Jolán
2 °C
4 °C
Mindeközben ma
új poszt érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Vannak dolgok, amikről kultúrember nem beszél, pláne nyilvánosan. A napokban azonban egy olyan higiénai vívmány létezésével szembesültem, amiről még sosem hallottam, pedig 48 éves múltam és sokfelé jártam a világban, szóval most mégis teszek egy kis altesti kitérőt.

    Ha valaki nem lenne tisztában a címben idézett tárgy mibenlétével, annak idézném a Ludas Matyi című Kádár-kori szatirikus hetilap egyik 80-as évek beli számát, amiben először olvastam róla: a paksi mogyoró

    a seggszőrökre ragadt száraz szarcsomó.

    Most, hogy ezen túlestünk, jöjjön a felfedezésem. Egy kelet-magyarországi vendéglátóhely vécéjében találkoztam az alábbi tárggyal:

    Először csak bámultam, hogy ez mi, aztán a piktogramot silabizálva lassan leesett. A vécépapírra egy adag habot engedve tudunk segíteni a kellemetlen jelenségen. Mivel nem voltam benne biztos, hogy a fenékhab tényleg arra való-e, amire gondolom, kikerestem a termék oldalát. Sokkal okosabb nem lettem, de annyit azért megtudtam, hogy

    • a termék neve careMOUSSE (hevenyészett fordításban: habos törődés);
    • "a hab puhaságú careMOUSSE a bőr ph-értékéhez állított és dermatológiailag tesztelt";
    • "olyan bőrnyugtató anyagok, mint az Aloe Vera gondoskodnak a tisztaság és kényelem érzetéről".

    Hát, így.

  • Kidőlt az egri Dobó téren hétfőn hajnalban felállított karácsonyfa, írja a Heol.hu. A 12 méteres ezüstfenyő kedd hajnalban adta meg magát az erős szélnek. Eltört a törzse is, így már nem lehet visszaállítani. Az egri városgondozás emberei felaprították és elszállították.

  • Renegetegen kattintottak Nyilas Gergő posztjára, amiben mókásan Budapest legvékonyabb házának nevezte azt a Haller utcai épületet, amely látszólag két dimenziós. Be lehet ugyanis látni mögé, olyan, mintha csak egy díszlethomlokzat volna egy filmforgatáshoz, és nem lenne mögötte semmi. 

    Na persze van. A két dimenziós érzést az okozza, hogy egyrészt nem ér össze a szomszéd épület homlokzatával, másrészt a két tűzfal sem párhuzamos, hanem szöget zár be. Ahogy az a Google Maps-en is látszik.

    hallerlégi.PNG
    Fotó: Google Maps

    Ettől még mindig rejtélyes: vajon miért alakult ez így? Elsőre úgy tűnik, mintha ez lett volna a házak rendes menete, amit azután az alkalmazkodni képtelen, csak derékszöget ismerő panelos építés trollkodott szét. De nem erről van szó!

    Egyrészt a panelház a másik oldalon tökéletesen illeszkedik az öregebb szomszédhoz. Másrészt a légifotót megnézve látszik, hogy nem csak a Haller utcának ezen a szakaszán vannak fura kuszaságban a házak, de a Drégely utcában, sőt még a Dandár úton túl is.

    Nos a tájolás megfejtéséhez a Mapire térképadatbázisát vettem segítségül. Ezen szépen látszik, hogy az 1700-as évek végén a mai Középső-Ferenncváros vidékén a szántóföldek és a dűlőutak is épp abban a szögben voltak tájolva, ahogy a kétdimenziós ház.

    Aztán amikor ideért a terjeszkedő váross, és utakat jelöltek ki,  az első néhány ház ilyen rendszertelenül jelent meg. Volt amelyik a dűlők irányához, volt amelyik az új úthoz igazodott.

    Aztán ez az esetlegességet betonozták be a hivatalokban a telkek kijelölésekor, amit aztán követett a teljes beépítés, és a házak azóta is ilyen furcsán állnak.

    Itt a vége fuss el véle.

  • Idén Galyatetőn találkoztak a Fotóművészeti Alkotótelep tagjai: a Mátrában töltött napok alatt készített fotókból nyíló kiállítást november 20-tól január 31-ig lehet megnézni az egerszalóki Hotel Saliris Resortban. 

    A negyedik éve működő alkotótelepet Szebeni András fotóművész alapította, a meghívott alkotók pedig mind ismert és elismert tagjai a magyar fotográfiának. A műhely ideje alatt a fotósok szabadon járják a környéket, és személyes benyomásaik alapján készítenek felvételeket. A fényképek elkészítése nem a helyi látványosságok megörökítéséről szól, a cél sokkal inkább egyfajta kiszakadás a hétköznapi feladatokból és visszatérés a fényképezés puszta öröméhez és az önkifejezéshez. Nem a fénykép tárgya a lényeg, hanem az alkotó személye maga.

    A Szebeni Műhely 2018 művészeti vezetője Szebeni András, a kiállítás kurátora Kincses Károly fotómuzeológus. A kiállított képek szerzői: Bánkuti András, Bácsi Róbert László, Benkő Sándor, Dobos Tamás, Fejér Gábor, Gaál Zoltán, Hajdú D. András, Kiss-Kuntler Árpád, Mandur László, Móricz-Sabján Simon, Németh György, Reviczky Zsolt, Szabó Bernadett, Szántó György.