu, mindezt klasszikus rendben és arányokban, mint egy tümpanon, egy Shakespeare-előadás az Old Vic-ben, vagy egy Hofi-paródia a középső Kádár-korból. Nagy: 1./ mester, 2./ visszatérés, 3./ film. Kapcsolódó anyagok |
hirdetés
|