Láthatatlan tanácsokra fizetett ki a BKV 134 milliót

2008.04.10. 07:30
Súlyos, bűncselekmény elkövetésének gyanújára is okot adó visszásságokat tárt fel a BKV belső ellenőrzési osztálya az AAM-mel kötött tanácsadói szerződések tételes vizsgálatakor. 2007-ben a közlekedési cég 134 millió forintot fizetett ki a cégnek szakértői anyagokra, de a szerződések hiányosságai miatt teljesítésüket nem tudták sem igazolni, sem számon kérni. Állítólag létezik egy 5 ezer oldalas dokumentumcsomag, de az még az ellenőrök számára sem nyilvános, aki látta, botrányról beszél. 2007 decemberében a menedzsment úgy döntött: a következő öt évben 2,5 milliárd forintot költ az AAM tanácsaira.

A közbeszerzési törvény megsértése mellett a hűtlen kezelés gyanúját is felvetik a BKV 2007-ben kötött tanácsadói szerződései, és az ezek alapján történt kifizetések. A BKV legalább 134 millió forintot fizetett ki úgy, hogy a szolgáltatás teljesítését a közlekedési cég belső ellenőrzési osztálya sem tudta igazolni. Legalábbis ez olvasható ki a BKV felügyelő bizottságának csütörtöki ülésére készült vizsgálati anyagból, amely az Index birtokába került.

A vizsgálat - amely jórészt a BKV beszámolóiból áll össze - az "AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt-vel kötött tanácsadói szerződések és a hozzákapcsolódó számlák, pénzügyi teljesítések tételes" ellenőrzésére irányult.

Az ügy előzménye, hogy az Index nyilvánosságra hozott két, összesen 2,5 milliárd értékű tanácsadói szerződést, amit a cég az AAM-mel kötött - és beszámolt arról, a 4-es metró projektigazgatósága százmillió forintot fizetett ki 2007-ben a cégnek nehezen megmagyarázható tanácsadói szolgáltatásokra.

Tanácsadás versenyeztetés nélkül

Az ügyből botrány lett, miután a BKV nem tudott érdemben beszámolni - nemcsak az Indexnek, de a fővárosi képviselőknek sem, milyen tanácsokra költi a közpénzt. A Fővárosi Közgyűlés határozata alapján a BKV felügyelőbizottsága február 29-én rendelt el a vizsgálatot, amit most csütörtökön zárnak le.

Minden oké, már csak egy kis pénz kell: Hagyó Miklós és Demszky Gábor vállvetve a BKV-vezérkarral a sztrájk után. "Mi is emberből vagyunk, hozunk rossz döntéseket", de jó úton haladunk - nyilatkozta ekkor az BKV ideiglenes vezére. A főpolgármester és helyettese ugyanitt közölték, a BKV-menedzsment és a városvezetés mindent megtett, de szükség van az államkasszából 18,5 milliárd forintra a finanszírozás rendbetételéhez
(Fotó: MTI/Beliczay László/2008.04.7.)

A vizsgálati anyagokból kiderül, hogy nyolc szerződést kötött a BKV az AAM-mel, szemben azzal, amit Balogh Zsolt megbízott vezérigazgató a Fővárosi Közgyűlésben állított.

A 8-ból hat szerződést közbeszerzési eljárás nélkül kötött meg a BKV 2007. januártól-novemberig. Ezek nettó értéke 164 millió forint, amiből a közlekedési cég a vizsgált időszakban (2007. január 1.--2008. március 3.) 134 millió forintot fizetett ki, de "2008. évre várható még nettó" 29,7 millió forint kifizetése.

Továbbá két, 2007. decemberében aláírt, jelenleg is érvényes tanácsadói keretszerződés szerint a cég kiemelt projektjeinek "általános szakértői" támogatásáért havi bontásban évente 125 millió forintot, a "4-es metró beruházási projekttel összefüggő szakértői támogatásért" évente 325 millió forintot fizethet még ki a BKV. Így 2008 januárjában résztteljesítéseként a BKV már számlát írt alá tízmillió forintról.

Négy tanácsadói feladat, két alkalmas cég

A BKV a kétfordulós közbeszerzési eljárást meglehetősen gyorsan folytatta le 2007. november 20. és december 22. között. Az ellenőrök ezekről megállapítják, "néhány hibát, hiányosságot" találtak, amik "nem befolyásolták az eljárás eredményét".

