Rágógumi nélkül el se induljunk a Szigetre!

2015.08.10. 09:31
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, közszolgálati jelleggel összeszedtük a legfontosabb információkat és a legjobb tanácsainkat a Szigetre látogató olvasóink számára. Mire figyeljünk, mit vigyünk, mit ne vigyünk, milyen idő lesz, hogyan jussunk ki a fesztiválra stb. A lényeg az összetartás, vagy ahogy a szerkesztőségben mondogatjuk: love, peace & unity!

Közeleg a Sziget, és egy hétre túrazsákos, a vasárnapi zárvatartáson csodálkozó külföldiek lepik el Budapestet. És nemcsak a Hajógyári-szigetet, hanem lényegében a város összes fontosabb csomópontját.

Bár az idén hetven éves Hobo szerint:

a Sziget egy rossz vicc, förmedvény az egész, egy kulturális szar. A magyar közönség és a magyar kultúra igényeit lenéző valami.

A többség talán mégiscsak magyar sikersztoriként tartja számon Gerendai fesztiválját, úgyhogy az egyhetes együttlét első napján összeszedtük a legfontosabb információkat, amelyek remélhetőleg kényelmesebbé teszik majd a fesztiválozók mindennapjait.

Kezdjuk mindjárt a legelején, vagyis azzal, hogyan juthatunk ki a Szigetre. A legnagyobb örömhír, hogy a fesztivál kezdetére a BKK is összekapta magát, befejeződtek a munkálatok, így vasárnaptól végre újra a teljes vonalon közlekedik a H5-ös hév. Ez azt jelenti, hogy nem kell hülye pótlóbuszokkal szerencsétlenkedni a Filatorigátig, utána pedig csak követni kell a bulizni vágyókat.

Ha igazán stílusosan akarunk érkezni, akkor választhatjuk a Dunán történő bejutást, hiszen a fesztivál ideje alatt félóránként hajójárat is közlekedik a Sziget - Jászai Mari tér, valamint a Sziget - Petőfi tér - Batthyány tér - Sziget vonalon. De figyeljünk, mert hétfőn és kedden csak délután négy és este tíz között, a hét többi napján viszont már délután kettőtől hajnali kettőig. Fontos, hogy a BKK menetrend szerinti járatai nem fogják érinteni az Óbudai-szigetet. Ha lekéstük, marad a taxi (fontos: a Szigetre behajtani csak a City Taxi tud), de érdemes lehet biciklire is pattanni, mert odabent őrzött biciklitároló üzemel. (Fesztiválra autóval érkezni pedig rohadtul nem menő.)

Bejutás

Ha nincs bérletünk, és maximálisan ki akarjuk használni a drága napijegy árát, akkor már akár az adott nap reggelén, hat órától is felsorakozhatunk. Az sem baj, ha napijegyesként esetleg túltoljuk a bulit, hiszen elég csupán másnap reggel nyolcig elhagynunk a fesztivált.

Ha családosok vagyunk, és a gyerek még nem múlt el 11 éves, akkor őt ingyen hozhatjuk magunkkal. Azt is tartsunk észben, hogy a 14 év alattiak kizárólag szülő vagy egyéb felnőtt hozzátartozó kíséretében lehet jelen a Szigeten. A barátságos háziállatokat szintén várják.

Igyunk!

Aztán jöhet a motozás, amit nem mindenki szeret annyira – például a hisztis Morrissey. Kezdjük is mindjárt a legkényesebb kérdéssel: az alkohollal. Sajnos a Szigetre továbbra sem lehet piát bevinni, de legalább annak örülhetünk, hogy a hőségriadóra tekintettel vizet hozhatunk be, és hogy idén nem kell többet fizetnünk a sörért, bár eddig sem volt éppen olcsó, a tavalyihoz hasonlóan 650 forintba kerül majd egy korsóval. A félliteres kóla ára is 450 forint maradt, a töményekért viszont többet kell fizetnünk: tavaly még 950 forintba került 4 cent unikum, ugyanez idén már 1050 forintba fáj majd. Ugyanennyi lesz a viszki, a tequila, a vodka és a gin is. A bor decije 400 pénz.

Ha esetleg sokalljuk az árakat (hát persze hogy sokalljuk!), akkor van egy pár tippünk, hogyan próbálkozhat az italcsempészettel:

Olcsó alkohol a Szigeten? Csempésszünk!

Egyébként jó ha tudjuk, hogy egyszerre egy, legfeljebb 2,5 literes flakonban hozhatunk magunkkal vizet és üdítőt is, másfél liter ásványvíz még sosem jött rosszul, nemcsak a hőségben, hanem  a hányásokat követő szomorú pillanatokban is.

Mit ne vigyünk?

Alkoholt és drogot tehát semmiképp, hiszen egyes fesztiválokon a biztonságiak újabban már a lányok bugyijának is utánanéznek – különben meg bent általában úgyis lehet venni mindkettőt, már amíg le nem csapnak a partiarénák környékén császkáló dílerekre. Lehetőleg mellőzzük a különböző szúró- és vágóeszközöket is, továbbá a pirotechnikai eszközöket (Gerendaiék megoldják helyettünk, rengeteg látványelemet ígérnek), illetve minden olyan tárgyat, amivel mások testi épségét veszélyeztethetjük.

