Nagykörúti villamospótlás: Lassú haladásra tessék számítani

2006.04.18. 17:08
Kedden elkezdődött a 4-es, 6-os villamosok vonalának átalakítása. Az évi rendes metrófelújításban megedződött BKV-nak már rutinfeladat egy ilyen nagyszabású járatpótlás levezénylése. A Moszkva tér és a Blaha Lujza tér közötti szakaszon egymást érik a villamospótló buszok, a nagy forgalom miatt azonban néhol borzasztóan lelassul a pótlójárat, különösen a Blaha Lujza tér felé kell araszolásra számítani.

A Budapesti Közlekedési Vállalat kedden megkezdte a Siemens Combino villamosokhoz szükséges pályaátalakítást a Nagykörúton. A következő nyolc hétben felújítják a villamospálya felső vezetékeit, kiszélesítik és meghosszabbítják a megállók járdáit, hogy az óriáshernyók beférjenek a megállókba. Az átalakítást két szakaszban oldják meg, ennek megfelelően április 18-tól május 19-ig a Moszkva tér és a Blaha Lujza tér között villamospótló buszok szállítják Európa legforgalmasabb villamosvonalának utasait. A második ütem a tervek szerint május 22-én kezdődik, és június 9-ig tart majd.

Az Index tesztelte a BKV rendkívüli szolgáltatását, ahogy tette ezt korábban, a 2004-es és 2005-ös nyári metrófelújítások idején is, hogy ne érjen senkit felkészületlenül a sárga útburkolati jelekben rejtőző káosz.


Nézze meg képeinket!

A McDonald's a nyertes

A pótlójáratot a Blahától a Moszkva térig, oda és vissza is kipróbáltuk, méréseinket csúcsidőn kívül, késő délelőtt végeztük. A Blahán a villamosról leszállva két irányba indulhatunk, ha át akarunk szállni a pótlóbuszok valamelyikére. Legegyszerűbben az aluljárón átvágva, az Erzsébet körút jobb oldalán lévő Match áruház melletti megállóba juthatunk el, itt állnak meg először a Corvin áruház elől startoló 4-6V jelzésű csuklós Volvók és Ikaruszok. A villamosmegállóból persze indulhatunk az áruház előtti ideiglenes peron felé is, ehhez át kell vágni két sávon és a téren, cserébe többnyire üresen várakozó buszba szállhatunk. A buszok pár perces (1-3) követési idővel indulnak (a BKV menetrendje itt található). Mivel délelőtt próbáltuk ki a járatot, ezért csak félig vagy háromnegyedig telt buszon utaztunk, az esti és reggeli csúcsforgalomban ennél jóval több utastársra kell számítani.

A busz többnyire a 906-os és 923-as éjszakai járatok megállóiban áll meg, ezért például a Wesselényi utcai megálló a Barcsay utcától kicsit visszább található, a Király utcai megálló a Corinthia Grand Hotel Royal elé (a Moszkva téri irányban), illetve az Erzsébet étterem elé (a Blaha irányában) került. Az Oktogonnál három megállóhelyet alakítottak ki: a Moszkva tér felé haladók a McDonald'snál szállhatnak fel és le, a Blaha felé a Zichy Jenő és az Aradi utca között, valamint az Andrássy út és a Teréz körút sarkánál lévő Raiffeisen bankfióknál is megáll a busz. A Nyugati téren is a McDonald's a nyertese az ideiglenes forgalmi helyzetnek, a pályaudvar melletti gyorsétterem előtt áll meg a Moszkva tér felé tartó járat. Másik irányban az éjszakai buszok Skála Metró előtti megállójában lehet várni a villamospótlót, és nézni, hogyan szedik ízeire az út közepén nyújtózó villamosmegállót.

