Hazafias táborok, mexikói tömegsírok, és a kommunizmus helyszínei az idei Capa-ösztöndíjasoknál
Bartha Máté: Kontakt
A First Contact hadászati szakkifejezés, amely két szemben álló csapat első fegyveres összecsapását, az első találkozást jelöli. Ugyanezen kifejezést használják a hobbi szintű használatra kifejlesztett, úgynevezett airsoft fegyvert használó csoportok is. Ilyen a Honvédsuli egyesület is, melynek elkötelezett célja 10 és 18 közti fiatalok fegyelemre, hazaszeretetre, bajtársiasságra való nevelése.
A kamaszkor ugyanakkor másfajta első találkozások színtere is: találkozás a felelősséggel, elvárásokkal, a másik nemmel. Sorozatom kamaszoknak szóló katonai témájú táborokról tudósít. Gyerekek oktatnak gyerekeket fegyverek használatára. Eközben szabad ég alatt táboroznak, tüzet gyújtanak, kirándulnak, együtt énekelnek. Szereznek néhány horzsolást, kínlódnak a fekvőtámaszokkal, és fegyelmezik egymást. Eltökéltek, máskor lusták, harciasok, szerelmesek
(Fotó: Bartha Máté / Capa Központ)Koleszár Adél: Az erőszak sebei
A sorozat olyan földrajzi helyszíneket ábrázol Mexikóban, ahol az elmúlt években illegális, jelenkori tömegsírokat tártak fel, kontrasztba állítja a sírokkal felsértett tájakat a mentális és fizikai hatásokkal, melyek a helyi nőket az extrém erőszak következményeként érik. A portrékon olyan nők láthatóak, akik ezen környezeti kondícióknak ki vannak téve, alternatív vallásokban, drogban keresnek megnyugvást, vagy a testükön az erőszak fizikai nyomai sebekként megjelennek. Az, hogy nőként egy olyan országban, Mexikóban dolgozom és élek, ami a férfi erő és hatalom intézményei által irányított és dominált, személyesen is érintetté, és sokkal érzékenyebbé formált a helyi nők sorsával kapcsolatban, akik rettentően kiszolgáltatottak nemcsak az intézményi erőszakkal (kormány, bűnözők, narkók), hanem a nemi alapú erőszakkal szemben is, a saját családjuk és intim partnereik által. Csakúgy, mint a természet, a tömegsírok fizikai helyszínei, úgy a nők testileg és mentálisan is bántalmazottak.
(Fotó: Koleszár Adél / Capa Központ)Kovalovszky Dániel: Egy pokoli színjáték díszletei.
Munkámban az emberi szabadság és demokrácia törékenységét kezdtem el vizsgálni végigjárva Magyarországon a kommunista diktatúra meghatározó helyszíneit jelenkori állapotukban. Ennek a politikailag megosztó és társadalmilag mindmáig feldolgozatlan időszaknak is a legsötétebb bugyraiban teszek látogatást, méghozzá a Rákosi és a korai Kádár-korszak börtönvilágában. A bejárandó idősíkot az első munkatáborok nyitásától, 1945-től, egészen az 1963-as "nagy" amnesztiáig jelöltem ki. Azt hiszem, hogy nem kis felelősség bármilyen módon is megközelíteni ezt az érzékeny témát, hiszen az egyik legvitatottabb, legkomplexebb periódus volt Magyarország történelmében, így az alkotási folyamat alatt több független történész is segít a részletek hiteles ábrázolásában
(Fotó: Kovalovszky Dániel / Capa Központ)
Rovataink a Facebookon