Az Itunes hozza el a megtisztulást?

2011.10.06. 16:18 Módosítva: 2011.10.06. 16:18
Nemrég még sirattuk a magyar legális zeneletöltést, ugyanis a Songo bezárásával megszűnt annak lehetősége, hogy szabadon vásárolhassunk a világ zenéiből. Volt ugyan alternatíva, de azokat csak korlátokkal használhattuk. Szeptember 28-a óta viszont itt az Itunes, ami a világ legnagyobb zeneáruháza, akkora, hogy lényegében minden megtalálható benne pár kivételtől eltekintve, és ahonnan egy bankkártya segítségével bárki vásárolhat mindenfajta megkötés és másolásvédelem nélkül.

Amerikában beroskadt a CD-piac, és egyre többen töltenek le legálisan dalokat. Itthon viszont a CD-piac visszaesése ellenére sem ment jól eddig az online zeneboltoknak, az egyik legnagyobb, a Songo márciusban le is húzta végleg a rolót. Az Apple az Itunes zeneáruházban márciusban eladta a tízmilliárdomodik számot is, miközben a hagyományos CD-eladások soha nem látott mélypontra zuhantak: az Egyesült Államokban közel 13 százalékkal kevesebb album fogyott, mint egy évvel korábban, de ez a szám már sokkal riasztóbb, eléri a 20 százalékot is, ha a digitális letöltéseket nem vesszük figyelembe. Tavaly mindössze 13 album lett platinalemez a tengerentúlon, vagyis csak ennyi CD-t sikerült egymilliónál több példányban értékesíteni. Pedig 2009-ben még 22 album tudott behülyíteni legalább egymillió embert.

A folyamat itthon is ugyanígy érződik, csak amíg Amerikában a digitális zeneletöltés szárnyal, addig itthon lényegében ez eddig nem is létezett, illetve ha létezett is, elhanyagolható volt. A hazai digitális zenepiac válságát jól jellemzi, hogy márciusban a kereslet drasztikus visszaesésére hivatkozva végleg bezárt az egyik legnagyobb magyar online zenebolt, a Songo. Az egyetlen olyan magyar bolt, amely a hazai kiadók mellett mind a négy nemzetközi kiadó dalait is forgalmazta. A 2006 végén induló oldal a legjobb időszakában 2007–2008-ban sem volt túl nagy: évente néhány tízezer dalt adtak el, de a gazdasági válság óta a letöltések a harmadára csökkentek. A zeneáruházat működtető Emusic Kft. ügyvezetője, Horváth Szabolcs szerint a keresletet hamar visszavetette a válság, az emberek ugyanis először azon spórolnak, amit ingyen is megszerezhetnek más forrásokból, így a vásárlók jelentős része inkább a torrentoldalakon kezdett el keresgélni, főleg, hogy ezek az illegális csatornák egyre elérhetőbbek, és egyre könnyebben használhatóak.

itunes

Horváth szerint Magyarországon a számonként 300 forint feletti árakkal nem lehet piacot szerezni, sőt véleménye szerint az illegális letöltésekkel szemben csak úgy lehetne reális alternatíva egy zeneáruház, ha száz forint alatt tudná adni a számokat. Ez viszont képtelenség, hiszen nettó 28 forint jogdíjat kell fizetniük a zeneszerzők és szövegírók jogait képviselő Artisjusnak, és a magyar számok esetében még ugyanennyit a közreműködők érdekképviseletét ellátó EJI-nek, vagyis az Előadóművészi Jogvédő Irodának. De persze a kiadók sem engednék meg, hogy ilyen olcsón árulják a számaikat, amikor az Itunes-ban 99 centet kapnak ugyanazért.

Legnépszerűbbek a magyar Ituneson

Egy hét telt el a magyar Itunes indulása óta így valamennyivel reálisabb képet kaphatunk a hazai vásárlói szokásokról. Jelen pillanatban a legnépszerűbb dal a digitális boltban a Janicsák Veca által előadott Quimby-szerzemény, a Most múlik pontosan Csík zenekaros változata, de ez folyamatosan változik, gyakran helyet cserél a második Maroon 5 Christina Aguilerával előadott közös dalával. A harmadik jelenleg Adele nagyon népszerű száma, a Rolling In The Deep. Az első tíz között még három magyar előadó található Máté Péter, Szécsi Pál, illetve Wolf Kati személyében.

Az albumoknál egy hiba folytán az első helyre került a Beatles gyűjteményes doboza, amit kedden akár ötezer forintért is be lehetett szerezni. A hibát egy idő után orvosolták, így a 270 dalos kollekció ismét 149 euró, azaz 45 ezer forint. Az első tízben két magyar nagylemez található. Az egyik Yonderboi Passive Control című friss albuma, illetve a Magna Cum Laude 999 lemeze.


Nem is engedték. Az Itunes szeptember 28-a óta ugyanannyiért árulja a dalait Magyarországon, mint Európa többi részén, így 99 euro centért lehet átlagosan vásárolni egyénileg a számokat, 9.99 euróért pedig albumokat. Ez a jelenlegi árfolyamon számolva majdnem 300 forint, de 250-260 forintnál nem nagyon megy majd lejjebb később sem. És ez a magyar lemezek esetében is így van. Tehát ha az Isten Háta Mögött dalait szeretném egyenként megvenni, akkor 99 euro centet kell kicsengetnem, míg a teljes Ű lemezért 7.92 eurót (2300 forintot) kell fizetnem. Megjegyeznénk, hogy ha valaki ugyanezt a lemezt mondjuk az Egyesült Államokban szeretné letölteni, ugyanúgy 7.92-t kell fizetnie, csak éppen dollárban, ami jelenleg kb. 1700 forint, így még mindig jobban jár az, aki kintről vásárol valamilyen trükkel. A legdrágább amúgy Japánban az Apple zeneboltja. Ott a minimum ár is 150 jen (kb. 424 forint), maximum pedig 200 yent, azaz kb. 565 forintot kell fizetnünk egy dalért, Európában pedig svájciakat sújtja a legdrágább árakkal az Itunes (1.60 és 2.20 svájci frank).

