Amit a kommunizmus ránk hagyott

Dezső Tamás a fiatal fotósgeneráció talán legsikeresebb hazai képviselőjeként 2004 óta fotózza Magyarország, Románia és a környező posztkommunista országok eldugott zugait, miközben sorra gyűjtötte be a rangos nemzetközi versenyek díjait és a különböző szakmai elismeréseket.

„Megörökíti a társadalom peremén élő embereket, városoktól távoli tájakat, a letűnt rendszer romjait, elénk tárja az erőltetett iparosítás visszásságait” – írtuk róla korábbi gyűjtésünk kapcsán. A díjak mellett képei a világ számos fotókiállításán is feltűntek, a Paris Photótól az Expo Chicagón át a New York Photo Festivalig, valamint olyan jó nevű lapokban is megjelennek, mint a Time, a New York Times, a National Geographic vagy a Le Monde. Tavaly szerepelt többek között a Wired és a Neue Zürcher Zeitung magazinokban, idén pedig az Independent, a Guardian, a Financial Times és a Telegraph is felfigyelt rá.

A fotós Notes for an Epilogue és Here, Anywhere című anyagaiból most a londoni The Photographers’ Gallery rendezett kiállítást, ami egyébként az angol főváros egyik leginnovatívabb kiállítótere.

„A londoni kiállítás kapcsán ugye két sorozatról beszélünk, és a két sorozat hangvételét mindenképp befolyásolja az a szempont, hogy a két országban más minőségben vagyok jelen. Magyarországot belülről látom, sokkal részletesebben ismerem, jobban értem az adott helyzetet, ezért feljogosítva érzem magam, hogy egy kritikus nézőpontból közelítsek. Romániában inkább a felfedezés, megismerés szándékával érkező megfigyelő vagyok, aki mégis sajátos nézőpontja szerint mutatja be az ottani folyamatokat, a folyamatokon belül is egy speciális részt.”

A Notes for an Epilogue anyaga – ami 2011 óta készül a diktatúra által leginkább sújtott rétegek, illetve régiók átmeneti időszakáról – szeptember közepén könyv formájában is megjelenik. Mintegy hetven kép lesz majd benne látható, amelyeket bőséges szövegek egészítenek ki. A leírások szerzője az a Szablyár Eszter, aki korábban a Népszabadság és a HVG állandó munkatársa volt. A kötet a Hatje Cantz kiadó gondozásában fog megjelenni.

„Itthon aktívan politizálok, és a magyar anyag egyfajta vélemény a kialakult helyzetről, míg a román anyag esetében nem politizálok. De véleményem természetesen van, egyébként minek fényképeznék” – magyarázza képeit a fotós. Dezső Tamás munkáiból válogattunk.