Így készült a Tankcsapda

2009.08.11. 15:57
Az Index fesztiválblogja

Aktuális

 
A fesztiválról
The Offspring, Fatboy Slim, Placebo
Tovább »
Napijegy
10000 Ft
Bérlet
30000-45000 Ft
Sátorozás
van, bérlettel ingyenes
Sör
480 Ft
Lángos
500 Ft
 

Hetvenkét hangcsatorna, háromszáz lámpa, tizennyolc kamera, rengeteg áram és három liter húsleves. De mi köze Hello Kittynek a Tankcsapdához? Így készült a Tankcsapda a koncertre.

Három liter húsleves érkezik egy hatalmas befőttes üvegben, hogy Molnár Cseresznye Levente gitáros a szombat este után kicsit rendbe hozza magát, mert felbukkant valami barát és előkerültek a piák. Vasárnap a Sziget még messze nincs kész, csak a külföldiek jönnek sátraikkal, a lábunk alatt még építik a padlót, a színpadon délután a Tankcsapda-koncertre készülődnek. Végre minden a Tankcsapdáról szól, mert egy átlagos Szigeten ők csak másodlagosak a külföldi headlinerek mögött, az ő beállásaik miatt sokkal kevesebb időt kapnak. A Korn például a Tankcsapda-koncert közben a háttérben melegítette a dobokat otromba stílusban..

"Egy ilyen koncerten muszáj kurva jónak lenni" - jellemezte a Tankcsapda helyzetét Lukács a vasárnapi beálláson. "- Ki, ha nem mi? Álszerénység nélkül mondhatom, hogy nekünk egy ilyen bulit egy ilyen helyen meg kell tudni csinálni." A húszéves debreceni zenekar két és fél órás koncertre készült, ha már saját napon ünnepelhetik születésnapjukat, három mikrobusszal jöttek, az akusztikus részhez külön cuccokat kellett hozni. Vasárnap hatvan főre, hétfőn közel kilencven emberre rendeltek ételt, ez mutatja, mennyire felduzzadt a zenekar körüli stáb: 31 ember a piro-, hang- és fénytechnika, a zenekar közvetlen stábja kilenc fő, tíz biztonsági ember, huszonöten rögzítik a koncertet, négyen a hangfelvételért felelnek.

Lukács hajlított mikrofonállványa előtt állok, elkap a rocksztár-érzés, elnézek messze, bár a délibábos horizont nem látszik a Terminál B miatt, de nem tűnik félelmetesnek a színpad. (Utólag hozzátehetjük, hogy elképzelhetetlenül sokan voltak, így a Tankcsapda és a Sziget közös biznisze jól sikerült, valószínleg mind morálisan, mind emocionálisan, a pénzügyi részéről nem is beszélve.)

A háttérben megbújó Hello Kitty

A nagyszínpad hátulja legalább akkora, mint a közönség által látható rész, és abban csak dobozok vannak. Például egy Hello Kitty-s rózsaszín dobozt is találunk, ami a dobos, Fejes Tamás sajátja, a szigorú tekintetű rocker érzelmes ember arca villan meg egy pillanatra.

A ledfallal vannak gondok, kicsit csúsznak az építésével, de nagy baj nincsen, az meglepő, hogy kilőnek egy nagyobb petárdát, bár innen föld-levegő rakétának tűnik, ahogy annak a három srácnak is, akik a beállást a keverő mellől nézték, beszartak.

A születésnapi bulira a korábban használt fény- és pirotechnikát is kihozták, de ilyen mennyiségben még soha nem hasnálták, így a kivetítőre is önálló műsort állítottak össze. "Múlt héten Szlovákiában már lepróbálták, hogy mi lesz, háború, csöcsök és vér a koncepció. Talált filmek, klipek, és archívok" - mondta a szétváló Tankcsapda-logót a helyszínen elkészítő srác. Kilencven százalékában lesz film, a maradékban pirotechnika. Trashes, grunge-os vonalra ment rá a zenekar, plusz sok archívfelvételbe nyúltak bele, valamint miniblokkban klipmontázst lehet majd látni. A 31 számos, két és fél órás koncerten rengeteget kell improvizálni, mert nem felvételről megy a látványtechnika.

