Carment nem leszúrják, hanem ő lő az opera új verzójában
A firenzei premieren az MTI szerint háborgott a közönség, mert a Carmen új feldolgozásában nem szúrják le a hősnőt, sőt, szembeszáll gyilkosával és lelövi a féltékenységében rátámadó Don Josét. Az ortodox felfogástól drámaian eltérő befejezés a nők elleni erőszakra és a nők helyzetével való visszaélésekre hívja fel a figyelmet. A téma a tavaly októberben kipattant Weinstein-botrány nyomán került előtérbe.
Pedig sejthették, hogy nem a klasszikus feldolgozást látják majd, Leo Muscato, a firenzei Teatro del Maggio Musicale operaház rendezője jóelőre szólt, hogy modernizálja a sztorit. Carmen halála egykor arról szólt, hogy a nőnek fel kell áldoznia magát, hogy megőrizze szabadságát, de szerinte ennek a nézőpontnak azonban manapság már nincs értelme.
A premier estéjén Carmen kellékpisztolya nem működött, így a jelenet, amitől a közönség eleve nem volt elragadtatva, elág kínos véget élt. "Pfujolás és ócska fegyverek - az életben maradó új Carmen leszerepelt Firenzében" - írta a La Repubblica című olasz lap, amely azt is kritizálta, hogy a történetet a 19. századi környezetből a késő 1970-es évek Olaszországába emelték át.
A La Nazione című helyi lap szerint a közönség füttyögése egyedül Muscatónak szólt, az énekesek és a zenekar tagjainak teljesítményét tapssal jutalmazta a közönség. Az előadást ért negatív kritikák nyomán Firenze polgármestere, Dario Nardella védelmébe vette az operaház vezetőjét és rendezőjét.
"Támogatom a döntést, miszerint változtassuk meg a #Carmen végét" - írta Nardella a Twitteren, hozzátéve, hogy Olaszországban is egyre erősödik az a kulturális, társadalmi és etikai üzenet, amely a nők elleni erőszak elítélését hirdeti.
Georges Bizet 1875-ben írta a Carment Prosper Mérimée regénye nyomán, és az operát az 1830-as évek Spanyolországába helyezte. Az új előadásban Carmen modern nő, aki gyárban dolgozik, Don José pedig erőszakos rendőrtiszt.