Könnyen érthető cikk a koronavírusról
Mi ez?
Az úgynevezett könnyen érthető kommunikáció (KÉK) egy olyan technika, aminek legalább olyan jelentősége van az értelmi fogyatékossággal élő emberek életében, mint a rámpának a mozgássérültek, a Braille-írásnak a látássérültek vagy a jelnyelvnek a hallássérültek számára.
A könnyen érthető szövegek nemcsak az értelmi fogyatékossággal élő embereknek, hanem szélesebb társadalmi réteg számára is segítséget nyújthatnak. Ezért is fontos, hogy ahogy erősödik a koronavírus-járvány Magyarországon, elkészüljenek a könnyen érthető ajánlások is. Ez is egy ilyen cikk. Bővebben a KÉK-ről (PDF).
2020. június 4.
Ez egy könnyen érthető cikk
a koronavírusról.
Bővebben a koronavírusról
ezen a linken
https://efoesz.hu/egyeb/koronavirus-konnyen-ertheto-tajekoztato/
olvashatsz.
Jelenleg Magyarországon
3954 koronavírusos emberről tudunk.
Már 539 ember halt bele a koronavírusba
és már 2205
ember gyógyult meg
a fertőzésből.
Akit érdekelnek a pontos adatok
Magyarországról
és a világ többi országáról,
az nézze meg
a https://koronavirus.gov.hu/ oldalt.
Friss hírek
A legfrissebb adatokból
az látható,
hogy csökken
az aktív koronavírusos emberek száma
az országban.
Összesen 1210 aktív fertőzött van.
Ők azok,
akik éppen most fertőzöttek a vírussal.
406 embert ápolnak kórházban
és ebből 24 embernek van szüksége lélegeztetőgépre.
Ők a legsúlyosabb esetek.
Körülbelül 11 000 ember van
hatósági házi karanténban.
Applikáció
segít a
rendőrségnek
A karantén betartását
eddig személyesen ellenőrizte a rendőrség.
Most már Magyarországon is van olyan
mobil applikáció,
amivel a rendőröknek
nem kell személyesen ellenőrizni
a karanténban levő embert.
A rendőrség helyett az applikáció ellenőrzi,
hogy otthon van-e az illető.
Az applikáción keresztül
a karanténban levő ember
az orvosával is tud kapcsolatot tartani.
Az applikáció nagy segítség,
mert így a rendőrségnek kevesebb feladata van.
Ezt az applikációt
egy magyar cég fejlesztette ki
és ingyen adta oda a magyar államnak.
Újranyitottak
az iskolák
Az élet kezd visszaállni
a megszokott kerékvágásba
az országban.
A héten újranyitottak az iskolák.
Az iskolák
nem ugyanúgy működnek most,
mint a koronavírus járvány előtt.
A diákok bemehetnek.
A tanárok is bemennek az iskolákba.
Rendes tanórák nincsenek.
A diákok megbeszélést tarthatnak
a tanárokkal.
Segítséget kérhetnek,
ha valamit nem értenek.
Megpróbálhatnak javítani
az év végi jegyükön.
Ez azért fontos,
mert az iskolai tanév
június 15-én véget ér.
A legtöbb iskolában ügyelet is lesz.
Ez azt jelenti,
hogy a diákokra
a tanárok figyelnek napközben.
Ez azért fontos,
mert sok szülő
már visszamehetett dolgozni.
Nem tudnak otthon maradni
a gyerekekkel.
Csak kis csoportokban lehetnek együtt a diákok.
Nem szabad sokan egyszerre
egy teremben lenniük.
Az udvarra is úgy mehetnek ki,
hogy a kis csoportok egymást váltják.
Egyszerre nem lehet kinn sok tanuló az udvaron.
Gazdaság
a járvány után
Most,
hogy lassan újraindul az ország,
mindenkit az érdekel,
hogy mi lesz a gazdasággal.
A koronavírus járvány miatt
nagyon sok ember veszítette el
a munkáját.
Sok vállalkozás tönkrement.
Sok a munkanélküli ember.
Az egész világot megviselte
a koronavírus járvány.
Az egész világon
sok munkahely szűnt meg.
Nehéz lesz a következő időszak.
Nehéz lesz az embereknek
újra munkába állni.
A vállalkozóknak újra beindítani
a vállalkozásukat.
Sajnos sokan lesznek,
akiknek nem is fog sikerülni.
Veszélyhelyzet
megszüntetése után
A kormány tegnap arról döntött,
hogy június 16-a után
megszüntetik az országban veszélyhelyzetet.
Ez azt jelenti,
hogy a kormány
rendkívüli felhatalmazási jogköre
is megszűnik majd.
Amikor megszűnik a veszélyhelyzet,
akkor például megnyithatnak majd
a színházak és a mozik.
A bentlakásos szociális intézmények,
például:
- az idősotthonok
- és a fogyatékossággal élő embereket ellátó intézmények
látogatásáról ez után fognak dönteni.
Erről az országos tisztifőorvos
dönt majd.
Fontos,
hogy a járványügyi készültség fennmarad majd
a veszélyhelyzet megszűnése után is.
Emiatt továbbra is be kell tartanunk a szabályokat:
- Viselj maszkot!
- Tartsd a másfél méter távolságot másoktól!
- Moss kezet gyakran és alaposan!
Mit tegyek,
hogy ne kapjam el
a koronavírust
és ne fertőzzek meg másokat?
Friss hírekért és információkért
figyeld a híreket,
kövesd az http://efoesz.hu/ oldalt
vagy a Facebook oldalunkat:
https://www.facebook.com/kozpont.efoesz/.