Egyre több DJ vásárol magának rajongókat

2012.08.16. 17:18
Az Index fesztiválblogja

Boris Daenen, Netsky néven mindössze pár éve kezdett producerkedésbe, de a fiatal belga drum and bass dj igen hamar óriási népszerűségre tett szert a műfaj kedvelői között, köszönhetően a kifejezetten dallamos, már-már slágeres szerzeményeinek. Szigetes fellépése előtt beszélgettünk vele arról, hogy milyen hatással volt rá a holland színtér, ki előtt zenélne szívesen illetve mi a véleménye a mai dj-k és producerek közösségi médiás jelenlétéről.

Mennyi idősen kezdtél el drum and basst hallgatni?

Olyan 16 évesen nagyjából.

Mennyire hatott rád a szomszédos Hollandia drum and bass színtere az olyanokkal, mint a Noisia vagy a Black Sun Empire?

Mindig is nagy Noisia-rajongó voltam, de az egész színtérnek a székhelye Nagy-Britannia, ezért mindig arra fordítottam a figyelmem. Imádom a hangokat, amiket használnak, de én mindig próbáltam sokkal zeneibb lenni.

Netsky @ O2 Academy Brixton
Netsky @ O2 Academy Brixton

Tervezel live setes fellépéseket?

Olyan másfél éve dolgozom rajta és pár fesztiválon már zenéltem is élőben, de a mai most nem ilyen lesz. Sikerült az egész rendszert olyan jazzesre felépíteni és szeretném a jazz és a táncolhatóság keverékét megtalálni a szettjeimben.

Milyen érzés volt megnyerni a patinás Drum and Bass Arena Awards legjobb feltörekvő producerének járó díjat annak idején?

Gyűlölöm a díjakat, konkrétan megpróbáltam bojkottálni az egész gálát.

Miért?

Mert ma már semmit sem számít egy díj, nem úgy, mint mondjuk 10 évvel ezelőtt. Most az emberek megvásárolják maguknak az elismerést illetve az ezzel járó sikert. Nézd meg a DJ Mag Top 10-es listáját. Egyszerűen röhejes. Egyre több dj és producer próbál meg rajongókat vásárolni magának. Nem arról van már szó, hogy milyen a zenéd, hanem mennyien lájkoltak Facebookon, mennyien követnek Twitteren és hányan látták Youtube-on. Taszít ez az egész folyamat. Ha az emberek szeretik a zenédet, akkor vegyék meg az albumodat, és az eladott lemezek és kislemezek alapján kéne összeállítani az ilyen meghatározó listákat.

23 évesen érdekes, hogy az alapvetően régi vágású rendszerhez kötődsz inkább.

Nagyon fontos a közösségi média használata ma már, de szeretem saját magam szerkeszteni a Facebookom vagy a Twitterem, magamat köpném szembe, ha ezért bárkinek is fizetnék. Öt év múlva már lehet tényleg rajongókat fognak venni a producerek, nem pedig rajongani fognak értük emberek. Nagyban felelős ezért a kereskedelmi média is, amely felfedezte magának az elektronikus zenét és azonnal pénzt akar belőle csinálni.

Emlékszel még az első bulidra?

14 évesen volt az első bulim, amit egymagam szerveztem, igaz akkor még electrót és house-t játszottam. Az első dnb-bulim olyan 16-17 évesen lehetett és szerintem összesen heten voltak rajta, de még mindig nem messze Antwerpentől élek egy kisvárosban, ahol zenélni kezdtem. Mára 2-300 fős bulik vannak ott, amit szinte el sem akarok hinni.

Van már amerikai kiadód?

Dolgozunk rajta, de konkrétummal még nem szolgálhatok, viszont nagyon sok engem támogató producernek van kint nívós kiadója, mint Skrillex, Steve Aoki vagy Diplo. Ez a három ember nagyon sokat tett azért, hogy ott tartson az EDM Amerikában ahol.

Nem félsz, hogy a drum and bass is vesztett az eredetiségéből, ahogy a dubstep is?

Egyáltalán nem, és ezt úgy mondom, hogy magamat nem szeretem drum and bass-előadóként aposztrofálni. Ez nem olyan fekete vagy fehér, mint az, hogy Bob Marley zenéje reggae. Én például poposabb dnb-t csinálok, de van aki sötétebbet. Emiatt nem lehet egy kaptafa alá venni az egészet. Egyébként pedig imádok hatalmas tömegeket előtt játszani és próbálni egész végig lekötni a figyelmüket.

Ha bárki választhatnál, akinek bemelegíthetnél egy bulin, ki lenne az?

Azt hiszem a Foo Fighters lenne vagy olyat is lehet, aki már meghalt?

Persze, de csak semmi hologram.

Jaj nem, nem, nem, dehogyis. Elképesztően nagy reggae és Bob Marley rajongó vagyok, szóval őt mondanám.

Ezért hoztál magaddal ragga MC-t?

Igen, eléggé megegyezik az ízlésünk és szeretnék ma este egy kis reggaet és hiphopot is játszani, aztán majd eldől mennyire értékeli a közönség.