Tényleg a play gombot nyomogatjuk - Avicii-interjú

2012.07.14. 12:40
23 hozzászólás

Avicii a svéd elektronikus tánczenei producerek új generációjához tartozik. A mindössze 22 éves Tim Bergling  alig három év alatt fesztivál headlinerré nőtte ki magát. Tavaly a brit DJ Mag éves 100-as listáján a hatodik a helyen végzett az olvasók szavazatai alapján, megelőzve olyan legendákat, mint a Daft Punk, Carl Cox vagy Richie Hawtin. 2011 októberében megjelentetett Levels című dala még idén is az egyik első számú sláger minden turistadiszkóban és kereskedelmi rádióban. A kamerák és fényképezőgépek kereszttüzében kissé megszeppentnek tűnő Aviciivel beszélgettünk a Balaton Sound.

A pokol legmélyebb bugyrát hívják Aviciinek a buddhista vallásban. Ez esetleg azt jelenti, hogy te buddhista vagy?

Nem. Ez csak egy kifejezés, amit egy haveromtól hallottam és nagyon megtetszett.

22-sound1index-IMG 4381
Fotó: Szécsi István

A mostani turnéja után feloszlik a Swedish House Mafia, amely nagy szerepet játszott az elektronikus tánczene elterjedésében az Egyesült Államokban. Milyen kapcsolatban vagy velük?

Nagyon szomorú voltam, amikor kiderült, hogy feloszlanak. Egyértelműen ők az én generációm hősei miattuk kedveltem meg a house-t, kezdtem el zenélni és mindig is példaképként tekintettem rájuk, plusz ők az első számú inspirációim is a rock és a blues mellett. Egyébként mindhárman nagyszerű DJ-k és producerek külön-külön is, szóval így legalább lesz idejük a saját cuccaikra.

Deadmau5, aki az egyik legnagyobb név az elektronikus tánczenében az utóbbi években, kirohanást intézett a teljes DJ-társadalom ellen egy blogbejegyzésében. A poszt lényege, hogy Deadmau5 szerint a mostani tánczenés-sztárok ugyanúgy csak a play-gombot nyomogatják, ahogy ő is. Mennyire értesz egyet vele?

Gyakorlatilag tényleg nyomkodjuk azt a bizonyos play gombot, de azért erről bőven többről van szó.

És abban egyetértesz vele, hogy lassan már túl nagyra nő az elektronikus zene népszerűsége világszerte?

Nem tudom miért baj ez. Mindenkinek csak jó, hogy ekkora figyelem kíséri az elektronikus zenét, ebből mindannyian profitálhatunk. Szerintem csodálatos, hogy ennyi emberhez eljut a zenénk és hatással van rájuk, amit hallanak.

DJ-zni vagy zenét írni szeretsz jobban?

Nehéz lenne dönteni, mindkettőt ugyanannyira szeretem, mert két teljesen eltérő munkafolyamatról van szó.

Mindössze 22 évesen, hogyan éled meg, hogy főfellépőként zenélsz fesztiválokon és világsztárnak kijáró bánásmódban részesülsz?

Most már jó pár éve zenélek, szóval kezdek hozzászokni. Mondjuk azért annyit még nem turnéztam, mert rengeteg dolgozom a stúdióban, de pont azért, hogy aztán még több helyen léphessek fel később. Mindenem a zene és tényleg csak ez érdekel, minden más teljesen hidegen hagy.

avicii
avicii

Andreas Nilsson neves svéd kliprendező azt mondta egy interjúban, hogy azért világszínvonalú a svéd könnyűzene, mert már általános iskolában mindenkinek kötelező megtanulni legalább egy hangszeren játszani.

Ez így van, én is tanultam egy kicsit gitározni, de nem igazán bizonyultam tehetségesnek. (nevet)

Tervezed, hogy több élőhangszeres elemet építesz a zenédbe?

Mindig is nagy szerepe volt az élő hangszereknek a zenéimben. Egy zongora vagy gitár hangminta sokszor az első lépés ahhoz, hogy új dalt írjak. Nem egyszer akadt rá példa, hogy zenészeket kértem, hogy játszanak fel valamit mondjuk zongorán a stúdiómban.

Melyik zenésszel dolgoznál legszívesebben?

Chris Martinnal a Coldplayből. Hatalmas Coldplay-rajongó vagyok és imádom az énekhangját. Szerintem a kettőnk stílusa nagyon passzolna egymáshoz és megalkothatnánk a legtökéletesebb house-szerzeményt.