Öt perc móka, tréfa, őrült dili Önnek is jár!
Van néhány terület, ahol tényleg iszonyúan magas színvonalat tart stabilan az állam évtizedek óta. Ilyen például az egyik klasszikus magyar kabaréműfajunk: a turizmusfejlesztési stratégia.
A műfajnak számos kötelező eleme van, a kötelező bullshitcunami mellett például nincs az az unalmas kis lakótelepes iparváros az országban, ami ne érezné azt, hogy a turizmus majd különösen jó "kitörési pont" lesz számukra, csak rengeteg közpénzt kell rá elkölteni. Elvégre valamilyen táj "változatos kikapcsolódási lehetőségekkel"mindenhol van.
Vagy mondjuk, hogy a stratégia alatt természetesen sose stratégiát kell érteni, hanem ötletek halmazát, amiknél lényegében mindig mindent akarunk, csak a szükséges kritikus pontok nagy részét "majd meg kell oldani". Illetve soha senki nem hangolja össze a főbb irányokat se (maximum a kommunikációs vagy uniós pénzek elköltését szeretnék), majd csak alakul majd valahogy közben.
Nézzünk meg egy nagyobbat
Figyeljük meg, hogy például az elvileg most zajló szuperstratégiánkban a "külgazdasági nyitás keretében" rossz Rizikó játékosként a világ döntő részére kifejezetten fókuszálni szeretnénk, egyszerűbb lett volna azokat bemondani, amikre nem (54.o.). Vagy épp
2024-re Európa vezető állama leszünk az egészségturizmus több területén.
Csak kell hozzá még szinte minden, mert eleve gyászos állapotban van az egészségügy legtöbb része, mellesleg nem is kapcsolódik a turizmushoz. Illetve valahogy kell rengeteg frappáns, államilag vezérelt innováció is, ami nagyon hangsúlyos, mert ez eddig még sose sikerült pályázati pénzekből, valamiért leginkább felesleges és sablonos szarokat csináltak, koncepció nélkül, össze-vissza (47. o.). Ezeket még majd meg kell oldani, a felmerülő problémákat kezelni kell, ezen területek nagy lehetőségeket rejtenek még a turizmus számára. Uniós támogatásokból, a fenntartható fejlődésért.
Nézzünk meg egy kisebbet
De igazából azért jött létre ez az egész poszt, mert beleakadtam Jász-Nagykun-Szolnok megye 2007-2013 közti turizmusfejlesztési stratégiájába. "A természetközeli turizmus élményközpontjáról" szóló stratégia részleteiben nem elveszve most csak nézzük meg a SWOT-analízisük egy részletét a megyéről.
Erőssége a térségnek, hogy fekvése miatt könnyű odajutni, van kb. érintetlen, egyedi alföldi táj, a gazdasági-szociális környezet jónak tűnik. Gyengesége viszont, hogy nehéz odajutni, eleve nincs nagyon olyan település, ami turistáknak kicsit is érdekes lehetne, de általában még rosszul is néznek ki, gyengék a fő szolgáltatások és fejletlen a turisztikai infrastruktúra, nem csoda, hogy eddig se jöttek a turisták. Rendezzük a fura egyenletet, a végén kijön, hogy ott van a kb. érintetlen alföldi táj, és nagyjából ennyi, kéne még hozzá minden.
Szóval ezekre az adottságokra építve nélkülözhetetlen turisztikailag versenyképessé tennünk a környéket, hiszen a turizmus az egész megye fejlődésének záloga lehet, ha lehetőségként tekintünk a fennálló problémákra, derül még ki a stratégiából.
És egy váratlan frissítés: Az idézett, akutuálisnak beállított "Turizmusfejlesztési Koncepció 2014-2024" alig bírta félideig, már ment is a kukába, és már rég, hónapok óta a következő nekifutásban, a "Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030-ban" vagyunk! Hahó, hol élek, egy kő alatt?