A kínai kommunisták imádják a gitárzenét

2012.06.25. 16:44

A kínai zenei élet fölött évtizedeken át a hivatalos cenzúra őrködött, ám most igazi fellendülést él át a zeneipar az élő koncertek sikere, a net nyújtotta lehetőségek és a kormányzati támogatás miatt. A független kínai együttesek megkésve léptek be a modern zene világába, mivel náluk kimaradtak a bakelitlemezek, a kazetták és a cd-k kínálta üzleti lehetőségek. Mérhetetlen károkat okozott nekik az is, hogy az állami rádiók évtizedeken át a popzenét részesítették előnyben.

"Hihetetlen változások mentek végbe a kínai zenei világban. Minden jobb lett, nagyobb a személyi szabadság, nőtt az együttesek és a koncertlehetőségek száma, több a pénzügyi támogatás és nagyobb a hallgatóság" - mondta az AFP-nek a 34 éves Helen Feng, a Nova Heart nevű zenekar énekesnője, aki 2003-ban döntött úgy, hogy az Egyesült Államokból visszaköltözik a szülővárosába, Pekingbe.

Feng Natalie Cole és George Gershwin zenéjén nőtt fel, majd a dél-kaliforniai egyetemen szerzett zenei diplomát. Kínába visszatérve három sikeres zenekar szólistájaként is sikert aratott, ugyanakkor a kínai közmédiával és az amerikai MTV-vel is együttműködött. A szabadtéri zenei fesztiválok gyakori közreműködőjeként azt tapasztalja, hogy a kormány egyáltalán nem tekint ellenségesen a modern csoportokra.

A rock katonái egyre többen lesznek

"A kormány magatartása ma kedvez a zeneiparnak. Senki sincs betiltva Kínában és amennyire tudom, senkit sem tartóztattak le azért, mert valahol elénekelt egy dalt - fejtette ki Kenny
Bloom karmester, aki egy kínai bandákat népszerűsítő, közkedvelt portál, a Mogo tulajdonosa is egyben. - Ma évente több száz zenei fesztivált rendeznek Kínában, ezek közül sokat a helyi kormányzatok támogatásával. Az utóbbiak a zenében jó eszközt látnak régiójuk vállalatainak és idegenforgalmának népszerűsítésére. Az, hogy engedélyezik az ilyen zenei fesztiválokat, nagyszerű jelzés. Ezeken az eseményeken akár 60 ezer fős közönség is egybegyűlik, és úgy tűnik, hogy ez senkit sem zavar."

Kenny Bloom felfedezése volt a rocksztár Kuj Csien is, aki az 1980-as években tűnt fel és ma már akkora zenei ikonnak számít, hogy sokan a kínai rock and roll keresztapjának nevezik. Bloom jó kapcsolatot épített ki a kínai rockbandákkal: a zenészek az ő profi pekingi stúdiójában veszik fel számaikat, ennek fejében a producer a saját honlapján ingyen sugározhatja a zenéjüket.