Fiatal magyar zeneszerzőnő írt zenét egy 1924-es orosz némafilmhez
Én speciel elég gyakran nézek némafilmeket, amiknek külön bájt ad, hogy akármilyen zenét lehet keverni alájuk. Mondjuk ott az egyik nagy kedvencem, az 1929-es Ember a felvevőgéppel, Dziga Vertovtól. Aki szereti, megnézheti igazi, régi vonalas, neoromantikus aláfestőzenével, azután van egy másik, jó kis lendületes verzió zörejekkel, amely állítólag a rendezői utasítások nyomán készült 1994-ben. És persze ott a Cinematic Orchestra acid-jazz kompozíciója, amelyik annyira kerek, hogy egy barátomnak megvan lemezen és sokáig nem is tudta, hogy ez filmzene.
Éppen ezért nagyon izgalmasnak ígérkezik az a január 12-i előadás, amelyet az Átlátszó Hang 2017 keretében mutatnak be a Müpában.
A Mr. West rendkívüli kalandjai a bolsevikok országában egy 1924-es szovjet burleszk, természetesen politikai üzenettel. Az amerikai hittérítő (akinek szemüveges figuráját Harold Lloydról nyúlták) rettegve érkezik Moszkvába, ahol biztos mindenki barbár, ám természetesen pozitívan csalódik, és a végén (SPOILER!) táviratoz a feleségének, hogy tegyen ki egy Lenin-képet a szobájába.
Na igen, ez alapján nem egy Ember a felvevőgéppel. Viszont kultúrtörténeti szempontból kifejezetten érdekes alkotás (főleg a mai orosz propaganda tükrében), és a bárgyú történet ellenére kifejezetten szórakoztató - főleg a Vadkelet ábrázolása, ami simán felveszi a versenyt az amerikai burleszkekkel.
Jelenleg is több zenével van fenn a neten. Ez egyorosz-norvég verzió, countryval és különböző népzenékkel turbózott rockkal, ez meg itt egy klasszikus némafilmzenés fogásokkal operáló.
Most a bécsi Konzerthaus felkérése (hogy miért pont ezt a filmet szemelték ki, nem tudom) egy fiatal magyar zeneszerző, Varga Judit komponált új kísérőzenét, amit az osztrák Ensemble PHACE ad elő csütörtökön. Előtte a szerzővel beszélgetnek a műről.