Lófaszt halott a rockzene

01
2017.06.29. 17:37

A Dead Daisies az a zenekar, aminek tagjai külön-külön már belekóstoltak a nagybetűs sikerbe. John Corabi énekes a Mötley Crüe egyik lemezén és turnéján helyettesítette Vince Neilt, akit éppen akkor kirúgtak a zenekarból vagy elment, mindegy is, mert a Corabival összerakott 1994-es album a pinametállal való végleges szakítás fel terelte a zenekart. Sajnos a rajongóknak ez az irány nem kellett, így Corabinak mennie kellett.

A gitáros Doug Aldrich először Ronnie James Dióval, majd a Whitesnake-kel futott be nagy karriert, elképesztően jó rockgitáros és nagyszerű dalszerző - ő is pontosan tudja, milyen az, amikor kilép egy színpadra és 60 000 ember üvölt neki folyamatosan. A Whitesnake-ben Aldrich mellett Marco Mendoza basszusgitáros is ott volt, aki korábban a Thin Lizzyben is zenélt, meg vagy 25 másik zenekarban - többek között a Blue Murder nevű formációban is John Sykes mellett, de ez már tényleg csak azoknak mond valamit, akik nagyon jól ismerik a hard rock történetét. 

Kiváló zenész ő is, és nagyszerű vokalista, erről annak idején mi is meggyőződhettünk, amikor Aldrich és a Dead Daisies-dobos Brian Tichy társaságában a Whitesnake-kel itt jártak. Ja, igen, Tichy. Az őserő, aki nem úgy néz ki, mint egy rockdobos, hanem mint egy farmerlegény valahonnan középnyugatról, olyan karokkal, mint a combom, és olyan tehetséggel megáldva, mint nem sok zenésztársa - ő a Whitesnake előtt/mellett játszott a Lynch Mobban, a Rattben, Billy Idol mögött, és még sorolhatnánk. az A38 backstage-jében beszélgettünk egy kicsit a szerdai buli előtt. 

Doug az előbb kérdezte meg a turnémenedzsertől, hogy hol is vagytok. Tényleg felmerül ez? Hogy gőzötök sincs?

Mendoza: Ja, fel. Jó, Doug túldramatizálja a dolgot, de néha tényleg kell pár perc, mire tudatosul bennem, hogy melyik városban vagyok. Jó, Budapestre azért mindig emlékezni fogok. 

Mert?

Mendoza: Mert ez a helyszín különleges, állóhajó, ilyenen még nem játszottunk. Meg voltunk már itt korábban, mármint Budapesten, Douggal a Whitesnake-kel.

Aldrich: Ja, tényleg. Egyszer lett volna egy buli, de jött egy vihar és elvitte a cájgot. Az kurva kemény volt. Utána visszajöttünk pótolni a koncertet.

Corabi: De itt, a hajón még nem voltatok, ugye?

Tichy: Én igen, a Lynch Mobbal. Nagyon jó helyszín, szűkös, de jól szól.

Corabi: Hajón egyébként játszottunk már, megvan neked a Kiss Kruise?

Aha, a Kiss kivisz pár zenekart egy hajóra zenélni.

Corabi: Na ja, ennél azért többről van szó, egy rendes nagy luxushajón rendeznek egy tulajdonképpen 5-6 napos fesztivált sok zenekarral, rajongókkal, akik együtt hajóznak le New Orleans-tól vagy Miamitól a Karib-tengerre. Vannak vagy négyezren rajta, 4-5 színpad, óriási buli. Én egyébként nem vagyok odáig a hajókért, pont az egyik Kiss Kruise után volt, hogy kaptam egy felkérést egy szólókoncertre, dettó hajóra, de nem volt annyi eszem, hogy megkérdezzem, mekkorára. Jóval kisebb volt, és sokkal jobban imbolygott a viharban, mert persze hogy viharban kellett zenélnem egy szál gitárral a kezemben két órán át.

Mi történt a Los Angeles-i rockélettel? 

Tichy: Ami általában az összes többi helyen. Sorvad. Bezzeg Európa, komolyan mondom, ide kellene jönnie mindenkinek zenélni. Itt van élet.

Corabi: A rock és blues amerikai központja most Nashville. Ott élek, azért tudom, minden este van több buli is. New York halott.

