Lerántjuk a leplet: így néz ki egy bringaversenyt közvetítő helikopter egy napja

Csütörtökön abban a kivételes helyzetben voltunk, hogy a Tour de Hongrie-t közvetítő helikopter egy teljes napját végigkövettük.

Sztancsik Tamás és csapata fontos videós és televíziós partnere a Tour de Hongrie-nak. A szakember nemrég  interjút adott lapunknak, melyben kiemelte, hogy a magyar körverseny közvetítésének lelke a helikopter és a motoros kamerák. Ezek adják a képek 95%-át, és olyan szakemberek dolgoznak rajta, akik hetekkel később már a Tour de France-on vagy a Vueltán ülnek.

Bámulatos állóképesség kell hozzá: négy-öt órát motoron ülve, kamerával a vállon, úgy mesélni képekkel, hogy közben mindent mozgásból kell lekövetni.

De talán ennél is fontosabb a helikopteres stáb és az arra szerelt cineflex kamera, az operatőr–pilóta összhang, az a fajta látvány, ami miatt sokan órákon át csak a helikopter képét nézik.

Nemcsak a történetmesélés, hanem a tájjal való összeolvasztás is itt dől el.

Ezt az iskolát Jean-Maurice Ooghe alapozta meg: ő volt a Tour de France legendás rendezője, aki a sport és a táj ábrázolásának egyensúlyát tette a közvetítés központi elemévé.

Érdekesség, és kevesen tudják, de a helikopter fölött még van egy szint: több ezer méteren tekereg egy repülőgép, ami visszatükrözi a motoros és helikopteres képeket a befutóban álló közvetítőkocsiba. Ez azért kell, mert az RF-jelek útját bármi állhatná, de így meg tudják kerülni az akadályokat. 

Most bővebb képet kaptunk arról, hogyan is néz ki a Tour de Hongrie-n közreműködő helikopter egy napja, ugyanis Jakab Tamás, a Fly-Coop Kft. ügyvezetője felengedett minket a járműre, mi több, a repülés egész napját dokumentálhattuk.

Az AS 355 F2-es gép pilótájával és a belga operatőrrel fél 11-kor találkoztunk a budaörsi repülőtéren, hogy aztán 11 óra körül felszálljunk és elinduljunk Veszprém felé.

Tour de Hongrie második szakasza a bakonyi városból indult pontosan délben, a festői Balaton-felvidéket, Tihanyt is érintve, végül Siófokon ért véget délután négy órakor. A sajnálatos tömegbukás mellett látványos elemek és show-k színesítették a közvetítést, Besenyei Péter a Red Bull jóvoltából körözött néhányat, hogy szórakoztassa az út mellett szurkolókat. 

A helikopter az első szakaszon összesen hat órát repült, tankolni pedig kétóránként állt meg. A járművet folyamatosan követi egy szárazföldi üzemanyag-kiszolgáló autó, és amikor minden körülmény adott a leszálláshoz, jöhet is az újabb adag kerozin.

A megálló körülbelül öt perc, ez idő alatt az operatőr megtisztítja a kamerát, és irány ismét a levegő.

Ez a helikopter a nullától a 120 csomóig bármire képes, még kamerával is. Összesen két darab 420 lóerős gázturbina található rajta, egy szakasz közvetítése pedig nagyjából 1200 liter kerozint igényel.

Jakab Tamás tavaly működött először közre a Tour de Hongrie-n, de a pilóta annyira beleszeretett ebbe a különleges miliőbe, hogy egy percig sem habozott, amikor a szervezők ismét megkeresték.