Hiába könnyebb ma zenét hallgatni, ha egyre kevésbé éri meg koncertet szervezni

2015.01.30. 18:13 Módosítva: 2015-01-30 18:14:36

Terjedelmes és nagyon részletes cikkben szólaltatta meg a Dal+Szerző Blog a hazai zeneipar fontos szereplőinek képviselőit a tavalyi évről. Kiadók, streamingszolgáltatások és koncertszervező irodák vezetői ugyan látnak némi pozitívumot a hazai állapotok között, de a nyugati tendenciákat még mindig csak nagyon lassan lehet itthon meghonosítani.

A cikkben megszólaló szakértők egyöntetűen pozitívan kezelik a Spotify streamingszolgáltató magyarországi megjelenését. Így Deezerrel és a Youtube előfizetéses zenei szolgáltatásával bővülve a magyar zenehallgató nagyjából hasonló lehetőségekkel indul, mint egy nyugati felhasználó. A Mahasz képviselője még azt is kiemelte, hogy az utóbbi 10 évben először a hazai zenehallgatók végre elkezdtek fizetni a zenéért, ami eddig nem igazán volt jellemző. Az EJI érthetetlen izmozása ezt a tendenciát rendesen megakaszthatja, bár erre a cikk nem tér ki.

Egy másik viszonylag fontos jelenség a zenekari önmenedzselés meghonosodása itthon. A feltörekvő produkciók már tudatosan használják a webkettőt, ezzel függetlenedve a kiadók és menedzsmentek akaratától. Egyetlen kivételt az olyan cégek jelentik, akik segítenek eljuttatni az előadók zenéit a különböző streamingszolgáltatóknak.

Az állam szerepét is többen említették, de a megítélés vegyes. Sokak szerint hasznos a Cseh Tamás Program elindulása, de túl sok a kérdőjel az NKA által indított támogatás mögött. Ezzel ellentétben viszont egyre nehezebb koncerteket szervezni, amiben nem segít az állandó devizaárfolyam-ingadozás és az Unióban abszolút rekordnak számító, 27%-os áfa. Ezzel kapcsolatban Márkus Éva, a rendszerint Arénás nagykoncerteket szervező Live Nation képviselője írta le legjobban a helyzetet:

Nehéz úgy versenyben maradni a tárgyalások alatt, hogy a környező országok azonos jegyárak mellett 10-15, de van, ahol 21% előnyben vannak az ottani alacsony kulturális áfa miatt” – írta, megemlítve, hogy hiába lobbiznak a helyzet változtatásáért. A dollárárfolyam romlása miatt pedig „gyakorlatilag januárban elölről kellett kezdenünk az amerikai produkciókkal folytatott tárgyalásokat”, és biztosan lesz olyan show, amely emiatt nem jut el Budapestre.