Milliomosokat csinál a mémgyárosokból a Youtube?

2013.02.08. 14:56
A Youtube összebalhézott pár nagy kiadóval, hogy akkor most hányan is látták egy-egy sztár klipjét. Nem csak a lájklista első helyezéséről van szó: súlyos pénzek is múlnak ezen, hiszen a Google fizet a legnézettebb videók feltöltőinek. Psy majdnem egymillió dollárt kapott a Gangnam Style-ért, de még Kelet-Európában is meg lehet élni egy népszerű Youtube-csatorna bevételeiből. Itthon most lesz egyéves a fizetős modell, az Artisjus nemsokára postázza az első csekkeket.

Lady Gagától nemrég 156 milló oldalletöltést vett el a YouTube amiatt, mert gyanúsan sok oldalletöltést generálódott a videóihoz, és hasonlóan járt korábban Chris Brown, Beyoncé, de még Michael Jackson is. Korábban Rihannától, Justin Biebertől és Kanye Westtől is elvették utólag a hirtelen jött klikkeléseket, mivel a gyanú szerint ezeket azok a kétes hírű netes vállalkozások generálták, amik kifejezetten arra jöttek létre, hogy jó pénzért kamu Facebook-lájkokat, Twitter-követőket és Youtube-nézettséget hozzanak a megbízóiknak.

A kattintásnyírbálás leginkább a Vevo saját YouTube-csatornáját érintette. Ez az a "videómegosztó a videómegosztóban", ami a legnagyobb zeneipari cégek, a Sony Music Entertainment, a Universal Music Group és az Abu Dhabi Media előadóinak videós licencjogait kezeli. Azaz ha te töltesz fel egy Slash-videoklipet, azt a szerzői jogok megsértése miatt bármikor törölheti a Youtube, de ha a Vevo berakja a SlashVEVO csatorna videói közé (amit jelenleg csak amerikai, kanadai, brit és ír felhasználók láthatnak), abból milliárdos bevételek keletkeznek. A Google ugyanis egy ideje már fizet azoknak, akik engedélyezik a reklámok felugrását a feltöltött videóikban, és rendszeresen töltenek fel megbízhatóan nagy látogatottságú anyagokat.

Az MTV-t nyomták le

A Youtube és az MTV harca szülte a Vevót, és így fizetős videómegosztók modelljét: a két tulajdonos cég, a Google és a Viacom is összecsapott a piacon és a bírósági tárgyalótermekben is. A Viacom azzal vádolta a Youtube tulajdonosát, hogy ellopja a tartalmait, a Google pedig azzal az MTV üzemeltetőjét, hogy titokban ő maga tölti fel a jogsértő tartalmak jelentős részét, hogy azután perelhessen. A Google végül pert nyert, és a bíróság kimondta, hogy a jogvédett tartalmakat el kell távolítani, de csak akkor, ha erről értesül a szolgáltató. Így a Viacom milliárdos kártérítéséből sem lett semmi.

A bonyolult jogi csatározás közben a Google megpróbált igazi online zenetévévé válni, ezért 2009-ben a Sony Musickal, az Universallal és az EMI-jal közösen megalapította a Vevo elnevezésű platformot, amely a nagy kiadók klipjeit terjeszti saját oldalán és a Youtube-on is. A kiadók osztoznak a reklámbevételeken a Google-lal, és jutalékot fizetnek az internetes cégnek a klipek alatt megjelenő bannereken keresztül az Amazonra vagy az Itunesra érkező felhasználók vásárlásai után. A Vevo sikerét jól jelzi, hogy már az indulás hónapjában a leglátogatottabb zenei oldal lett az Egyesült Államokban.

De hogy lehet pénzt keresni a Youtube-klikkekkel?

2009 óta a YouTube tulajdonosa, a Google már a magánfelhasználóknak is lehetővé teszi, hogy a feltöltött videók után részesüljenek a reklámbevételekből. Ha az illető elfogadja az ajánlatot, akkor a YouTube reklámokat helyez el az oldalon, az ezután járó jövedelmet pedig havonta a felhasználó Google AdSense számlájára utalják.

A YouTube a nagyobb vállalkozások számára ugyanezt már 2007-ben is biztosította: akkor startolt el a Partner Program, amiben felajánlották a népszerű tartalomszolgáltatóknak, hogy a YouTube-os megjelenésből befolyt reklámjövedelmekből részesülhetnek. A Google ezzel akarta csillapítani a szerzői jogok megsértése miatti reklamálásokat, valamint odacsábítani azokat a vállalkozásokat, amelyek pénzt tudnak termelni az önmagában még ma sem túl nyereséges YouTube-nak.

Családi videókkal milliókat szakítani

A világon ma már több ezer olyan Youtube-csatorna van, amelyek tulajdonosai évente többtízmillió forintnak megfelelő jövedelemre tesznek szert abból, hogy sminktanácsokkal, fitnessvideókkal, vagy a régi PC-s játékok gyalázásával árasztják el a netet. Európában a „Charlie bit me” című házivideó futott be szédületes karriert: eddig 510 millióan nézték végig, ahogy egy kiskölyök megharapja a testvére ujját, és az eseményből nemcsak mém lett, de iPhone-alkalmazásokkal reklámozott, milliókat jövedelmező póló- és bögrebiznisszé nőtte ki magát.

