Partyarcok kedvencei – Sasha, Buuren, Kalkbrenner és a többiek a Soundon

2012.07.14. 13:27
Az Index fesztiválblogja

Az idei Balaton Sound fellépőinek listáját nézve, úgy tűnik, nincs okuk panaszra azoknak sem, akik még az előző évezredben érettségiztek, és már akkor keményvonalas partyarcoknak számítottak, amikor egyáltalán az esemény számba ment, ha évente két-három igazán nagynevű, nemzetközileg elismert DJ betette a lábát az országba. Megkapják a magukét, akik a régi, jól bevált nevekre gerjednek: jön többek között Carl Cox és Sasha. Aztán lesz még Armin Van Buuren és Paul Kalkbrenner is, azoknak, akiknek belőlük sosem elég.

Azt, hogy a DJ-k az új rocksztárok, nem tegnap kezdték el mondogatni. Már a kilencvenes évek végén lehetett hallani ilyen véleményeket, és már Tiesto eszeveszett népszerűsége előtt is volt, akit joggal lehetett a dance-szupersztár kategóriába sorolni. Bár akkori kiemelkedő népszerűségük meg sem közelítette mondjuk a mai David Guettáét, volt, amikor Carl Cox vagy éppen Sasha számított a korszak legnagyobb sztárjának.

A Barbadoson született Cox a brit klubzenei élet egyik élő legendája, az idén ötvenedik születésnapját ünneplő DJ pályafutását még a nyolcvanas évek illegális rave-jein kezdte, majd igazán nagy név a kilencvenes években lett, akkor, amikor még esemény- és élményszámba mentek három lemezjátszón előadott techno-szettjei. Bár számos sikeres saját felvétele és remixe jelent meg az elmúlt 20 évben, ő még elsősorban lemezlovasként, és csak másodsorban producerként alapozta meg hírnevét, azzal, hogy a kilencvenes években, az elektronikus tánczenei térhódítás kezdeti időszakában képviselte műfajt, és elsősorban a techno stílust az egyre szélesebb közönség előtt. Abban az időben, amikor még volt értelme mixalbumokat kiadni, elkészítette például máig legendás F.A.C.T. című válogatását, amiből tökéletes képet kaphatunk a kilencvenes évek közepének technójáról. Kiadói, rádióműsorai, utazó és ibizai klubestjei a mai napig sikeresen működnek, legutóbb épp Leo Messi bulizott nála a Space-ben. Népszerűségét és elismertségét jól mutatja, hogy annak idején első ízben, '97-ben a DJ Mag szavazói őt választották a világ legnépszerűbb DJ-jének (az elmúlt években hosszú időn át Armin Van Buuren, majd legutóbb Guetta kapta ezt a címet), nemrég pedig az elmúlt 25 év legjobb DJ-jénének szavazták a Mixmag olvasói.

Ki, mikor, hol?

Carl Cox - vasárnap hajnal három, Rise Fm Aréna

Sasha - vasárnap hajnal három, Telekom Terasz

Paul Kalkbrenner - szombat, 21:30, Heineken Nagyszínpad

Armin Van Buuren - vasárnap, 21:30, Heineken Nagyszínpad

Ahogy Carl Cox a techno sztárja volt a kilencvenes évek második felében, úgy a szintén évtizedek óta a pályán lévő Sashához főleg a trance, valamint az úgynevezett progressive house stílust szokás kapcsolni. Bár már ő is jócskán benne volt a buliban a kilencvenes évek első felében, igazán nagy népszerűségre az évtized második felében tett szert, elsősorban a másik sztár DJ, John Digweed társaságában, valamint önállóan készített mixalbumainak köszönhetően, például az egykor meghatározónak számító Global Underground sorozat részeként. A sorozat általa mixelt, 13-as sorszámú, Ibiza alcímű darabját nagyon sokan mai napig a valaha kiadott egyik legjobb trance-mixként szokták emlegetni. Ugyan több nagyhatású klubslágere és szerzői albuma jelent meg, ő is elsősorban DJ-ként és csak aztán producerként vált népszerűvé, bár az elmúlt évtizedben, eltávolodva a trance-től és a progressive house-tól, aktuálisabb hangzásokkal kacérkodva egyre többet tett annak érdekében, hogy ez a megkülönböztetés totálisan értelmét veszítse. Involver című kiadványain nem csak egymásba mixelte, de saját ízlése szerint át is szabta, remixelte az összeválogatott felvételeket, és a mai technológia adta újraértelmezési lehetőségekkel DJ fellépésein is előszeretettel él. A DJ Mag szavazói 2000-ben választották a világ legnépszerűbb lemezlovasának.