A Margit híd előtt, a Jászai Mari téri megálló járt a legrosszabbul: Buda felé a Tátra utca előtti buszmegállóban lehet felszállni (a 6-os, 26-os, 91-es, 191-es buszok megállójában), a nyugati felé a Vígszínházzal szemközt lévő, a Szemere utca előtti buszmegállóig kell elcaplatni (CIB-bankfiók van itt, ez egyébként a 6-os, 26-os, 91-es, 191-es, 906-os és 923-as buszok megállója). A Margit hídon a szigeti lehajtónál a szélső sávokban lévő buszmegállókban áll meg a pótló (906, 923 buszok állnak meg itt éjjelente). A híd budai hídfőjénél a Moszkva tér felé tartó járat a Bem mozihoz közel lévő, 906-os, 91-es és 191-es buszok megállóját veszi igénybe, a másik irányban a hídi felhajtó utáni (906-os, 91-es és 191-es buszok) buszmegállóban teszi le az utasokat.


Nézze meg képeinket!

A Mechwart ligeti megálló a Moszkva tér felé a II. kerületi önkormányzat ügyfélszolgálati központja elé került (Keleti Károly utca, Margit körút sarok, 906, 911, 960 éjszakai buszok megállójába), Pest felé a Szász Károly utca előtt nem sokkal van az előbbi megálló párja (keressék a Dr. Mező Ferenc MOB-emléktáblát). A Moszkva téri végállomás előtti utolsó megálló kivételesen megmaradt eredeti helyén: a busz a sínekre felhajtva a Mammut bevásárlóközpont előtti villamosmegállóban áll meg, a másik irányban ez nem így van, az út széli (Széna téri) buszmegállóban kell várni a villamospótlóra. A busz a Mammut előtti megállóból előbb visszapréselődik a forgalomba, majd a Moszkva téri McDonald's előtt fékez nagyot szusszanva: itt a pótlóbusz végállomása (ellentétes irányba a járat az út túloldalán indul).

Üljön metróra

A zömmel kényelmes Volvó buszokkal megvalósított "légihíd", "mozgójárda" a tapasztaltak alapján nagy vonalakban ismét kiállja a próbát, de van néhány gyenge pontja a rendszernek. Sajnos, nem mindenütt sikerült védett buszsávokat kialakítani, így a körút bizonyos szakaszain teljesen lelassul a forgalom, például az Oktogontól a Blaha Lujza tér felé csupán araszolgatva tudott a buszunk haladni, pedig nem is csúcsforgalomban ültünk fel rá. Erre a sofőr is felkészített lélekben, "lassú haladásra tessék számítani", tájékoztatta az utasokat a hangosbemondón. A lassú haladás miatt a Moszkva tér és a Blaha Lujza tér közötti szakaszt 28 perc alatt tudtuk megtenni, ez körülbelül tíz perccel több, mint amennyi idő alatt a villamos megtette ugyanezt az utat. Metróval ugyanez a szakasz kilenc percig tart, aki tehát a Blahára akar innen eljutni, jobban teszi ha a kettes metróra ül.

A Moszkva térnél is kialakulhatnak kritikus helyzetek, a sínekről a forgalomba visszahajtó buszok - az autósűrűség függvényében - percekig vesztegelhetnek. Nem jobb a helyzet a Margit híd budai hídfője előtt sem: Pest felé egy darabon a villamossineken hajt a busz, azonban a hídra vezető útra kanyarodva egyetlen aszfaltsáv marad járható, elég egy koccanás, hogy teljesen beduguljon a forgalom. Szerencsére van, ahol rendőrök segítik a buszok mozgását, a Blaha Lujza téren és az Oktogonnál karjelzésekkel lepik meg az ettől elszokott autósokat.


Nézze meg képeinket!

Az átalakítási munkákról tartott kedd délelőtti sajtótájékoztatón Vajda Pál főpolgármester-helyettes úgy fogalmazott, hogy ez a pár hét kényelmetlenség megéri, mert cserébe európai színvonalú villamosjárattal gazdagodik Budapest, az új Combino villamosok a város igazi nevezetességei lesznek (az új, 54 méter hosszú, energiatakarékos villamosok közül két-három várhatóan már június végén forgalomba állhat). "Forgalomszervezésből a főpróba sikerült" - mondta a főváros közlekedési ügyeiért felelős politikus, de figyelmeztetett arra, hogy most még tart a tavaszi szünet, és ha az iskolások is elözönlik a tömegközlekedést, elképzelhető, hogy rosszabbodhat a helyzet. Elképzeltük, rosszabbodhat.