További Stenk cikkek
- Budapestre hozza szólóprojektjét a Rammstein frontembere
- Elmarad a Falling in Reverse budapesti bulija, a Hollywood Undead azonban jön
- Egy másik világban kelt életre, a régiben senkit sem érdekelt
- Három mindenre kész rózsaszín punk csaj forgatja fel Magyarországot
- Feltörölte a padlót Budapesttel Hans Zimmer filmes koncertje
Somló Tamás hangját mindenki ismeri Magyarországon: az olyan LGT-slágerektől kezdve, mint a Nem adom fel vagy az Ő még csak most tizennégy, a kései szólószámokig, mint a Gondolsz-e rám vagy az Olyan szépek voltunk, tényleg az egyik legtöbbet hallott énekhang a magyar könnyűzenében.
A nagyközönség ma leginkább ezeket a dalait ismeri, pedig Somló már egy kisebb életmű birtokában került az LGT-be, játszott a korai magyar beat/rock több fontos zenekarában is. Az LGT nagy slágerei közül pedig sokban hallhatjuk is énekelni, noha ő távolról sem csak énekes volt, hanem szerzőként is foglalkoztatták. Ez az összeállítás nem a legnagyobb slágerekre koncentrál, hanem Somló Tamás kevésbé ismert oldalára, tíz dal a B-oldalról.
1. Omega: Azért, mert a faterod góré (1967)
Somló még nincs húszéves, amikor ezt a dalt énekli: egy darabig együtt játszott az Omegával, noha teljes értékű tag nem lett, de van pár korai felvétel, ami őrzi a hangját. Ezen még látható is, és ha eltekintünk attól, hogy ez milyen típusú fesztiválra készült, továbbá nem a zenekar szerzeménye, és jócskán a hatvanas évek elejét idézi a hangzás, ez egy remek korai beatszám, egy több mint tehetséges frontemberrel.
2. Omega: Azt mondta az anyukám (1967)
Ez már egy Presser-szerzemény, és ugyan a fennmaradt tévéfelvételen Kóbor János tátog, a dalt ugyancsak a tinédzser Somló énekli, már itt jól felismerhető az énekstílusa. Akkor azonban még Somló inkább az artista pályát választotta, és egy időre el is tűnt a magyar rockzenéből - ha esetleg megragadt volna a cirkuszi pályán, ez ma egy vicces ritkaság lenne, így egy hosszú zenészkarrier első fontos lépései.
3. Kex: Büdös sajt (1999)
Somló csak kiegészítő tag volt a Kexben, melynek a munkásságából alig pár szám maradt csak fenn, ezért évtizedekkel később az egykori zenészek (kivéve a Kex csak előrefelé tekintő lelkét, Baksa-Soós Jánost) megpróbáltak pontot tenni a számkezdemények végére. Énekesként beszállt Somló is, és milyen jól tette: a Büdös sajt a Kex-lemez egyik csúcspontja, amely legalább ilyen formában hallható. Az “Elő a bugylibicskát, vágom a hagyma szárát, csorog a nyálam” refrén pedig akkora telitalálat, hogy csak na - még ha ez egy vicces dal is volt alapvetően, most visszakalauzol abba a világba, amelyben férfiember a szójatejet hírből sem ismerhette. Nem is beszélve az avokádóról.
4. Non-Stop: Szép Margit (1972)
A Non-Stop egy a magyar poptörténelem számos derékba tört sztorija közül, pedig számos remek zenész fordult meg az együttesben, Victor Mátétól Köves Pinyóig, de nem sikerült kitörnie a másodvonalból - talán a sok tagcsere miatt sem segített ebben. Somló a zenekar utolsó időszakában játszott velük, és énekelte az egyik legnagyobb Non-Stop-slágert, a Szép Margitot, sőt, szaxofonozott is benne. Volt idő, amikor még ilyen volt az igényes popzene.
5. Non-Stop: Fekete csend (1972)
Tévedésből se higgyük azonban, hogy a Non-Stop csak könnyed popzenét játszott: az elsők között írtak és adtak elő itthon szabályos progresszív rockdalokat, Somló Tamás hangja pedig ehhez a műfajhoz is ugyanúgy passzolt, akárcsak a véget nem érő hangszeres szólók és a komplex dalszerkezet.
6. LGT: Nekem ne mondja senki (1975)
A folyamatosan vándorló Somló végre megállapodhatott, amikor belépett Frenreisz Károly helyére a csúcsra törő LGT-be, és ebben az sem akadályozta, hogy akkor még nem tudott basszusgitározni. A Bummm!-on még kereste a helyét, de a következő lemezen (Mindig magasabbra) már hozott saját számokat is, közülük a Nekem ne mondja senki kevésbé ismert, mint az Álomarcú lány, de semmivel sem rosszabb, ráadásul most fájóan aktuális is:
Nekem ne mondja senki, mint kéne tenni, ha meghalok
Nekem ne mondja senki, hol kéne lenni, ha feltámadok
7. LGT: Valamit mindig valamiért (1976)
Azt, hogy ebből a dalból nem lesz sláger, már a csaknem 8 perces játékidő eldöntötte, pedig talán Somló legnagyszerűbb szerzeménye, egy lírai és bravúros szám, és még a végén a codából sem fölösleges egyetlen másodperc sem.
8. Kovács Kati: El ne hagyd magad (1976)
A közmegegyezés szerint Kovács Kati legjobb korszaka az volt, amikor az LGT írta a dalait. Ezek nagy részét Presser Gábor jegyezte, de hozott pár dalt Somló is - ez a duett az album egyik leglendületesebb száma, nem véletlenül vette elő évtizedekkel később a Qualitons is. Sőt, szuperül hangzik németül is - bár itt Somló részeit az NDK kevés korabeli rocksztárjainak egyike, Reinhard Lakomy énekli.
9. Presser Gábor, Somló Tamás, Kútvölgyi Erzsébet: Mr Kojak (1980)
Hallotta már Somló Tamást elektrodiszkót énekelni? A Kojak Budapesten című krimiparódia betétdalát Kovács György és Sztevanovity Dusán írta, és megdöbbentően jó, különösen, amikor valahonnét az Uránusz magasságából berobban Somló refrénje: “Mr. Kojak, a százéltű halhatlan hős, Mr. Kojak, ki túlvilágin és alvilágin győz!” Miért Neotont játszottak a magyar diszkókban akkor, és miért nem ezt?
10. Somló Tamás: A szerelem a Holdra költözött (1983)
És még egy, az előzőnél is kevésbé ismert filmbetétdal: Az Elcserélt szerelem című filmben csendült fel, már megelőlegezi a Dés László-féle nosztalgikus/melankolikus rádióslágerek világát, és igazából ebből is simán lehetett volna egy Szerelem első vérig kaliberű sláger, de nem lett. De pont azt a korszakot remekül hozza vissza, és akkor is ismerős lehet, ha soha egy pillanatot nem hallottunk belőle. És ez a fajta állandóság az idő előrehaladtával egyre inkább megbecsülendő.
Rovataink a Facebookon