25 milliárd dollárral kevesebbet ér a Boeing, mint egy hete
Szörnyű hét volt ez a világ legnagyobb repülőgépgyártó vállalatának, ugyanis a csaknem 12 százalékot esett a részvényeinek értéke egy hét alatt, miután múlt hét végén 150 utassal a fedélzetén lezuhant egy Boeing 737 Max 8 repülőgép Etiópiában.
Bár a hivatalos vizsgálat eredményének hiányában egyelőre még nem lehet tudni, hogy pontosan mi okozta a katasztrófát, ugyanez a modell pár hónapja már lezuhant egyszer elég hasonló módon, mint most.
A zuhanást nagy valószínűséggel az okozta, hogy a Max 8-as új hajtóműveket kapott, ami azonban a korábbi 737-esekhez képest jelentősen megváltoztatta a gép aerodinamikai jellegzetességeit. Ennek a kompenzálására egy szoftvert építettek a gépbe, azonban most eléggé úgy néz ki, hogy a pilótákat nem készítették fel rendesen arra, hogy mit kell csinálni akkor, amikor ez a rendszer működésbe lép. A Quartz cikke szerint bármennyire is szerették volna a pilóták ha egy szimulátoron gyakorolhassanak, a United Airlines pilótái például egy összesen 13 oldalas használati útmutatót kaptak, amiben a szoftveres rendszerről például egyáltalán nem volt szó.
Úgy tűnik tehát, hogy a fejlesztést eléggé elsiették. Ennek az lehet az oka, hogy a cég versenytársa, az Airbus is új hajtóművet fejlesztett. A Quartz egy érdekes ábrán szedte össze, hogy 2018 szeptemberéhez képest hol állnak most a cégek részvény-árfolyamai, és ez alapján az derül ki, hogy sokáig úgy tűnt, a Boeingnek megérte sietni, de az előny pár nap alatt eltűnt a múlt hétvégi baleset után. Erről egyébként ebben a cikkben írtunk részletesebben.