A hadseregtől bérelnek helikoptert a mentők

2006.01.10. 20:21
A honvédségtől bérel helikoptereket az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), miután nem kapta meg azokat az állami tulajdonban lévő mentőhelikoptereket, amiket 1994 óta a Budapest Aircraft Service (BASE) Kft. üzemeltetett.

Az OMSZ két MI-8-as és egy MI-2-es helikopterre kötött szerződést március 31-ig a honvédséggel. Az előbbi típus nagy katonai helikopter, gyorsabb, nagyobb hatótávolságú, de nem tud leszállni számos kórházi leszállópályán nagyobb súlya miatt.

Az OMSZ közlése szerint a MI-8-asokért egymillió forintot fizet óránként, míg a MI-2-esért 300-400 ezer forintot használat esetén. A MI-8-asok egyike nyugaton, Pápán, másika keleten, Miskolcon van, így lefedik az egész országot, három fekvő és három ülő beteget szállíthatnak.

10 helikoptert nem adnak vissza

A BASE-zel az OMSZ hétfőn bontott szerződést, mivel 2005 júliusában a kormányzat úgy döntött, a korábbi gyakorlattól eltérően a légimentési feladatokat az OMSZ saját hatáskörében veszi át, a légimentésért Országos Mentőszolgálat Légimentő Kht. fog felelni 2006 január 1-től.

Az OMSZ egyoldalúan és rendkívüli felmondási jogával élve mondta fel a szerződést. Az OMSZ a helikoptereket eddig üzemeltető cégtől azt kérte, hogy a BASE kft. kedden tíz órakor kezdje meg a dokumentumok átadását, s a teljes folyamatnak pénteken kellene lezárulnia.

A cég levélben értesítette a mentőszolgálatot, hogy nem fogadja el a felmondást, és nem kívánnak megjelenni a tárgyaláson. A BASE Kft. álláspontja az, hogy az OMSZ lépése szerződésszegésnek minősül.

Összesen tíz légi jármű átadásának megtagadásáról van szó, amelyek értéke meghaladja az egymilliárd forintot, közölte az OMSZ főigazgatója sajtótájékoztatóján kedden.

A BASE szerint az OMSZ szándékosan keltett pánikot

A BASE kft. január 8-ai álláspontja szerint az OMSZ szándékosan keltett vészhelyzetet. A cég szerint ugyanis az OMSZ-nek fél év alatt nem sikerült rendeznie a légimentést a 2006 január 1-ei időpontig.

Novemberben ugyan a mentőszolgálat kiírt egy a mentő légijárművek biztosítására és üzemeltetésiszolgáltatás-vásárlásra közbeszerzési eljárást, de a tendert a Közbeszerzési Döntőbizottság három alkalommal elmarasztalta, és kétmillió forintos bírságot szabott ki az OMSZ-nek.

A BASE állítása szerint jelenleg 4 mentőhelikoptere üzemképes: a budapesti Ferihegyen, Pápán, Debrecenben és Miskolcon.

Pár lépés visszafelé

A magyar légimentés képességeit évek óta éri kritika, mivel kevés kórház rendelkezik leszállópályával, illetve kevés a helikopterbázis, Bács-Kiskun, Békés vagy Csongrád megyében nincs légimentés, 15 percen belül csak az ország kétharmadát érték el az OMSZ MI-2-es gépei.

Az üggyel kapcsolatban egyébként a kormány is elismerte felelősségét: keddi tájékoztatóján Batiz András elismerte, hogy korábban a Száz lépés tervezett intézkedései kapcsán azt jelezték, egy új helikopter várhatóan már 2005-ben - további négy pedig 2006-ban - rendelkezésre áll majd, és ez ügyben kis csúszás történt, de hangsúlyozta: 2006-ban öt géppel bővül a légimentőflotta.

Az OMSZ kötelékébe tartozó orosz MI-2-esek közül egy 2003-ban Szegeden, egy másik tavaly tavasszal Pécsett zuhant le.

A kormányszóvivő tájékoztatása szerint idén tavaszra már megépülhet az összesen 50 millió forintos állami pályázattal támogatott 8 leszállópálya Nyíregyházán, Sopronban, Szegeden, Gyulán, Szekszárdon, Balatonfüred, Hatvan és Miskolc városok kórházaiban. Jelenleg 8 helyen tudnak helikoptert fogadni.