# Tárgya Hatálya Értéke (millió) Aláírók Kifizetve?
1 4-es metró koordinációs feladatainak támogatása 2007.01.-12. 50,0 Antal Attila igen
2 Pályázati profil készítése (K+F) 2007.02.-04. 2,9 ? (műszaki igazgató, főmérnök) igen
3 "CAFM inf. rendsz. kiv. str. és foly. meghat." (K+F) 2007.03.-04. 4,5 ? (műszaki igazgató, főmérnök) igen
4 4-es információs rendszereinek menedzsmentje 2007.07.-12. 49,0 Balogh Á., Gulyás L. igen
5 DBR igazgatóság szervezeti átvilágtása 2007.08.-10. 8,0 Balogh Á., Gulyás L. igen
6 KÖZOP-kézikönyv 2007.-2008.06. 49,5 Antal A., Balogh Á. folyamatban
7 Kiemelt projektek szakértői támogatása 2008.-2012. 625,0 Antal Attila ?
8 A 4-es metró szakértői támogatása 2008.-2012. 1 875,0 Antal Attila 10 millió

A részvételre a BKV két céget hívott meg: az AAM-et és a Golder Associates (Magyarország) Kft.-t. Azért csak ezt a két céget, mert a BKV előminősítési rendszerében csak "ez a két vállalkozó került nyilvántartásra a felhívásban meghatározott négy szakterület (...) tekintetében". A BKV döntéselőkészítő-bizottsága az előnyösebb ár alapján döntött.

A megkötött tenderek alapján januárban egy 10 milliós számlát állított ki a BKV, a belső ellenőrök jelentése nem részletezi, mire. Talán nem véletlenül, ugyanis a jelentés már az elején megállapítja, az AAM által benyújtott számlák tanácsadói teljesítését - az egyhónapos "szűk vizsgálati határidő" miatt - nem tudták ellenőrizni.

Antal Attila magára vállalta

A tanácsok felderítését nehezíthette, állapítják meg, hogy a szerződések nem írtak elő a szakértői anyagok átadására, átvételére semmiféle eljárást, teljesítési bizonylatot sem kellett kiállítani. A szerződéseknél általános hiány a jogi ellenjegyzés hiánya.

Egyoldalú, gyenge lábakon álló szerződések

A vizsgálat megállapításai a két keretszerződésről (2008-2012)

  • "A szerződéseken vezető jogtanácsos, jogi ellenjegyzés nem található"
  • "A szerződések témánkénti pontozása a 14. ponttól [óradíjak, szakértői kategóriák] logikátlan, megtévesztő"
  • A BKV a szerződésben kötelezte magát, hogy az AAM-es tanácsadók részére helyet és infrastruktúrát (telefont stb.) biztosít, de ennek ellenértékéről nem esik szó.
  • "az átvételi eljárás nem tartalmaz olyan kitételt, mely konkrét dokumentum átadásánál előírná az átadás-átvételi bizonylat kiállítását"
  • "pénzügyi elszámolás (...) nem tartalmaz dokumentum átadás-átvételére vonatkozó bizonylat kiállítását"
A 6, közbeszerzési eljárás nélkül kötött (2007) szerződésről
  • "A megbízási díj havi kalkulációját a szerződés 1. sz. melléklete tartalmazza, azonban a szerződés mellett egyáltalán nem találtunk mellékletet" (4-es metró koordináció, 63/V-002/2007, 50 millió Ft)
  • A szerződés hatálya előbb lejár, mint az átadás-átvétel határideje
  • Nincs meghatározva az átadás-átvételi eljárás (4-es metró információs rendszereinek menedzsmentje, DBR 638/2007, 49 millió Ft)
  • "a szerződésnél ugyanazokat a hiányosságokat találtuk, mint amelyeket a DBR 638/2007 sz. szerződésnél felsoroltunk" (A metróprojekt-igazgatóság szervezeti átvilágítása, DBR 586/2007, 8 millió Ft)
  • "nem tartalmaz olyan kitételt, mely előírná és kötelezővé tenné a dokumentumok átadás-átvételi elismervényének kiállítását" (A metró alapító dokumentumának és a KÖZOP működési kézikönyvére vonatkozó javaslat, DBR 652/2007, 49,5 millió Ft)
  • Jogi ellenjegyzés hiánya (általános)

A szerződés szerint ugyan a "havi elszámolásnak" be kellett volna számolnia a projektek előrehaladásáról, és tételesen fel kellett volna sorolnia a ráfordításokat (a 15-35 ezer forintos óradíj alapján kiszámított, teljesített munkaórákat) - ám ez, a vizsgált számlánál hiányzik.

