Kedves Tidal, van itt egy kurva nagy probléma, és ha nem oldjátok meg kibaszott gyorsan, akkor szakítani fogunk. És igen, ha még nem jött rá, erősen +18-as tartalom következik
(Az alábbi szövegben csúnya szavak szerepelnek. Ha ezek sértik az ön érzékenységét, még most kattintson át máshová, vagy olvasson sok verset Francois Villontól, hogy megedződjön.)
Nagyon bírom a Tidalt, mert szuper minőségben jön rajta a streamelt zene, és akkor sem vérzik el, ha rákötöm az itthoni hifire. Még azon is túltettem magam, hogy a szolgáltatás nem tökéletes, és nincs fent rajta minden zene. Kit érdekel? Ami elérhető rajta, azt lejátssza úgy, hogy órákon át el tudom hallgatni, és erre nem volt képes se a Spotify, se az All Access, se más streamer.
Ma viszont nemhogy nem dicsértem, hanem egyenesen a falhoz akartam vágni a Nexus 7-et. Meg akartam hallgatni a Run The Jewelstől az Angel Dustert, a modern hip hop egyik csúcsteljesítményét:
De valami megzavarta a műélvezetet. Először azt hittem, a streammel van valami baj, vagy kontakthibás a fejhallgató kábele, vagy túlmelegedett a fejhallgató-erősítő, esetleg a tablet hangkimenete lett öngyilkos a kánikulában. (Megesik.) Egyes ütemeknél ugyanis a zene eltorzult, az éneksáv eltűnt; kellett egy kis idő, amíg leesett, hogy ez nem technikai hiba, hanem CENZÚRA.
Konkrétan eltüntették az eredeti albumokat a kínálatból: ugrott a drogozós, kurvázós, káromkodós, gecizős kontent, és ezt a széteffektezett, kihipózott fost tették a helyére. És ez nemcsak az Angel Dusterben volt így, hanem az ÖSSZES KIBASZOTT SZÁMBAN. El lehet képzelni, hogy mi maradt az All Due Respect elképesztő nyitányából:
This year we iller than a nun in a cumshot
Gettin’ double penetrated in a dope spot
By two hard pipe hittin’ niggas
On the orders of Marcellus to the soundtrack of 2Pac
I’ll beat you to a pulp no fiction
Tarantino flow new Jules and Vincent
De tényleg, képzeljék már el a Ponyvaregényt káromkodás nélkül. Az milyen lenne? Hát a Run The Jewels lemezei is pont olyanok lennének.
Ha tizenhét éves lennék, még nagy duzzogva lenyelném, hogy gimnazista verziót tolnak elém. (Dehogy nyelném: tizenhét éves koromra már kifelé jöttem a black metálból, mint minden épeszű ember.) De nem tizenhét éves vagyok, hanem harminchárom, NYALD A SEGGEM TÉLEN-NYÁRON! Jézust ennyi idősen már keresztre feszítették! Nekem nincsenek ilyen ambícióim, de annyira még nem vagyok öreg, hogy szívrohamot kapjak egy lesből támadó bazmegtől. Akkor meg mi a szar ez?
A Tidal elvileg tudja, hogy hány éves vagyok, akkor miért a kiddie verziót tolja le a torkomon? Ha odatennék az explicit és a hangtompítós kiadást egymás mellé, azt mondanám, hogy rendben van. Szoktak ilyet is csinálni. De így, hogy sunyiban kicserélik az eredetit, hátha a júzer nem veszi észre? Hát, erre már nem mondok mást, de azt szép artikuláltan, hogy
MENJETEK MIND A PICSÁBA.
Az egész dolog az ostoba, céltalan álszentsége miatt dühítő. Hogyne, vannak buta emberek, akik a Dire Straits Money For Nothingjánál sem értették, hogy Mark Knopfler nem direktben buzizott, amikor azt énekelte, hogy „the little faggot is a millionaire”, hanem egy munkásosztálybeli irigy ember szóhasználatát utánozta.
És igen, vannak, akik felháborodnak azon, hogy a píszí terminológia szerint a niggerezés nem szép dolog, úgyhogy kozmetikázni kéne a Huckleberry Finnt. Pedig Mark Twain nem volt rezonőrje egyik szereplőjének sem, és egy 1884-ben írt, rabszolgákról (is) szóló regényben a niggerezésnek is megvan a helye.
Ahogy egy hip hop albumon is a káromkodásnak.
Mégis mindegyikből akarnak cenzúrázott változatot. Velem mondjuk nem basznak ki: itt van a polcomon a cenzúrázatlan Run The Jewels 2, a buzizós Dire Straits-lemez és a niggerezős Huckleberry Finn. (És itt van még egy jó érv amellett, hogy mi értelme a fizikai formátumoknak.) Hogy ez sokakra rossz hatással van? Hja, meglehet. De ha rossz ember lettem, hát nem ezek miatt lettem az. Néha indokolatlanul sokat káromkodom, indokolt esetben pláne, de a szavak nem ölnek és nem bántanak, csak azok a hülyék, akik ezeken a szavakon kívül kevés másikat ismernek.
Térjünk a lényegre: előfizetőként én vagyok a kedves vásárló, ugye, Tidal? Hát a kedves vásárló most azért veri a pultot, mert HAVI HÁROMEZER FORINTBÓL NEM FUTJA EGY BAZMEGRE. Egy olyan szolgáltatótól, akinek a vezetője elvileg egy hip hop guru, és mint ilyen, tudnia kell, hogy honnan jön a bazmeg, ez minimum nevetséges.
Lehet, hogy csak technikai hibáról van szó; várok még néhány hetet, hátha visszakerülnek az eredeti albumok. De hangminőség ide vagy oda, ha nem változik a helyzet, visszamegyek a konkurenciához. Igen, a szar hangminőségű All Accesshez; az alacsony bitrátájú, de mocskos szájú stream torzítását inkább elviselem, mint a cd hangminőségű cenzúrát.
És különben is, a Google-től már havi kétezer forintért megkaphatom a napi betevő bazmegjeimet.
UPDATE: a szolgáltató azóta megkülönböztette az explicit és a cenzúrázott változatot. Már mindkettő elérhető a kínálatból. Elnézést a kirohanásért, mindenkivel előfordul, hogy kiszalad valami csúnya dolog a száján.