Mendoza: Ott már nincs semmi. LA-ben is csak a klasszikus klubok, a nagyok működnek már, de ettől még a zene maga nem halt ki, sőt.

Corabi: Évek óta azt szajkózzák, hogy a rockzene halott. Lófaszt az.

Tichy: Amikor Keith Moon, a The Who dobosa meghalt, mindenki temette a rockzenét. Pedig az nem ma volt.

Corabi: Nashville és Austin. Ott is van élet. És mi is itt vagyunk, tessék.

Tichy: Minden lesznek olyan kölykök, akik gitárt vesznek, vagy szétverik a dobot a pincében. Olyan nincs, hogy ennek vége legyen.

De mi jön a ti generációtok után? Hol a következő Guns N’ Roses vagy AC/DC?

Aldrich: Vannak nagyon jó zenekarok és zenészek is, rengetegen. A Raven’s Eye például, vagy Joe Bonamassa is kurva jó.

Corabi: Van egy olyan rockzenekar, pont a napokban hallottam őket, amiben 4 testvér játszik, Michiganből származnak, de azt hiszem LA-ben dolgoznak. Nem jut eszembe a nevük, de nagyon jók. És tinik még, tán 20 éves a legidősebb, vagy 22, az énekes kölyöknek viszont olyan hangja van, mint Plantnek volt. Amiben a legnagyobbat változott a rockzene, az a külsőségek. Egy mai zenekar nem akar úgy kinézni, mint mi. Nincs új Bowie vagy Jagger.

Aldrich: Meg a technikai lehetőségek. Annak idején bementél a stúdióba, felvetted a lemezt, megkeverték, masterelték, kijött. Ma ez sokkal gyorsabban megy.

Corabi: Pontosan. Vagy két hónapja bementem az egyik Guitar Centerbe, és 5000 dollárért (kb 1,4 millió forint) vettem magamnak egy mini stúdiót. Levittem a pincébe, hangszigeteltem a falakat, és tessék, mindent fel tudok venni egyedül. Ott tartunk, és ezt nem szabad elbagatellizálni semmiképpen, hogy ha valaki kitalál egy nótát, megírja a szöveget hozzá, felveszi, és már aznap este ki is tolhatja a rajongóknak, hogy tessék, itt van az új anyag. Ilyen azért régen nem volt.

Aldrich: A közösségi média teljesen átalakította azt, ahogy egy zenekarnak promótálnia kell magát. Twitter, Facebook, Instagram - ha kiteszünk valamit, és arra biztatjuk a követőinket, hogy osszák meg, olyan mennyiségű embert érhetünk el, amiről annak idején csak álmodni mertünk, és amihez kiadói támogatás és nagyon sok pénz kellett. Most meg egy mobiltelefon.

Lehet az streamelt zenével pénzt keresni? Meg lehet abból élni?

Corabi: Mondok egy példát. Vagy tíz-tizenkét éve a Ratt énekeseként játszottam Svédországban egy rockfesztiválon. A backstage-ben ültem, mellettem egy gitáros meg egy bőgős valami másik zenekarból, azt sem tudtam kik azok, beszélgettünk. Később a bőgős mondta, hogy a gitáros Frank Marino volt, a Mahagony Rush zenekarból. Marino annak idején már látta, hogy az internettel a zene terjesztése is meg fog változni, más módszerekkel kell majd elérni a rajongókat. És ő elkezdte felépíteni a saját adatbázisát azokból a rajongókból, akik írtak neki, akik koncert után megvárták, satöbbi. Épített egy stúdiót magának, ahol a zenekarával szépen felvette az új dalokat. És mire jött a streaming- és közösségi média-boom, neki már volt egy olyan stabil tábora, aminek ha kinyomta, hogy tessék, innen lehet letölteni ennyiért és ennyiért, akkor ráklikkeltek, és több pénzt keres vele, mint a lemezeladásokból.

Tichy: De ha netán bebukunk, akkor alapítunk egy tribute zenekart. A Mötley Snake-t. Crüe- és Whitesnake-dalokkal fogunk haknizni.

Ha már itt tartunk, az egyik legkitartóbb pletyka a Mötley Crüe-ről és John Corabiról, hogy van egy lemezanyag, amit felvettetek, de Nikki Sixx letörölte. Ez igaz?