A belső ellenőrzés így csupán azt állapíthatta meg: "a Vezérigazgató magára vállalta a teljesítések igazolását" annak ellenére, hogy "a felsorolt tevékenységek a BKV Zrt. egyes szakmai területét érintik." Illetve, hogy a Vezérigazgató (Antal Attila) a "megfelelő terméket átvette, és azok minőségét elfogadta".

Szigorúan az értékhatár alatt

A 2007-ben jórészt kifizetett, 164 millió forint értékű szerződések érdekessége, hogy a 6-ból 4 éppen hogy nem éri el az 50 millió forintos közbeszerzési értékhatárt.

A vizsgálat is megállapítja: "Hibás ez a nézet, hiszen, mint említettük, a tanácsadói tevékenységet, mint közbeszerzési kategóriát, Társasági szinten kell egybeszámítani, nem szerződésenként, illetve területenként figyelni a közbeszerzési értékhatárt."

"Mindenért a vezérigazgató a felelős" - Antal Attila az Indexnek 2007 áprilisában. (Fotó: Barakonyi Szabolcs)

Az egyik - 4-es metró projektjének koordinációjáról szóló - szerződésből vett idézetből kiderül, mindez szándékos lehetett a szerződések megalkotói részéről: "az óradíj elszámolásból adódó összeg (...) nem haladhatja meg (...) a szerződés időtartama alatt a közbeszerzési értékhatárt, amely 2007. évben 50 millió Ft"

Tehát nem azt határozták meg, hogy a kapott tanácsok bizonyos célokat teljesítsenek, hanem csupán annyit, ne kerüljenek összesen többe, mint 50 millió forint.

A szerződésekkel kapcsolatban körülbelül ugyanazokat a hiányosságokat tárja fel a jelentés, mint a két keretszerződésnél (lásd a keretest.)

Ennek megfelelően több, kifizetett számlánál nem talált a belső ellenőrzés teljesítésigazolást, és mint írtuk: a belső ellenőrzés sem jutott hozzá az AAM által elkészített dokumentumokhoz.

Balogh Zsolt kisteherautója

Ez azért meglepő fordulat, mert Balogh Zsolt, aki a használtbusztenderbe belebukó Antal Attilát váltotta, ideiglenes vezérigazgatóként az AAM által elvégzett tevékenységről február 28-án azt mondta a Fővárosi Közgyűlésnek, hogy a cég 2007-ben 5 ezer oldalnyi dokumentumot állított elő.

Akkor azt állította, ezeket a dokumentumokat azért nem hozta magával, mert egy "kisteherautó kellett volna" a szállításukhoz. De mint mondta, egy 6 gigabájtos dvd-t lehetne velük megtölteni.

Mint arról beszámoltunk, ezeknek a dokumentumoknak a meglétéről nemcsak a belső ellenőrzés, de a nyilvánosság sem győződhetett meg: egy bezárt szobában vannak, és még a fővárosi képviselők is csak titoktartási nyilatkozattétel után tekinthetnek bele (haza nem vihetik!). Katona Kálmán (MDF), aki látta az állítólagos dvd-t, az Indexnek titoktartási kötelezettségét betartva csak annyit mondott róluk: "Skandalum!"

A jelentés a közbeszerzési törvény megsértését gyakorlatilag megállapítja, ha pedig a BKV-nak továbbra sem sikerül bebizonyítania, hogy valódi teljesítés áll a jóváhagyott kifizetések mögött, azaz vagyoni hátrány érte a céget, akár a hűtlen kezelés bűntettének gyanúja is felmerülhet.