A lengyel KotletTV-t elindító házaspár először csak a haverok kedvéért forgatott főzős videókat, mára viszont már felmondtak a munkahelyükön és tévéstúdióvá alakították a saját konyhájukat, hogy a saját Youtube-csatornájuk bevételéből éljenek. Jamal Edwards Londonban a környékbeli rappereket kezdte el hobbiból filmezni, mára pedig  többemberes vállalkozássá nőtte ki magát a YouTube csatornája.

És persze ott van a legismertebb Youtube-világsztár, Psy, akinek a Gangnam Style-videoklipben bemutatott idióta táncát eddig 1,2 milliárdszor nézték meg, így a 34 éves dél-koreai celeb végül belovacskázta magát a milliomosok közé. A TubeMogul adatai szerint 2012-ben csak a Youtube-videó elindításai 870 000 dollárnyi (188,5 millió forintnyi) bevételt jelentettek Psynek, bár osztozkodnia kellett a menedzsmentjével (emellett persze Psy számos termék, többek között egy mobilszolgáltató reklámarca lett, és az Apple iTunes nevű online zeneboltjában is elképesztő sikert futott be a Gangnam Style, ami újabb dollármilliókkal hizlalta a bankszámláját).

Kis ország, kis kattintásszám

Itthon 2012 márciusban nyílt meg ez a fajta pénzkereseti lehetőség: ekkor elindult el a Magyarországra hangolt Youtube. Ami ma már sok hazai előadó első számú digitális platformja lett, megjelenés és bevétel szempontjából is, hiszen nem kell hadakozni a kalózmásolatok készítőivel. „A YouTube-on havonta 800 millióan néznek videókat, és ezzel a világ legnagyobb színpadát biztosítja bárkinek  - mondta Schuster Richárd, a Google magyarországi kommunikációs menedzsere. - Ha valaki előtte csinált nagy nézettséget a Youtube-on, azért nem jár bevétel, mert nem volt bevétele a Youtube-nak sem."

Magyarországon Fluor Tomi nagyjából ugyanezt a karriert futotta be a Mizu című dallal, csak sokkal kevesebb oldalletöltés és bevétel lett a vége. "A nagy kattintások igazából 2011 előtt voltak, amikor még nem volt ez a rendszer - fejtegeti a Gecigránát után két kicsi összeállt legóról éneklő tinibálvány, Fluor Tomi - A Mizu 15,5 milliós oldalletöltéséből így igazából csak a tavalyi 3 millió számít, ezekről viszont még nem volt elszámolás az Artisjusál. Most még nagyságrendileg sem tudnám megtippelni, mennyi pénzt fogok kapni."

Schuster Richárd, a Google magyarországi kommunikációs menedzsere nagy fegyverténynek tartja, hogy A Youtube-on a reklámok jórészt átugorhatóak, lekapcsolhatóak: „Így akit nem érdekel, annak nem kell megnéznie. A reklámozó pedig csak azért fizet, ha valaki önszántából nézi meg a reklámját. Első hallásra talán furcsa, de épp ez az ötlet benne. Ki akarná ráerőltetni valakire a reklámját, akit az nem érdekel? Az a néző, akit viszont érdekel egy reklám, azért megéri fizetni. És bizony a jó reklámokat meg is nézik. A nézők is jobban szeretik ezt, mintha félóránként 10 perc kötelező reklámot kéne végigülniük. A Youtube-on jóval kevesebb a reklám, ráadásul nem kötelező megnézni. Eközben a reklámbevétel lehetősége, a világméretű platform sokszázmilliós közönsége arra ösztönzi a sztárokat, művészeket, tehetségeket hogy fenn legyenek a YouTube-on."

Az Artisjus is beszállt a buliba

A Youtube a reklámbevételei után két irányba fizet a feltöltött videókért, tudtuk meg Dr. Tóth Péter Benjamintól, az Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatójától. Először is annak a partnerének fizet, akié a videó. Ez zenei klipek esetében általában a lemezkiadókat jelenti. Ebből a pénzből jár az előadóknak is, annak függvényében, hogyan állapodtak meg a kiadókkal. Fluor Tomi így például a lemezkiadójától, a Gold Recordtól megkapja a Youtube-videók reklámjai alapján a szerződésben foglalt összegeket, de ennek az Artisjushoz nincs köze.

A Youtube a lemezkiadók mellett a zeneszerzőknek és a dalszövegíróknak is fizet, ez történik az Artisjus útján. A szerzők sok esetben azonosak az előadókkal, ők ilyenkor mindkét irányból, a kiadótól és az Artisjustól is kapnak összeget a videók után. Mivel azonban az Artisjusnak elég sok ponton kellett egyeztetnie a Google-lal a Youtube adatszolgáltatása kapcsán, eddig még nem történt jogdíjfelosztás. Az Artisjus erre a félévre ígéri a 2012-es Youtube-pénzek elszámolását, ezt követően pedig negyedéves rendszerességű kifizetésre állnának rá.

Mit ér a mém, ha magyar?

A Youtube-on ma már a magyar családi videók mémmé válása előtt is nyitva áll az út. Az új Messi, azaz a Benő nevű kisfiú, aki kosárpalánkra rúgja a labdát, idővel akár az új Charlie Bit My Finger-jelenséggé is kinőheti magát.