Este bordélyházi tangó az Indexen!

2020.04.23. 15:09

Ha a netes sorozatok, a könyvek vagy a kedvenc lemezei után valami másra vágyik, hallgasson az Indexen komolyzenét! Este 19.45-kor Schumann, Debussy, Piazzola és Fekete (Gyula) műveit közvetítjük a Budapesti Fesztiválzenekar próbaterméből. A zenekar a járvány miatt nem koncertezhet, de a kamarazenéhez csak pár ember kell, ők pedig betarthatják a távolságtartásra vonatkozó szabályokat.

Elsőként Fekete Gyula 2019-es Triója lesz hallható. A szerző a Zeneakadémia zeneszerzés tanszékének vezetője, és aki nehezen emészthető, bonyolult hangzású, mondjuk atonális zenére számít, az téved. A nosztalgikus, melodikus darab zongorára, hegedűre és csellóra íródott: a dallamokat a két vonós hangszer játssza, a zongora elsősorban a harmóniai alapot biztosítja a párbeszédükhöz.

Robert Schumann 1849-ben, két nap alatt írta Három fantáziadarab (Drei Fantasiestücke) című művét zongorára és klarinétra. Bár a komponista maga jelezte, hogy klarinét helyett csellón vagy brácsán is előadható, most az eredeti felállásban lesz hallható, ahogy Schumann a szomorkás álmodozástól eljut a diadalmas végkifejletig.

A tangó története (Histoire du Tango) az argentin Astor Piazzola egyik legismertebb műve. Piazzola fuvolára és gitárra írta, de a hegedű-gitár felállás, ahogy ma este is hallható, ugyanilyen népszerű. A négytételes, 1986-os mű a tangó fejlődését mutatja be az 1900-as eredeti, bordélyházi verziótól a modern koncerthangzásig.

Claude Debussy 1880-ban, 18 évesen írta a G-dúr zongoratriót, amit a kritikusok amolyan kamaszkori szárnypróbálgatásnak tekintenek, mert nem sok mindenben emlékeztet a szerző későbbi, ismertebb műveire: a négytételes, édesbús szalondarab Debussyhez képest szokatlanul szentimentális.

Ha szeretne kicsit többet tudni az elhangzó zenéről, kattintson a beágyazott linkre: a koncertet az Index Facebook-oldalán szöveges szakkommentárokkal kísérjük!