Corabi: A Generation Swine album munkálatai elején pár számot felénekeltem a stúdióban, ennyi igaz. Felvettük, ott volt, hallottam, láttam. Amikor kirúgtak, és visszavették Vince-t, én ezeket nem vihettem magammal, mert a Mötley Crüe zenekaré volt, nem John Corabié. Szóval voltak ilyen felvételek, de hogy mi lett a sorsuk, hogy megjelennek-e majd valamikor, azt nem tudom.

Aldrich: Azt azért hadd jegyezzem meg, hogy Nikki Sixx kibaszott nagy seggfej volt Johnnal, akinek a Crüe azt köszönhette, hogy nem állt bele a földbe. Ha nincs az az 1994-es lemez, 1995-re nem lett volna zenekar sem.

Corabi: Jézusom, ezt nem én mondom, ez legyen benne a cikkben mindenképpen, hanem Doug. Mindig ez van, valaki mond valamit a Crüe-ről, és menten az jön le, hogy Corabi ezt mondta, meg azt mondta. És amikor tisztázom, hogy nem mondtam, akkor meg az, hogy “Corabi nem mondta azt, hogy…” Szóval ez legyen benne a cikkben, kösz.

Egy igazi amerikai rockbuli egy villámcsapást is túlél

Koncertkritikát értelmetlen írni, ezt már sokan leírták előttem, de a YouTube és Facebook live korában méginkább érvényes a dolog, hiszen azt, amitől egy buli olyan, amilyen, a hangulatot, az atmoszférát visszaadni papíron vagy képernyőn (mindegy) nem lehet, a többire meg ott van az internet. A tegnap esti Dead Daisies koncertről le lehet írni, hogy egy hajón volt (A38), 600 fő előtt (vagy mennyi a telt ház arrafelé), hogy úgy szólt, mint az állat, nem volt zavaróan hangos de túl halk sem, tisztán lehetett hallani a hagszereket, aki csak a dobra akart figyelni, megtehette, aki Corabi jellegzetes hangján szeretett volna csüggeni 110 percig, nem zavarta meg benne a túl hangos gitár.

A setlist a zenekar minden ismert és közkedvelt számát felsorakoztatta, volt közönségénekeltetés és egy dobszóló is, ami közben Tichy pont úgy verte puszta kézzel a cájgot, mint Bonham annak idején, de ettől még nem volt olyan ember a hajón aki ne tette volna le a haját tőle, mert olyan dinamikával dobol a pali, hogy tuti akadt pár ember, aki a koncertről az első éjjel-nappal nyitva tartó hangszerboltba rohant. (Tényleg, nyitni kéne egy olyat.)  Amit nem lehet visszaadni az, ahogy a zenekar, amiben az alapító David Lowryt egy Yogi nevű, hippikülsejű ritmusgitáros helyettesített (aki próbák nélkül, csak úgy frissen beugorva tolta le hibátlanul a bulit) kilépett a színpadra, és az első perctől fogva olyan koncertet adott, amilyet nagyon régen láttam. Ezt a fajta lazaságot, coolságot nem lehet tanulni, ez vagy megvan az emberben, vagy nincs.

A harmadik szám közben a hajóba belecsapott egy villám (legalábbis ezt az infót kaptam), amitől a PA, a tulajdonképpeni hangcucc beszart. Elment. Nem volt. Corabi énekelt, de legfeljebb az első sorban lehetett hallani. A dob akusztikus hangszerként tovább szólt, és mivel a gitároknak ott a backline (az erősítők), azok is szóltak minimális hangerőn, de ének nem volt. A zenekar nem kapott rohamot, nem vágták földhöz a hangszert, nem rohantak le a színpadról, hanem szépen eljátszottak egy Led Zeppelin-nótát, úgy, csendesen, ének nélkül. Aztán amikor visszajött a hang, akkor tovább folytatták a koncertet, mintha mi sem történt volna. Mondom, lazaság. Meg alázat, zeneszeretet, és akkor a hangszeres tudásról nem is beszéltünk, mert ezek a palik mind zsenik a saját szakmájukban. Soha rosszabb estét. 

Ne maradjon le semmiről!