Egy elbűvölő pakisztáni lány - Bat For Lashes-interjú

2013.08.08. 18:27
Az Index fesztiválblogja

Aktuális

 
A fesztiválról
Koncepcionális, formai és tartalmi újítások sorát hozza az idei Sziget augusztus 5-12. között. Megalakul a Sziget Fesztiválköztársaság, tovább szépül a rendezvény és új programelemek is gazdagítják a felhozatalt. Az idei Sziget, ha úgy tetszik, még egy lapáttal rátesz az "élményfesztivál" koncepcióra. Ennek egyik leglátványosabb eleme lesz a Szigeten - most először - az ún. End Show. Az End Show - mint nevéből is látszik - a Sziget egyhetes élményhömölyére a fesztivál utolsó estéjén teszi fel a koronát. Vasárnap tehát a Nagyszínpad előtt, főműsoridőben egy rendkívül látványos vetítéssel, tűzijáték-, fény- és lézer show-val búcsúzik az idei Sziget. A pirotechnikai és fényeffekteket gazdagon felhasználó záróbuli zenei kíséretére a szervezők a világ első számú DJ-jét, David Guettát kérték fel, aki élőben szolgáltatja majd a zenei aláfestést. A Kelet-Európa Vurstli idén is a már megszokott játékossággal fogadja az emigrálni vágyókat. Az idei tematika a 60-as, 70-es évek hippi korszaka. A hozzá tartozó mozgalmak béke és szabadság vágyát finoman "elv"-társítják a Sziget Fesztiválköztársaság filozófiájával. Hosszú haj, csőfarmer, peace & love! A Kelet-Európa Vurstli ruhagyárában elkészíthetjük a saját szabadságunkat szimbolizáló fesztiválkösztümünket is. Ami a zenekarokat illeti, az idei Sziget nagyszínpados kínálatában lép fel a nemrég újra aktivizálódott spanyol Ska-P, amely már többször is játszott a Hajógyári-szigeten, 2005-ben például gólyalábakon és Bush-álarcokban. Szintén visszatér a brit Skunk Anansie, amely énekesnője, Skin vezetésével 2011-ben adott emlékezetes koncertet a Szigeten. Dizzee Rascal, a népszerű brit rapper, a grime-mozgalom talán legfontosabb képviselője ugyancsak fellép a fesztiválon, akárcsak az Editors, a posztpunk mozgalom egyik legkarakteresebb zenekara, valamint a szintén brit énekes-slágergyáros, Alex Clare, valamint az elektronikus, metál és rockzenei elemekkel kísért hardcore zenét játszó Enter Shikari, továbbá a legendás britpop-formáció, a Blur vagy a német Die Arzte. Az A38 színpadon ad koncertet az idei Szigeten az észak-londoni énekes-gitáros-dalszerző, Michael Kiwanuka, és jön a punk-rock zenekarok és zenészek tucatját inspiráló Los Angeles-i Bad Religion is, amely tavaly adta ki tizenhatodik albumát. Fellép az A38 sátorban a lassú tempójú, hűvös és melodramatikus alternatív popszámokat író francia előadó, Woodkid, a svéd indie rock formáció, a Peter Bjorn & John, Katy B brit énekesnő, dalszerző, a dubstep kultúra egyik fontos képviselője, Netsky belga drum'n'bass előadó, a pszichedelikus rock albumával tavaly az egész világot elbűvölő ausztrál Tame Impala. Jegyek: Mínusz 1. napi jegy - augusztus 5. - Cipő Emlék Nap Elővételben augusztus 4-én éjfélig: 4 900 Ft Augusztus 5-én és a helyszínen: 5 900 Ft 0. napi jegy - augusztus 6. - Quimby és Muzsikás nap Elővételben augusztus 5-én éjfélig: 6 990 Ft Augusztus 6-án és a helyszínen: 7 990 Ft 0. napi jegy + "Quimby" könyv 1000 Ft-ért az első 5000 online jegyet vásárló vendégnek: 7 990 Ft Napijegy: 14 000 Ft Hazamenős bérlet: 58 000 Ft Ottalvós bérlet: 66 000 Ft Sziget - Budapest Citypass Érvényes 2013. augusztus 1. (csütörtök) 00.00-augusztus 13. (kedd) 24.00-ig, ára: 8 700.- HUF 48 órás Citypass: érvényes a kiváltás napjától másnap 24.00-ig, ára: 2 700.- HUF Karaván kemping jegy: 38 000 Ft VIP Kemping jegy: 38 000 Ft
Tovább »
 

Natasha Khan egyike a popzenét művészi szintre emelő brit előadónőknek és most a Bat For Lashes-zel jött fellépni a Sziget fesztiválra. A koncert előtt beszélgettünk az elbűvölő énekesnővel a kedvenc moziijairól, a tengerről és arról, hogy egyre jobban foglalkoztatja a filmezés.