Bár sokan ragaszkodnak hozzá, az esernyőket is el kell felejteni, de szerencsére már annyi szép esőkabát közül választhatunk, hogy igazán nem lehet okunk a panaszra, az enyém például világos ciklámen színű!

És ha már itt tartunk:

Milyen lesz az idő?

Ezt érdemes minden nap, indulás előtt csekkolni, hogy tudjuk, milyen ruházattal készüljünk. Az Időkép azt mondja, hogy hétfőn és kedden tutira folytatódik a hétvégi kánikula, sok napsütéssel, nagyon erős UV-sugárzással, és csak kevés gomolyfelhő képződhet. Egyébként 33 és 38 fok közötti csúcshőmérsékletek várhatóak, vagyis fázni nem fogunk.

Aztán szerdától megjelenhetnek a felhők, majd a hét második felében már elszórtan frissítő záporok és zivatarok is előfordulhatnak, de végig maradni fog a rekkenő hőség. A Köpönyeg.hu egyébként trópusi éjszakákat jósol, de ne szégyelljük a legbénább, legstrapabíróbb cipőnket betenni, ami jól állja a sarat a porral és a sárral szemben is.

Mit vigyek még?

A jegyünket, de azt nagyon! Pénz is legyen nálunk, dögivel. Sajnos, ami a nyugati középosztály csemetéinek nevetségesen olcsó, az nekünk finoman szólva is kurva drága. Szerencsére a dellát mindjárt a bejutást követően kártyára tölthetjük, nem is értem, miért  utálják ennyien a fesztiválkártyás rendszert. Hát nem sokkal könnyebb hetykén odatolni valamit a farzsebünkből, mint a visszajáróval szerencsétlenkedő pultosokra várni?! A kártyához idén is 500 forint letétet számolnak fel, tehát ha 10 000 forintot akarunk költeni, akkor 10 500-at kell rátölteni. Azt is jó tudni, hogy kereskedelmi mennyiség alatt némi elemózsiát is csomagolhatunk magunknak, egy elfeledett zabszelet nagyon jól tud jönni hajnalban, akár a hévre várva is.

És ha már a hajnaloknál tartunk: egy csomag rágógumi is életet tud menteni. Annyi ember közt talán még valaki szimpatikussal is összesodor benünket az élet, és vannak, akik szeretik megadni a módját.

Ha már bent vagyunk

Ha már bent vagyunk, akkor próbáljuk meg a lehető legjobban érezni magunkat. Diszkó- és egyéb balesetek persze előfordulhatnak. A mentősök 9 mentőautóval és 120 emberrel teljesítenek majd szolgálatot a Szigeten, és lesz egy egészségügyi ambulancia is.

Megnövelték a befogadóképességet is: korábban a napi limit 65 ezer volt, ez az évek során az infrastruktúra fejlesztésével előbb 70 ezerre, majd tavaly 85 ezerre emelték, és a Stromae-koncerten ez elég látványosan ki is csúcsosodott. Idén tovább fejlesztették az infrastruktúrát, így 90 ezer látogató a felső határ, de a szervezők ígérete szerint el fogunk férni: az A38 sátor nagyobb és könnyebben megközelíthető, a Nagyszínpad előtti tér is tágasabb, és ismét van Party Aréna, azaz az esti koncertprogram zárása után több bulilehetőség közül is választhatunk (a tavalyi problémát ugyanis az okozta, hogy a Nagyszínpadról elinduló tömeg (akik a roppant népszerű Macklemore koncertről indultak volna tovább) egybecsúszott a Stromaera várakozókkal).

A szervezők azt üzenik, hogy inkább vizet igyunk, és legalább 3 liter folyadékot fogyasszunk naponta, de ne töményet, mert az öntudatlan részegség életveszélyes.

A napközbeni hőség idején könnyű, szellős ruházat ajánlott, de az is fontos, hogy az ember fejét ne érje tartós, közvetlen napsütés, egyrészt az erős UV sugárzás, másrészt a napszúrás veszélye miatt. A láb sérülését, a fájdalmas rándulásokat, ficamokat megelőzheti, ha megfelelő, zárt cipőt visel. Ha baj történik, vegyék igénybe az elsősegélynyújtók vagy a biztonsági személyzet segítségét

– írják. Tavaly egyébként 1700-an kaptak orvosi ellátást a Szigeten: a végtagsérülések voltak a leggyakoribbak, de előfordult például szívinfarktus, tüdőembólia,  bélátfúródás és csigolyatörés is, amitől a beteg lebénult.

Jó hír egyébként, hogy a Sziget biztonsági főnöke szerint a látogatószám növekedése ellenére a bűncselekmények száma folyamatosan csökken. Tavaly alig volt verekedés vagy egyéb erőszakos cselekmény, és akkor sem sérült meg súlyosan senki.