Ilyen lenne a közmédia kampánya, ha a kirúgott Varga István tervezné
"Ha elég sokat ismételgetsz egy hazugságot, akkor az igazsággá válik a közszolgálati média."
A fenti üzenetet hirdető óriásplakátot a Mexikói úti villamosmegállónál fedeztem fel, és azért mentem közelebb, hogy megtudjam: ki és mit reklámoz ezzel a bátor üzenettel.
Testközelből aztán kiderült, hogy vagy egy meglepően profi gerillaplakátról van szó, vagy Varga István kapott új feladatot, hogy találjon ki valami jópofa kis kampányt az MTVA számára.
Érdekesség: Az idézet eredetijét, miszerint "Ha elég sokat ismételgetsz egy hazugságot, igazsággá válik" a hitleri propaganda vezérének, Goebbelsnek tulajdonítja a közvélekedés. Valójában azonban soha senki nem tudta bizonyítani, hogy Goebbels valóban mondott ilyet. A legvalószínűbb, hogy egy Hitler pszichológiáját elemző második világháborús amerikai jelentés egyik mondata került be a köztudatba, hogy sok áttétel és formálódás után már a propagandaminiszternek tulajdonítsák azt.
Maga a kommunikációs elv azonban valóban kötődik a nácizmushoz. Hitler, kicsit hosszabban, de ugyanezt írta a Mein Kampf 6. fejezetében: "A tömeg befogadóképessége nagyon korlátolt, értelme kicsiny és éppen ezért nagyon feledékeny. Ezekből a tényekből kifolyólag tehát minden hathatós propaganda csak néhány pontra kell, hogy szorítkozzék. Ezt a néhány pontot és néhány tételt addig kell vezérszavakban ismételni, amíg az utolsó is megérti ebből a szóból azt, amit akarunk."
Update: Jelentkezett lapunknál a Kétfarkú Kutyapárt, azt állítva, hogy a plakátot ők csinálták. Nem álltunk tehát távol az igazságtól, a munka közpénzből készült.