A hűtlen kezelés

"Akit idegen vagyon kezelésével bíztak meg, és ebből folyó kötelességének megszegésével vagyoni hátrányt okoz, hűtlen kezelést követ el." Btk. 319.§

A BKV az Indextől megtagadta a betekintést, holott - mint írtuk - ezzel a közlekedési cég vezetése súlyosan megsérti az adatvédelmi törvényt. Az adatok kiadását megtagadó BKV ellen, amint arra a jogszabályban rögzített határidők lehetőséget adnak, pert indítunk.

Az ügyre egyébként jellemző, hogy a tanácsadói teljesítésekről névvel egyik vezérigazgató-helyettes sem akart nyilatkozni.

A BKV-menedzsment hallgat

Nehéz elképzelni, hogy csak Antal Attila tudott volna ezekről a szerződésekről, számlákról, jóllehet a belső ellenőrzés vizsgálati jelentésében az ő személye bukkan fel a leggyakrabban.

A vizsgálati jelentés többször megemlíti a műszaki igazgatót, aki alá a közbeszerzéseket koordináló logisztikai osztály tartozik. Ő a nyári cégátalakítás óta Balogh Zsolt. 2 metrós szerződést a 4-es metrót építő iroda régi vezetője, Gulyás László, 2-t az új, Balogh Árpád szignózott. Kifizetést hagyott jóvá a - Tóth Norbert vezérigazgató-helyettes alá tartozó - "gazdasági igazgatóság kontrolling főosztályának vezetője" is. Antal Attila összesen 4 szerződést írt alá. Az AAM részéről a szerződéseket Kornai Gábor cégtulajdonos írta alá.

Az MTI utolsó felvétele Antal Attiláról, aki a használtbusztender botránya után teljesen eltűnt. A kép 2007 novemberében készült a BKV-s szakszervezetek figyelmeztető sztrájkja idején. Hagyó Miklós még tagadta, hogy járatritkításra készülne a BKV, a szakszervezetekkel is így állapodtak meg, a sztrájkhangulat lecsillapodott.
(Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt/2007.11.20.)

Megtakarítás némi ráfordítással

Az ebbéli tevékenységében - Demszky Gábor támogatását élvező - Hagyó Miklós főpolgrmester-helyettes által gründolt új BKV-menendzsment 2007-ben a cég átalakításába fogott. Elbocsátott 1000 embert, és lecserélte a cég és a DBR metróprojektiroda felső vezetését. Az akkor 18 milliárdos éves hiánnyal számoló Antal 2007 tavaszán határozottan nullszaldó közeli állapotot ígért, a mostani menedzsment pedig állítja, egy év alatt 11,5 milliárd forintot megtakarított, ugyanakkor elismeri: már 15 milliárd forint a cég 2008-ra becsült vesztesége.

Regőczi Miklós értékesítési vezérigazgató-helyettes- a BKV kommunikációs igazgatójaként - egy 2007-es interjúban - az új menedzsment legnagyobb, "megtakarítást célzó" feladatairól az Indexnek azt állította:

"2800 szerződés él a BKV-nál, beszerzések, alvállalkozások, egyebek. Az összeset felül kell vizsgálnunk, mert nem felelnek meg a cég érdekeinek. Azt mondhatom, hogy mindegyiket át kell alakítani a mai, piaci viszonyoknak megfelelően."

Az AAM-es szerződésekről, a szolgáltatás értékéről és mértékéről azonban ő sem bizonyult bőbeszédűnek. A vizsgálati anyaghoz csatolt lista szerint egyébként az AAM 2000 óta ad szolgáltatást a BKV-nak.

Nemcsak a jegyeket, bérleteket kéne elenőrizni

Végezetül a BKV belső ellenőrzése tesz néhány javaslatot a "jövőbeni hiányosságok elkerülésére (...) és a közbeszerzési törvény betartására".

A vizsgálat végül azt tanácsolja a reformokban gondolkodó, jól fizetett tanácsadókkal megtámogatott menedzsmentnek, hogy a jövőben tanácsadási szolgáltatások igénybe vételénél - a törvény betartásán túl - iktasson be pénzügyi ellenőrzést, fokozza a monitoringtevékenységet és a vezetői ellenőrzést.

A vizsgálati anyag alapján a BKV felügyelőbizottsága jelentést készít. A testület kérheti a BKV vezetését, hogy a még érvényben lévő keretszerződéseket felbontsa, de akár feljelentést is tehet az üggyel kapcsolatban.