Egy angol Tesco-reklám mutatja meg Magyarország helyét a világgazdaságban
Küldjön pénzt Magyarországra!
Ez a hirdetés az angliai Tescókban van kint két nyelven, angolul és magyarul, a célcsoportot pedig nem nehéz kitalálni: azok a kint dolgozó, nem éppen a legfényesebb helyzetű magyarok, akiknek a családjuk itthon maradt.
Azt nem lehet mondani, hogy ez magyar specifikum lenne: ismerjük a kis afrikai üzleteket, ahonnan olcsóbban lehet hazatelefonálni Nigériába, a migrációra épülő bankokat, az iszlám pénztranszfer transzkontinentális hálózatait, és tudjuk, hány ország van Marokkótól a Fülöp-szigetekig, ahol a GDP zöme a hazautalásokból jön.
Szóval lehet mondani, hogy ez normális, meg brexit idején örüljünk, hogy még van egyáltalán kinek reklámozni Britanniában magyarul. De azért fura ennyire steril formában szembesülni azzal, hogy mi is itt tartunk:
Az ország egyik fele, amelyik azért mondhatja magát szerencsésnek, mert elvégezheti kint azt a munkát, amit ennyiért mások ott nem végeznének el, utalja haza a Tescóból a pénzt az itthoni Tescóba a másik felének.