Az első előtti színes fotók a századfordulós Amerikából

Ezek a század elején készült fotokróm képek a tökéletes példák arra, hogy sosem tudhatjuk, milyen kacatunkból lesz száz év múlva ritka gyűjtemény. Senkit sem szeretnénk eszeveszett gyűjtögetésre biztatni, de a most bemutatott képek saját korukban egyszerű képeslapok voltak, amiket turisták és világutazók adtak-vettek az út szélén, a máig fennmaradt darabok viszont múzeumok és gyűjtők kollekcióit gazdagítják.

Marc Walter gyűjteményének képei 1880 és 1924 között készültek Amerikában, amikor még a fekete-fehér fotó is ritkaságnak számított. Ezek a képeslapok húsz évvel megelőzték az első színes fotókat, és a szokatlan látvány miatt rendkívül népszerűek voltak. Egyszerre terjedtek el Amerikában és Európában, a színezési eljárást egy svájci nyomdacég találta ki és árulta világszerte. Amerikában a Detroiti Fotós Társaság szerzett licenszt a technikához, és 40 ezer negatívból álló gyűjteményüket kezdték el kiszínezni a különleges eljárás segítségével.

A fotokróm eljárás alapja a fekete-fehér negatív, amit egy vékony aszfaltoldattal bevont, sűrű szemcsés litográfiai kő segítségével másoltak le. A színtónusokat a negatív eltérő fényerősségű területei adják, amiket az előhívás során különböző idővel exponáltak, így eltérő színeket kaptak.

A technika tökéletlensége az utcaképeken látszódikk igazán: minden ház szinte egyforma színű, és minden ember hasonló árnyalatú kabátot visel. Ez azért van, mert az eljárással nem lehetett a valódi látványt visszaadni, csak közelítő színeket lehetett a különböző fényerősségű árnyalatokhoz rendelni.

A fotokróm eljárással színezett felületek előnye volt viszont, hogy sokkal több részletet megőriztek, mint a konkurenciának számító kézzel színezett képeslapok vagy a festmények, és olcsó volt az előállításuk.

“Az olajfestmények aprólékos részleteit, és a vízfesték gazdag árnyalatait ötvözik a fotók valódi igazával” - szólt a korabeli hirdetés.

Ma azért számítanak különlegességnek, mert a technikát viszonylag hamar leváltották az autokróm eljárások, amik sokkal egyszerűbben produkáltak színes végeredményt.

A fotokrómok nem dokumentarista céllal készültek, de mégis kordokumentummá váltak, egyedi képet mutatnak a századforduló hétköznapijairól. A Detroiti Fotós Társaság fényképészei előhívó kocsikkal járták az országot, és nem csak naplementés tájképeket készítettek, hanem mindent lefotóztak, amit eladhatónak gondoltak. A Taschen kiadó most megjelent An American odessey albuma hétköznapi utcaképeket, őslakosokat, közlekedési eszközöket és hangulatos tájképeket vonultat fel.