Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mindeközben ma
új poszt érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Kőbánya alsó megállóhelyen baleset történt, a magasságkorlátozó oszlop alá szorult be egy kamion, írta olvasónk, Gergely. Ahogy a rendőrség fogalmazott:

    Budapest X. kerületében, a Mázsa téri magasságkorlátozó kapunál 2018. október 22-én 16 óra 50 perckor fennakadt egy teherautó, aminek pótkocsija leszakadt az ütközés során.

    Nem ez az első ilyen eset: legutóbb Micimackó járt hasonlóan, őt Róbert Gida mentette ki Kanga segítségével.

    Screenshot 2018-10-22 at 19.31.26.png
  • A sienai születésű Alessandro Nannini 1986-ban került a Forma 1-be, az akkor még létező, de már akkor alsó kategóriás, szimpatikus vesztes Minardi csapathoz. Az olasz pilóta két év alatt pont olyan eredményeket tudott elérni, mint bárki más annál a csapatnál – első szezonjában egyetlen versenyen tudott célba érni, akkor 14. lett, a következőben két 11. hely volt a csúcs –, de mivel csapattársát folyamatosan verte, felfigyelt rá az akkor még a Schumacher-éra előtt lévő Benetton, és leigazolta. 

    Új csapatában már a második futamon pontszerző lett, a hetedik versenyén dobogóra is állhatott, a szezont végül a 10. helyen zárta. A következő év hozta meg az igazi sikert: az első négy versenyén sorozatban pontot szerzett, majd a 15., utolsó előtti, japán futamon, 29 évvel ezelőtt, 1989. október 22-én megszerezte első nagydíj-győzelmét is (igaz, ehhez kellett az őt az alábbi videón épp megelőző Ayrton Senna kizárása).

    Az olasz a következő évben további hat versenyen szerzett pontot, de a szezont már nem tudta befejezni. Októberben ugyanis a szülővárosa közelében lezuhant egy helikopterrel, és bár a balesetet túlélte a forgó rotor levágta a jobb alkarját. Bár a kezét visszavarrták, az F1-be már nem térhetett vissza, 1993-1996 között viszont az Alfa Romeo pilótája volt a DTM-ben, és összesen 14 futamgyőzelmet szerzett.

    nannini
  • A Fortepan eredetileg teljesen hétköznapi felvételeket gyűjtött a 20. századból. Ezekből gyakran sokkal jobban megismerhető a világ, mint a hivatalos propagandaképekből, sokáig mégsem gondolt rájuk senki úgy, mint megőrzendő értékekre. Időközben ugyan sokkal tágabbra nyitották a kaput, de a legfontosabb küldetés mégis ez maradt.

    Október 25-27. között rendezik meg a tajvani filmek éves fesztiválját, a Taiwan Doxot a Toldi moziban, amit egy Urbanista témába vágó alkotás miatt ajánlottak a figyelmembe. Ahogy átnéztem a (tőlem amúgy igen csak távol álló) programot, észrevettem, hogy a sok aktualitás közé idén becsúszott egy kakukktojás is.

    deng nan-guang-3
    Fotó: Palantir Film

    Deng Nan-guang fényképész volt, az egyik legmenőbb a korabeli Kínában, aki úgy mellékesen 8 mm-es filmre vett egy csomó mindent maga körül. Hivatalosan "családi felvételeknek" nevezik ezeket a harmincas évek végén készült filmecskéket, de a vágóképek és a rövid részletek alapján épp olyan érdekes kordokumentumok, mint a Fortepan képei.

    A trailerben láthatjuk egy pillanatra, milyen volt az óvodások élete, hogyan strandoltak, piknikeztek, mandolinoztak (?) hordozható gramofonra, vagy épp halásztak akkoriban a világnak azon a felén.

    A dolgot még hangulatosabbá teszi, hogy 25-én 18:30-tól élő zongorakísérettel vetítik le a Toldiban, utána pedig egy beszélgetésen lehet megdumálni a látottakat. Itt vannak a részletek.

  • Csak telnek a szelektív kukák a fővárosban, senki se akarja üríteni őket. Ezt elégelte meg egy öntudatosabb helyi polgár, aki az utca hírmondójaként üzent visszafogott hangon a főpolgármesternek a Csalogány utcában:

    A szemétfelhalmozódás hátterében a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. munkaerő- és pénzügyi problémái állnak, amire Tarlós István múlt heti interjúnkban így válaszolt:

    Az FKF (majd) kevésbé lesz kiszolgáltatott helyzetben, mint most. 15 milliárd forint volt két hete a központi cég tartozása, ez nyilván nem maradhat így. Önök szerint érdeke bárkinek is, hogy leálljon a szemétszállítás? Se nekem, se a miniszterelnöknek. Szóval ezt megoldjuk, de kérem, vegyék tudomásul, hogy egyszerre nem lehet mindent megoldani.