20 éve történt, fájdalmas tragédiára emlékeztet, valaki mégis máig friss koszorút hord a Dráva utcai kereszteződéshez
Megszokott, hogy nagyobb balesetek helyszínén egy-egy koszorúval és mécsesekkel emlékeznek a halálos áldozatokra, aztán ahogy az érintettek időben egyre távolodnak a tragédiától, az elszáradt koszorúk maradnak. A XIII. kerületben, a Dráva utca és a Pannónia utca kereszteződésében viszont valaki időről-időre friss koszorút akaszt a villanyoszlopra, írja a Facebookon egy férfi, aki az elmúlt harminc évben havonta egyszer-kétszer elhalad a kereszteződésnél.
Pár hete azt láttam, hogy megint új (a koszorú - a szerző) és most a földön fehér rózsák is vannak szétszórva. Emlékeztem az itt történt balesetre, de hogy pontosan mikor volt, arra már nem, csak hogy jó régen.
Egész pontosan húsz éve. 2000 január 16-án egy szirénázó mentőautó és egy kisteherautó csapódott egymásnak a Dráva utca és a Pannónia utca találkozásánál. Az ütközés olyan erejű volt, hogy a mentőkocsi az oldalára borult. A mentők Dunakesziről szállítottak kórházba egy 23 éves várandós kismamát. A nő a balesetben olyan súlyosan megsérült, hogy a kórházba szállítást követően meghalt. Császármetszést hajtottak rajta végre, hogy megmentsék csecsemőjét, de a korai beszámolók szerint a baleset következtében elszakadt a köldökzsinór. A háromkilós kislányt többször is újraélesztették, de még aznap délután ő is meghalt.
A balesetben súlyosan megsérült a mentőkocsit vezető 29 éves sofőr és a mentőápoló, valamint egy 71 éves férfi is, aki éppen a kutyáját sétáltatta, amikor a Renault kisteherautó és a mentőkocsi összeütközött.
Még akusztikai szakértőt is bevetettek
Mivel a nyomozás holtpontra jutott, 2000 áprilisában ugyanabban a napszakban és ugyanolyan körülmények között rekonstruálták a balesetet. Szemtanúk szerint a mentőautó a piros jelzés ellenére, de kék lámpával és szirénázva hajtott be a kereszteződésbe, a kisteherautó pedig a zöld lámpán próbált áthaladni.
A bizonyítási kísérlethez egy akusztikai szakértőt is kirendeltek. Pontosítani szerették volna a két jármű sebességét, de leginkább azt, hogy a szabad jelzésen érkező kisteherautó vezetője féktávolságon kívül hallhatta-e, illetve kellett-e hallania az érkező mentőautó szirénáját.
Az ügyészség végül
MINDKÉT SOFŐR ELLEN HALÁLOS KÖZÚTI BALESET GONDATLAN OKOZÁSA MIATT EMELT VÁDAT.
A vád szerint a mentőautó vezetője 50-55 km/óra sebességgel, a piros jelzés ellenére hajtott be a kereszteződésbe. A kisteherautó vezetője pedig a megengedett 50 km/órás sebesség helyett 70 km/órás sebességgel haladt. Az igazságügyi szakértők szerint a Renault sofőrje vészfékezéssel el tudta volna kerülni a balesetet. A mentőautó vezetője annak idején a bíróságon arról beszélt, hogy amikor meglátta a kisteherautót, nem hitte, hogy veszélyt jelent, azzal számolt, hogy „még átfér előtte.”
Próbáltuk kideríteni, hogy a sofőrök végül milyen büntetést kaptak, de a korabeli beszámolók között nem találtuk, és a Fővárosi Törvényszék sem tudta az ügyet beazonosítani. A XIII. kerületi önkormányzatnál pedig nem tudják, ki cserélgeti a koszorúkat, ön viszont lassítson, ha szirénázó mentőautót hall.