A magas árakat emelte ki Bodrogi András, a Média Park – WM Music Distribution digitális menedzsere is, aki kifejezetten örül az Itunes hazai megjelenésének, bár szerinte azért még eléggé embrionális a dolog, főleg ha a magyar zenekarok lemezeinek árait nézzük, amik a jelenlegi majd 300 forintos dal-, és több mint 2000 forintos albumárral nem igazán versenyképesek. Az is hátrány lehet Bodrogi szerint, hogy még nem tud magyarul a bolt, bár ebben is fejlődés van, hiszen a hazai zenekarok neveit már végre normálisan írja ki a rendszer. Egyébként nem csak a Hungaroton katalógusa érhető el az Itunes boltjában, hiszen például csak a Média Park disztribúciós tevékenységének segítségével a teljes Megadó kiadó, a Narrátor Recodrs, a magyar EMI Music Publishing vagy a 1G kiadó összes lemeze letölthető már évek óta. A cég által terjesztett katalógusból egyébként az ír kocsmapunkot játszó Paddy And The Rats a legsikeresebb zenekar, lévén ez a stílus világszerte nagy népszerűségnek örvend.

A Média Parkhoz tartozik még a Vodeafone által üzemeltetett Korlátlanzene.hu is, amit Bodrogi szerint egyáltalán nem veszélyeztet az Itunes elindulása, hiszen teljesen más üzleti modell alapján működik. Amíg az Apple zeneboltjában dalonként vagy albumonként kell fizetni, addig a Vodafone egy előfizetéses streaming módszert használ, amiben a vásárló nem birtokolja a zenét, hanem csak addig tudja hallgatni, amíg előfizet rá.

Bodrogi András elmondta, hogy az Itunes hazai bevezetése azért történhetett meg most, mert már Magyarországon is sok az Apple által gyártott telefon, lejátszó, tablet, számítógép, így nem hagyhatják figyelmen kívül az itteni felhasználok igényeit, amibe a zenefogyasztás is beletartozhat az alkalmazások letöltése mellett.

Kitzinger Dávid, az Artisjus Hangfelvétel-engedélyezési Osztály vezetőjének véleménye is hasonló. Az Apple egyszerűen csak ki akarta pipálni ezt a régiót is a zeneboltjával, és mivel egyszerre tíz országot csatoltak hozzá ilyen szempontból az Ituneshoz, így Magyarországnak nincs különleges vagy kiemelt szerepe ebben.

Kitzinger kérdésünkre elmondta, hogy az árakat az Apple alakítja, ahogy azt is, hogy euróban vagy forintban vásárolhatunk, a jogdíjak felosztásában pedig semmilyen változás nem történt. Az  osztályvezető szerint egyáltalán nem az Artisjuson múlt, hogy eddig nem volt jelen Magyarországon az Itunes, ezt bizonyítja a már fent említett egyszerre több országban történő bevezetés is. Ők már évek óta bombázzák az Apple illetékeseit, hogy szeretnék az Itunest Magyarországon is, egyszerűen most jött el erre az idő.

Az Artisjus hosszú távon egyfajta megtisztulást vár a zenebolt megjelenésétől, ahogy Bodrogi András is mondta, úgy Kitzinger Dávid is megerősíthette, hogy most már senki nem foghatja az illegális letöltést a legális alternatíva hiányára.

Biljarszki Emil, a magyar dalok online kereskedelmével foglalkozó Dalok.hu szerkesztője szerint nagy hatással nem lesz a magyar piacra az Itunes megjelenése. Legfőképpen azért, mert amíg létezik az ingyen hozzáférés lehetősége, kevesen fogjak a fizetőst választani. Másrészt a magyar dalok jóval drágábbak az Apple zeneboltjában, mint náluk, ahol átlagosan 124 forintért lehet letölteni a számokat, szemben az Itunes 99 euro centjével. Biljarszki kiemelte, hogy Dalok.hu katalogusának nagyobb része nem elérhető az Ituneson. Biljarszki még egy hátrányt említett az amerikai zeneboltban kapcsolatban: nem lehet oda közvetlenül bekerülni, csak valamilyen kiadón, vagy az itt is említett Média Parkhoz hasonló közvetítőn keresztül, míg a Dalok.hu-ra bármelyik magyar előadó felkerülhet. Ez szerinte kifejezetten rossz, lévén, hogy sok zenekar mostanában szerzői kiadásban jelenteti meg a lemezeit.

Mellesleg Kitzinger Dávid nekünk is, illetve a Kreatívon megjelent cikkében is említette, hogy ugyan új tulajdonossal, de a Songo még várhatóan az idén ősszel újraindul. Az írás alatti kommentben megszólal a Songo volt vezetője, Horváth Szabolcs is, aki szerint a „saját gyerekként kezelt” vállalkozás úgy néz ki, jó kezekbe került, de még nagyon sok tárgyaláson, egyeztetésen át kell esni, mire abból egy működőképes szolgáltatás lesz. Kérdés, hogy az Itunesnak ez mennyire lehet alternatívája, és mennyire lesz gazdaságilag működőképes, ha tavasszal pont azért kellett bezárni, mert nem termelte ki a költségeit.