A bukás ellen küzdenek a fesztiválok

2009.06.10. 10:43 Módosítva: 2009.06.10. 13:50
45 hozzászólás

A brit Glastonburyre már hónapokkal a nyitás előtt elkeltek a jegyek, de Európa északi és nyugati részén a válság miatt lassan fogynak a belépők a nyári fesztiválokra, írja a Reuters, amely a Sziget mellett még a dán Roskilddel és a romániai B'estfesttel foglalkoznak bővebben. Hogy a bajt megelőzzék, sok helyen elhalasztották a jegyáremelést, és a méretből nemcsak a Szigeten, de máshol is visszavettek.

A Glastonburyre már októberben elkezdték akciósan árulni a jegyeket, így áprilisra el is ment az összes. A Reuters szerint viszont a dán Roskilde azért került nehéz helyzetbe, mert ugyan Dániában a jegyeladásokkal nincsenek gondok, de a csődbe ment Izlandról idén nem érkeznek nagyon fesztiválozók, és a korona gyengülése miatt a svéd látogatók száma is jelentősen csökkeni fog. A budapesti Sziget inkább azzal küzd, hogy a forint árfolyamának ingadozása miatt jelelntős többletköltségekkel kell számolniuk. A külföldi fellépők gázsija például 20 százalékkal nőtt a forint gyengülése miatt.

A Szigeten a jegyárak a nyugat-európai fesztiválokkal ellentétben nőttek, a napijegy a tavalyi nyolcezer forintnál most kétezerrel drágább. „Ahogy emeljük a jegyárakat, hogy a nyugati fesztiválok szintjét elérjük, a magyar közönség egyre nehezebb helyzetbe kerül. Ezért is találtuk ki például, hogy a magyar diákok akár féláron is vehessenek hetijegyet– nyilatkozta Takács Gábor, a Sziget ügyvezető igazgatója. – A nyugatiaknak viszont még mindig olcsók vagyunk. A korábbi években rengetegen jöttek emiatt franciák, hollandok, németek és britek."

A Szigetre az egyhetes belépő idén 150 euró, ami jelenleg 42 ezer forint, de ha magyar valutában fizetünk, csak 37 500 forintbe kerül. Ezt a beépített árkülönbséggel együtt is jobban megengedheti magának a fesztiválozást egy német, aki átlagban 2140 eurót (605 ezer forintot) keres, mint a magyarok a 134 ezer forintos átlagfizetésükkel.

„Pofátlanság ennyit kérni – idéznek egy bosszús magyar fesztiválozót. – A jegy még nem minden, valamit még inni és ennie is kell az embernek."

A bukarestiek idén sem lesznek nyereségesek

A bukaresti B'estfest idén lett volna először nyereséges, de erről a szervezők a válság miatt már lemondtak. Most úgy gondolják, hogy 2011 után termelhetnek először hasznot. „Meg akartuk emelni a jegyárakat is, de mivel a közönség java belföldi, ezzel csak elijesztettük volna őket. Így sem hiszem, hogy minden jegyet el tudunk adni" – nyilatkozta a szóvivőjük, Guido Janssens.

A Nokia idén nem támogatja a Szigetet

A jegyárat azért is kellett emelniük a kelet-európai fesztiváloknak, mert sok szponzor kihátrált mögülük. A Sziget például elvesztette a Nokiát és a Magyar Telekomot, utóbbit a Reuters szerint azért, mert a cég inkább az üzleti kommunikációra koncentrál idén. A legrosszabbul B'estfest járt, mivel eddig a bevételük ötven százalékát a szponzori pénzek jelentették a fesztiváloknál szokásos tíz százalékkal szemben. A sörgyártók viszont hűek maradnak, a Szigetet most is támogatja a Dreher. A külföldieknek most olcsóbb is lesz a sör, a tavalyi két euróhoz képest most másfél euróba kerül nekik egy sör, mondta még Takács Gábor.