Angelika
-1 °C
3 °C
Index - In English In English Eng
Mindeközben ma
új poszt érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Idén az európai vidra lett az év emlőse, írja az MTI. A Vadonleső Program hetedik éve választja meg azt a védett vagy fokozottan védett, többnyire közösségű jelentőségű őshonos emlősfajt, amelyre szeretné egész évben ráirányítani mind a szakmai közösség, mind pedig a társadalom széles rétegének figyelmét.

    Néhány kiragadott tény a vidráról:

    • néha csak úgy diliből is halászik, amikor nem éhes,
    • telente szívesen szánkózik,
    • Magyarországon fokozottan védett, eszmei értéke kétszázötvenezer forint,
    • bár itthon még stabil a populáció, a vízpartok beépítése, a növényzet kiirtása nálunk is veszélyezteti ezt a kedves állatot. 
  • Különleges vendéggel jelentkezik kedden délután egytől az index élő interjúműsora, a múlt héten a fél országot felháborító Schobert Norberttel beszélgetünk majd, és szokás szerint mindent megkérdezünk.

    Ha szeretne neki kérdést küldeni, akkor tegye meg az Index Kibeszélő csoportjában, ahol szokás szerint várjuk a kérdéseket, amelyek közül a legérdekesebbeket a műsorban is feltesszük majd.

    Nincs Másik Lakhelyed_ Kibeszélő

    Nincs Másik Lakhelyed_ Kibeszélő has 17,502 members. Politika, közélet, gazdaság és média. Az ország dolgai 2018-2022 között. Ezeket mind ki lehet itt...

  • A kókuszkocka - ha jól van elkészítve - egy meglehetősen finom sütemény. Könnyű piskóta az alapja, amelyet krémes csokiöntetbe mártanak, majd kókuszreszelékbe hempergetnek. Igény szerint lehet kicsi, egyben bekapható, vagy akár szinte átharaphatatlanul nagy méretű is. De ki gondolná, hogy ez az önmagában ártatlan finomság végzetes dologgá is válhat?

    Most a BBC számolt be egy ehhez a süteményhez köthető tragikus eseményről. Ausztráliában egy vidám kókuszkockaevő versenyt rendeztek, amelyen egy hatvan éves nő is elindult. A hölgy azonban egymás után olyan elővigyázatlanul tömte magába a kókuszkockákat, hogy egyszer csak rohamot kapott, és rosszul lett. Kórházba is vitték, de nem sokkal később meghalt.

    Egyébként az egybegyűltek Ausztrália Napját ünnepelték, ilyenkor arrafelé nem ritkák az evőversenyek.

    Forrás: Twitter
    Forrás: Twitter
  • Ötven évvel ezelőtti újságok olvasgatása közben fel-feltűnik egy olyan autómárka, amiről még az életben nem hallottam, mivel ilyen autómárka nincs. Ez az autómárka a Fiatovics. Itt van például ez az 1970. január 27-i Esti Hírlap:

    Cikk az Esti Hírlap 1970. január 27-i számából. Forrás: Arcanum adatbázis
    Cikk az Esti Hírlap 1970. január 27-i számából. Forrás: Arcanum adatbázis

    A hatvanas évek végén a Fiat 124-es szovjet változatát fejlesztették ki olasz és szovjet mérnökök Togliattiban, a Volgai Autógyárban. Az együttműködés slágertéma volt a magyar sajtóban, már csak azért is, mert tudni lehetett, hogy a KGST-együttműködés keretein belül a magyar piacra is jócskán jut a kocsiból. (Állítólag 1 darab csuklós Ikarus ért 23 darab Fiatovicsot.)

    Az autózás történetében járatosabbak ennyi információból már kitalálták: a Fiatovics nem volt más, mint a későbbi Zsiguli és a még későbbi Lada. Pedig már 1968-tól Zsiguli volt a Zsiguli, de a magyar sajtóban sokáig nem honosodott meg ez az elnevezés, illetve nemcsak ez honosodott meg. (Hogy honnan ered a Zsiguli? Így hívják az autógyár közelében emelkedő hegységet a Volga partján.)

    A korabeli Magyar Sajtó többször is kikelt a várva várt új autó különféle elnevezései ellen. A Fiatovics-124-es elnevezésért a Népszava külön feddésben részesült. "A Fiat 124 licenc alapján készülő gépkocsi ideiglenes márkajelzése VÁZ-2101, tréfásan Fiat Fiatovicsnak is emlegetik. Végleges neve esetleg Zsiguli lesz, esetleg más. De semmiesetre sem Fiatovics-124!"

    Nem kellett sokat várni az újabb csavarra. 1970-ben elterjedt ugyanis a hír, hogy a száz évvel azelőtt született Vlagyimir Iljics Lenin (VIL) tiszteletére az autót VIL-100-asra keresztelik. A magyar piacra végül Zsiguliként került, de nem sokáig. 1972-ben ugyanis a külföldi piacra szánt Zsigulik már Lada néven futottak. 

    És hogy miért pont Lada? A választ egy 1972. márciusi Autó-Motor adja meg: Ladának, vagyis Ljadának hívták az Alekszej orosz cár ellen fellázadt Sztyepan Tyimofejevics Razin, a doni kozákok vezetőjének egyik hajóját. Hogy a hajóval mi lett, azt nem tudni, Razint viszont a cár több tízezer doni kozákkal együtt kivégezte, de ez már nem zavarta azokat a boldog autótulajdonosokat, akik a Merkur valamelyik telepén átvehették életük első Fiatovicsát, vagyis Zsiguliját, vagyis VIL-100-asát, vagyis Ladáját.