Az ezredforduló környékén Ellen Allien jónevű kiadójánál, BPitch Controlnál feltűnt Paul Kalkbrenner több nagylemez után néhány éve a Berlin Calling című filmmel és zenéjével vált őrülten népszerűvé, ez pedig mostanára odáig fajult, hogy tavaly ősszel például budapesti fellépését már a Syma Csarnokba kellett megszervezni, hagyományos szórakozóhely szóba sem jöhetett. A német producer nevét ugyan nem ismerik olyan széles közegben mint David Guettáét, vagyis valószínűleg a franciával ellentétben a legtöbb nagymama még nem hallott róla, viszont ő azok egyike manapság, ami Sasha vagy John Digweed volt a kétezres évek elején. Az elektronikus tánczenei közegen belüli szupersztár, akit ugyan nem játszanak orrvérzésig a kereskedelmi rádiók délután kettőkor, nincsenek kéthavonta dobogós számai a slágerlistákon, a partyarcok körében azonban népszerűsége hatalmas, tízezreket képes megmozgatni a neve a plakátokon, így nem is lehetett kérdés, hogy a Balaton Soundon esedékes fellépése csakis a nagyszínpadon kerülhet megrendezésre. És bár ő nem a Guetta-receptet követi, vagyis nem rnb- és hiphop-sztárokkal készít táncos popslágereket, azért az említett Berlin Calling albumról a Sky and Sand, vagy az Aaron című számait még falusi diszkókban is pörgetik a mai napig. Tavaly megjelent legutóbbi nagylemezét, az Icke Wieder című albumot állítása szerint kifejezetten a rajongóknak készítette a tőle megszokott hangzás jegyében, vagyis atmoszférikus, andalítónak szánt szintikkel átszőtt, főleg a pár éve még nagyon trendi minimál, valamint a deep- és a tech-house határán mozgó számok hallhatók a lemezen, ami viszont összességében meglehetősen unalmasra sikerült. Persze, ettől függetlenül Zamárdiban esedékes fellépésén komoly tömegjelenetekre érdemes számítani.

Ugyan Björk helyett Armin Van Buurent betenni a programba nagyjából olyan, mint Leonard Cohen koncertje helyett Fluor Tomi bulijára vinni valakit, abban a fesztivál szervezői biztosak lehetnek, hogy a tavaly egy hatalmas sátrat csordultig megöltő holland trance DJ jobban lázba hozza a Sound törzsközönségét a nagyszínpad előtt, mint a jelenleg hangszálproblémákkal bajlódó izlandi művésznő. Buuren több mint tíz éve vezeti hetente jelentkező State Of Trance című, számos országban és a neten sugárzott rádióműsorát, amivel az évek alatt több tízmillió hallgatóra tett szert adásonként, és ami jelentősen hozzájárult népszerűségéhez. Na, meg persze sikeres szerzői felvételei, kezdve a kilencvenes évek végi eurotrance-robbanás idején taroló Communication című Ibiza-slágerével, ami gyorsan a trance-elitklubba juttatta az akkor a húszas évei elején járó srácot. Azóta számtalan remix, ilyen-olyan közreműködés, négy saját album, valamint egy csomó mixlemez, köztük a rádióműsorához kapcsolódó válogatássorozatok kerültek ki a kezei közül, népszerűségét pedig mi mutathatná jobban, mint hogy 2007 és 2010 között négyszer egymás után zsinórban a DJ Mag szavazásán a világ legnépszerűbb lemezlovasának választották. Ennyiszer még soha senkit. Tavalyi soundos fellépését röviden úgy jellemeztük, hogy az arénában előadott szettjével megmutatta, „hogyan kell sokkal jobban játszani a végletesen hatásvadász, gatyaszaggató trance-t, mint azt Tiesto tette” néhány nappal korábban. Nagyon valószínű, hogy a holland idén sem tesz majd másként, úgyhogy, aki úgy érzi, még nem hallotta elégszer, az máris készülhet az extázisban ég felé emelt kezekkel tarkított veretésre.