Könnyen érthető cikk a koronavírusról
2020. április 2-3.
Ez egy könnyen érthető cikk
a koronavírusról.
A koronavírus egy vírusfajta,
ami betegséget okoz.
A betegség,
amit a koronavírus okoz,
hasonlít az influenzára
és tüdőgyulladást okozhat.
Eddig ezt a vírust nem ismertük.
Bővebben a koronavírusról itt olvashatsz:
https://efoesz.hu/egyeb/koronavirus-konnyen-ertheto-tajekoztato/
Jelenleg
Magyarországon
több mint 600
igazoltan koronavírusos
emberről tudunk.
Valószínűleg
sokan vannak olyanok is,
akik elkapták a vírust,
de nem tudjuk róluk.
Van olyan szakember,
aki szerint
körülbelül tízszer annyian
lehetnek fertőzöttek,
mint ahány emberről igazolták.
Azt is tudjuk,
hogy akár az ország összes településén
lehetnek fertőzött emberek.
Sajnos nőtt az elhunytak száma is,
már 26 ember halt bele
a koronavírusba.
De nőtt a gyógyultak száma is.
Már 43 ember gyógyult fel a betegségből.
Több mint 10 000 ember van
hatósági házi karanténban.
A hatósági házi karantén azt jelenti,
hogy kötelező
a házi karantént betartani.
Ilyenkor az ember
két hétig nem jöhet el otthonról.
Nem is fogadhat látogatókat.
Aki ezt megszegi,
az bűncselekményt követ el.
Vannak olyan emberek,
akik önkéntes karanténban vannak.
Ez azt jelenti,
hogy nekik nem kötelező
otthon maradniuk,
mégis ezt választják.
Ezzel is megállíthatjuk
a koronavírus terjedését.
Magyarország
március 16-án lezárta a határait.
Ez azt jelenti,
hogy azóta
csak magyar állampolgárok
léphetnek be az országba.
Ez azért fontos,
hogy minél kevesebb ember
tudja behozni a koronavírust
külföldről.
Azok a magyar állampolgárok,
akik fertőzött területről érkeznek,
például Olaszországból,
nekik kötelező
hatósági házi karanténba vonulniuk.
Érdekesség,
hogy ezt a szabályt
több helyen megváltoztatták.
Például a magyar és szlovén határok
néhány részén is át lehet járni.
Azért,
hogy a határ mentén dolgozók
tudjanak járni munkába.
Csak olyanokat engednek át a határon,
akiknek van róla igazolásuk,
hogy dolgozni mennek
az egyik országból
a másikba.
Ezeknek az embereknek
nem kell két hét
hatósági házi karanténba vonulniuk.
A héten azt is megírtuk,
hogy a tömegközlekedési járatok számát
csökkentik.
Például kevesebbszer járnak
a buszok és vonatok.
Budapesten is csökkentették
a járatok számát.
Emiatt nagy lett
a reggeli tömeg a járatokon.
A tömeg veszélyes lehet,
mert a zárt helyen
könnyebben terjed a vírus.
A tömegben
nem lehet betartani
a másfél méteres távolságot
az emberek között.
Emiatt hétfőtől
több járatot indítanak.
Ne feledd,
hogy Magyarországon
kijárási korlátozások vannak.
Mindenki számára nehéz
ezeket a korlátozásokat
betartani.
Mégis nagyon fontos,
hogy betartsuk őket
mert ezzel csökkenthetjük
a vírus terjedését.
Dézsi Csabáról,
Győr polgármesteréről is kiderült,
hogy elkapta a koronavírust.
A győri polgármester volt
az első magyar politikus,
aki igazoltan koronavírus fertőzött.
Sportolók is elkapták
a koronavírust:
Kapás Boglárka volt
az első az úszók közül,
aki megfertőződött.
Később Kozma Dominik
is bejelentette,
hogy elkapta a koronavírust.
Azóta már tudjuk,
hogy több úszó is
elkapta a koronavírust.
Jól érzik magukat,
nincsenek tüneteik.
Ebből is látszik,
hogy a koronavírusnak
nem mindig vannak tünetei.
Van,
aki jól érzi magát,
mégis fertőző.
Ezért fontos,
hogy aki teheti
maradjon otthon!
Ezzel megállíthatjuk
a koronavírus terjedését.
A világon
nagyon sok ember
nem tud dolgozni.
Azért,
hogy hasznosan teljen
ez az idő,
nagyon sok ember
segít most másokon.
Vannak színészek,
akik videóban
könyveket,
verseket olvasnak fel.
Itt pedig meséket találsz:
https://www.samsung.com/hu/samsung-bookr-mesetar/
Vannak varrónők,
akik ruhák helyett
egész nap szájmaszkokat varrnak.
Vannak edzők,
akik ingyen edzéseket
tartanak az embereknek.
Ilyen például Rubint Réka,
aki sok edzős videót
oszt meg az emberekkel.
Az otthoni edzéshez
segítséget itt találsz:
Sok pedagógus megosztja
az anyagot,
amiből tanít
a többi pedagógussal
az interneten.
Az otthoni tanuláshoz
segítséget itt találsz:
Ha teheted
ne menj el otthonról.
Csak akkor menj ki a lakásból,
amikor nagyon fontos dolgod van!
Kilenc óra és dél között
csak akkor menj ügyeket intézni
vagy boltba,
ha elmúltál 65 éves!
Amikor kinn vagy az utcán
vagy zárt helyen,
akkor tarts az emberektől
másfél méteres távolságot.
Így segíthetsz megállítani
a vírus terjedését.
Mit tegyek,
hogy ne kapjam el
a koronavírust
és ne fertőzzek meg másokat?
Az első és legfontosabb,
hogy maradj otthon!
Akkor is megfertőzhetsz másokat
amikor nincsenek tüneteid!
Gyakran moss kezet!
Fertőtlenítsd a kezed!
Ne adj puszit!
Ne ölelj meg másokat!
Ha betegnek érzed magad,
ne menj orvoshoz!
Inkább telefonálj a segítődnek
vagy a háziorvosodnak.
Így megállíthatjuk
a vírus terjedését.
Friss hírekért,
információért
figyeld a híreket,
és a kormány oldalát,