Kihátrálna a magyar popszakma a Petőfi mögül

D KOS20160518010
2016.06.15. 14:09

Több tucat hazai zenekar, művész, szervező, zenei szakember nyílt levélben foglalt állást a Petőfi rádió körüli változásokra reagálva. „Ezzel a levéllel szeretnénk jelezni felétek, hogy a problémát mi is látjuk, halljuk” – írják.

A levelet aláírta például Bródy János, a Wellhello, a Quimby, a Punnany Massif, a 30Y, a Biebers, a Pál Utcai Fiúk, a Mary PopKids, a Kiscsillag, a Hiperkarma, az Irie Maffia és az Anna & The Barbies is. A nagyok mellett a feltörekvők is csatlakoztak az aláírókhoz, többek között Zanzinger, a Run Over Dogs, a Lóci játszik, a Papaver Cousins, a Headbengs és a Fran Palermo.

A zenekarok mellett több koncerthelyszín és fesztivál is csatlakozott az összefogáshoz: például a Sziget, a Volt, a Balaton Sound, az EFOTT, a Fezen, a Fishing On Orfű és a veszprémi Utcazene Fesztivál. Aláírt még az Akvárium, a Budapest Park, az Expresszó, a GMK, a Helynekem, a Kobuci Kert, a Pécsi Est Café és az R33.

Az elmúlt években nagyon sokat köszönhettünk a Petőfi Rádiónak. Az igényes könnyűzenei kultúra támogatója és felkarolója volt. Egy friss zenei fórumot teremtett, ahol olyan zenekarok kaptak bemutatkozási lehetőséget, akiknek értékes alkotásai korábban nem jutottak el hasonló csatornán keresztül a közönséghez. A Petőfi Rádió közvetlen hatással volt a magyarországi klubéletre és fesztiválkultúrára is. Túlzás nélkül mondhatjuk, a magyar populáris zene formálójává vált és egy teljes generáció életének lett meghatározó eleme.

A levél folytatásában arról írnak, hogy nemcsak a közönség, hanem ők is érzik, hogy a rádió mostanság jelentős változáson megy át. „Nemcsak a zenei kínálat terén, de a rádió hangvételében, stílusában is" – teszik hozzá, illetve elmesélik azt is, hogy közülük többen is megbeszélésen vettek részt a Petőfi aktuális vezetőivel, akik felé jelezték az aggodalmukat.

Az egyeztetés során a Petőfi részéről elhangzott, hogy szélesebb közönséghez szeretnének szólni. „Még azzal a kockázattal is, hogy ezáltal elveszítheti a mostanit – írja a popszakma. – A változást jelzi az is, hogy olyan emblematikus figurák és műsorok tűnnek el a rádióból, akiket ti is szerettetek, számunkra pedig szakmai garanciát jelentettek.”

Bízunk benne, hogy a közmédia illetékes vezetői meghallják szavunkat és odafigyelnek sok százezer hallgató véleményére. Úgy gondoljuk, a kereskedelmi rádiózás szempontjai helyett a Petőfi Rádió majd’ egy évtizeden át olyan úton járt, amely valódi értéket teremtett és példát mutatott fiataloknak és időseknek egyaránt. Ennek folytatását kérjük és várjuk el a Petőfi Rádió vezetőitől

– zárul a levél, amelynek teljes szövege itt olvasható.

A nyílt levéllel kapcsolatban megkerestük az MTVA sajtóosztályát, akik azt válaszolták, nem lennének meglepve, ha 80 százalékos arány fölött lenne az aláírók és a zenei rotáció közötti átfedés. „Minden átalakításban benne van, hogy egyesek lemorzsolódnak, mások pedig csatlakoznak egy adott médiumhoz. Egyelőre azok vannak többen, akik a felfrissített Petőfihez pártoltak” – írta nekünk Kobza Miklós, az MTVA sajtófőnöke, miután a rádió Facebook-oldalát dühös kommentek lepték el, lájkolóik száma pedig több ezerrel csökkent az átalakulás óta.

„A nyílt levélről azt gondoljuk, hogy az a szűk üzleti kör fűti a magyar könnyűzene e szegmensét, akik eddig nagy haszonélvezői voltak a Petőfinek (épp ezért is válhatott a Petőfi egy zárt kultúrgettóvá). Pont ezért kellett kinyitni a kapukat, és sokkal több magyar zenei előadót rotálni az adásmenetbe" – folytatódik a közmédia válasza. Kobza levelében arról is ír, hogy a Petőfi továbbra is a magyar könnyűzene nagyszínpada marad, 

csak ha szabad úgy fogalmaznom, az eddigi underground kisszínpad helyett ácsoltunk egy nagyobb színpadot, ahol szélesebb merítésből, több előadó is elfér.

Kérdéseinket elküldtük a Szigetnek és az Akváriumnak is. Ha válaszukat megkaptuk, cikkünket frissítjük majd.

Ne maradjon le semmiről!