Az utóbbi években rengeteg indie pop énekesnő tűnt fel Nagy-Britanniában, te mennyire érzed, hogy nálatok van a műfaj központja?

Amikor 2006 környékén elkezdtem, akkor még nem volt ennyi lány. Az emberek nagy része kicsit furán is kezelt engem és a zenémet. Mára ez megváltozott, és az utóbbi négy-öt évben érezhetően több kísérletező női előadó tűnt fel. Nagyon örülök, hogy végre tucat pop helyett sokan kicsit sötétebb, misztikusabb hangulattal próbálkoznak.

Tudni rólad, hogy a pakisztáni származásod miatt rengeteg sérelem ért gyerekkorodban. Mennyire merítettél ebből a zenédben?

Egy bizonyos része a zenémnek biztosan merít ezekből a negatív emlékekből, ahogyan más tinédzserkori sérelmekből, mint a szülők válása vagy az első szerelmi csalódás. Ebben az időszakban próbálkoztam először zeneszerzéssel, szóval ezek a jelenségek értelemszerűen nagyban befolyásoltak.

A videoklipjeid is szeretsz egy alapvetően sötét tónust adni. Vagy ezt rábízod másokra?

Mindig igyekszem mindenbe beleszólni a forgatásnál, így ilyenkor társrendezőként funkcionálok. Együtt keresünk helyszínt és választjuk ki a színészeket, de a forgatókönyvbe is beleszólok. Korábban filmezést tanultam, ezért is imádom ezt csinálni. Múlt héten pedig leforgattam az első videómat rendezőként.

Melyik dalhoz?

Ez nem klip, hanem egy zenés etűd lesz a How I Live Now mozifilmhez. Kevin Macdonald rendezi, ő jegyzi a tavalyi Bob Marley-dokumentumfilmet és az Utolsó skót királyt is. A stáblistához írtam neki zenét, amikor megkérdezte, miért nem forgatok a dalhoz valamit magamtól. Lelkesebbnek tűnt, mint én és azt is megengedte, hogy a főszereplő színésznő szerepeljen benne.

El tudod képzelni, hogy egy idő után otthagyod a zenét a filmezésért?

Ezt így korai kijelenteni, de foglalkoztat a gondolat. Már elkezdtem írni a forgatókönyvet egy rövidfilmhez. Október-november környékén fog elkészülni, de többet nem tudok mondani róla, mert addig még sok dolog változhat. Egyébként úgy érzem nekem ez a tökéletes párosítás: a film és a zene. Nagyon vizuális típus vagyok, sokszor a saját dalaimhoz is csatolok valamilyen látványt vagy képeket a fejemben.

Melyik film volt rád a legnagyobb hatással?

Nagyon szeretem Sofia Coppola Öngyilkos szüzek című filmjét, főleg a sötét, rengeteg szintetizátort használó zenéje miatt. Az E.T. is nagy kedvenc, mivel annak is remek zenéje van. Emlékszem gyerekként tátott szájjal bámultam, egyszerre féltem tőle és rajongtam érte. Természetesen a Mechanikus narancs sem maradhat ki Beethoven zenéjével. Muszáj egy klipet is mondanom, mert a Thom Yorke-féle Rabbit In Your Headlights a maga műfaján belül szerintem az egyik legjobb. Mindenkinek meg kell nézni.

A szüleid nem aggódtak érted, hogy ekkora érdeklődést mutattál a kifejezetten sötét hangulatú művészeti alkotások iránt?

Jaj, szó sincs erről, gyerekként én is kint rohangáltam a parkban a többiekkel meg Jim Carrey-filmeket néztem. Az érdeklődésem változása természetesen volt, egy idő után szerettem mindennek a kicsit sötétebb oldalát vizsgálni, mert az emberek felületesen mindig mosolyognak és boldognak tűnnek, miközben bizonyos érzéseket meg elnyomnak. Az egész társadalmunk ilyen, csinos, boldog és örökre fiatal akar maradni, pedig nem csak erről szól az élet. A kedvenc művészeim is erre mutatnak rá, hogy bizony van egy másik oldala is az embernek. Ha ezt sikerül kiemelned a művészeten keresztül, akkor derül ki igazán, mennyire értékes ez az oldalunk is.

Ehhez London számodra a tökéletes inspiráció?

Talán, de nagyon hiányzik már a tenger. Az jelenti az igazi inspirációt. A természetnél nincs tökéletesebb, a tenger pedig erre a legjobb példa. Állatok halnak meg a partján miközben növények nőnek ki a tetemükből. Ez a kettős ciklikusság, ami igazán lenyűgöz benne. Ha mérges vagyok, egyszerűen csak kiülök a partra és figyelem a vihart vagy a villámokat, máskor meg a csicsergő madarakat és a hullámok hangját.