Fehér, európai férfiak most épp arról vitáznak, hogy lehet-e divatos egy burka vagy sem
Új fejezet nyílt Európában a muzulmán vallású nők öltözködésével kapcsolatos vitában. Az elmúlt években több helyen felmerült, hogy betiltanák a burkát és a csadort, volt, ahol jogerőre is emelkedtek ezek az elképzelések.
Most már arról van szó, hogy néhány divatcég - követve az olasz Dolce & Gabbana példáját - célba vette a muszlim piacot, és eurokompatibilis, muszlim-barát ruhákat kezdett gyártani a muzulmán nőknek. Mondván, ha már a vallásuk szabálya szerint szinte az egész testüket el kell takarniuk, nekik is jár, hogy legalább divatosabb, kényelmesebb ruhadarabokkal tegyék ezt.
A divatcégek (H&M, Marks&Spencer, Tommy Hilfiger stb) új stratégiáján először Pierre Berge francia vállalkozó akadt ki, aki azt mondta, hogy a divattervezőknek semmi dolguk az iszlámmal. Berge szerint a divattervezők dolga, hogy "szebbé tegyék a nőket, több szabadságot biztosítsanak számukra", nem pedig az, hogy együttműködjenek a nők testét elrejtő "diktatórikus" vallási dogmákkal.
Bergéhez csatlakozott most Laurence Rossignol francia családügyi miniszter, aki arról beszélt, hogy "sokkolta" a világmárkák viselkedése, akik csak a busás profit reményében fektetne az iszlám ruházati piacba, írta a TheLocal.
A miniszter szerint ezzel a világcégek eltávolodnak a társadalmi felelősségvállalásuktól, és
bizonyos szempontból hozzájárulnak a női test rabszolgaságba taszításához.
Nagyon szépek ezek a kiállások, de azért felmerül a kérdés, hogy a divatcégek mostanáig a női test felszabadításához vagy elnyomásáért tettek-e többet.
Koloniális szempontból pedig akár azt is mondhatjuk, hogy fehér európai férfiak akarják megmondani, hogy a muzulmán vallású nők milyen ruhákban járhatnak, és milyenekben nem. Ez pedig az Európán kívüli világgal szembeni diktatórikus, gyarmatosító berögződésekre utal.