A show és a rock'n'roll különbsége

"Mi rock and rollt világítunk, míg ők showt csinálnak, amit ebben az országba még nem nagyon vezettek be" - mondta a fénytechnikus, aki elárulta, hogy külföldön minden taktusra pontosan megvan a forgatókönyv, amit egy gép vezérelt nálunk. 200 színezhető analóg lámpa, 100 intelligens, amiket a műsor elején beállítják, az intelligensnél pedig bárhogy lehet irányítani a mozgást és a mintákat.

Elképzelni is hihetetlen, hogy 200 órán át programozták a koncertvilágítást: minden számot meg kell hallgatni, lejegyzetelni, hogy az egyes számok különböző részeihez milyen fények illenek, majd azt a számítógépen végigjátsszák. A dobos feletti, lámpás kereszt híd egy tonna körül van, épp a fejünk felett húzzák fel, és ha valamelyik lámpa elromlik, akkor hagyják, mert ennyi lámpánál egy kiesése nem is tűnik fel. A koncert alatt hatméteres lángoszlopokat lövelnek meg szikrákat a közönségre, ennek kisebb változatát vitték a Voltra, az Efottra vagy Hegyaljára is.

A Tankcsapda-koncertről dvd készül, ezért a videóstáb 25 fővel és 18 kamerával vonult ki. A legnagyobb truváj a dobos fölé lógatott kamera lesz, de lesz a gitáron, a mikrofonon és a dobon is, a nagytotált egy kilenc és fél méteres kameradaru veszi, sőt még a tömegben lesz egy szubjektív kamera is. A 42 órás nyersanyagból készül majd a koncertfilm.

A koncert napja

Hétfő délelőtt a beállásra érkezünk ki 11 óra körül, amikor már egy órája zajlik a próba, Lukács egy mikrofonba tátog, de hallani nem hallani. Itt szembesülünk azzal, hogy este lesz egy unplugged-blokk, amikor dobozgitárral bűvöli a közönséget majd az énekes. A párszámos részhez át kell alakítani a színpadot, másik dobfelszerlést tolnak be, függönyt engednek le, és ezeket mind elpróbálják, kis szigetelőszalaggal jelölik be, mit, hova kell tolni. A zenekaron itt érezni először a feszültséget.

Hátul a Tankcsapda saját őrző cége, a Tanker Security tart eligazítást a tíz-tizenöt debreceni nyakas legénynek: "Nem bántani, csak normálisan", elől meg épül a Tankcsapda bolt pólókkal, cipőkkel. Akik szerint valami megváltozott a Tankcsapda körül, azoknak igaza van, a rockzene biznisz, és jól megfizetnek érte. Például Cseresznye egy whiskey-cég szponzorálta gitárral penget majd az akusztikus blokk alatt.

Még a közös ebéd is kimarad, pedig szokott lenni. Délután szabad program van, mindenki eltűnik, amíg a Kowalsky meg a Vega beállása tart, mi is csak hét körül érkezünk vissza a backstage-be. A zenészeket ilyenkor már nem látni, a két Tankcsapda-molinó között óriási biztonságiőr strázsál, gyűlnek a zenekar és a Sziget vendégei, Radnai Péter, a Playboy főszerkesztője is Tankcsapda-pólót kap.

Lukács nyolc körül vízes hajjal egy törülközőben bújik vissza az öltözőjébe, nála ez az utolsó lényegi a koncert előtt. A gitáros Cseresznye ilyenkor még játszani szokott, azért láthatóan izgulnak, főleg, hogy behallani a hangos tankcsapdázást.

Lemegy a Mennyország Tourist és a Johnny a mocsokban, majd a meghajlások után először Lukács érkezik félmeztelenül fején törülközővel, siet az öltözőbe, semmi pacsizás, majd Fejes és sokkal később Cseresznye. Nem is jönnek ki egy darabig, az italokat az öltözőjükbe kérik, kezdődik az élmény feldolgozása.