Vita a Balatoni úti felüljáróról

2006.01.12. 19:06
Ki a felelős a Balatoni úti felüljáró késedelmes újjáépítéséért? A vita most is zajlik a kivitelező és a főváros között.

Zajlik a vita a Dél-Budán lévő, Balatoni úti felüljáró kapcsán a kivitelező és a főváros között - az Index információi szerint a két fél hosszú hetek óta egyeztet arról, hogy kit terhel a felelősség, illetve ki hibázott a felüljáró félretervezésekor, és miért húzódik hónapok óta a beruházás, amely legalább félévig akadályozza a forgalmat a 7-es út bevezető szakaszánál.

A szeptember óta lezárt felüljárót márciusig nem nyitják meg. Az okokról egyelőre csak találgatni lehet. Az Index információi szerint a napokban megegyezhet a főváros és a Hídépítő a két fél közötti szerződés módosításáról, ebben talán a kötbérről is szó esik majd, bár egyik érdekelt sem volt hajlandó nyilatkozni a megállapodás részleteiről.

A fővárostól kapott információink szerint az önkormányzatnak nem a tervezővel, a Speciál-Terv nevű céggel van gondja, hanem a kivitelezővel, a Hídépítő Rt.-vel. Ez utóbbi cég azonban ezt a felelősséget nem ismeri el, bár az erről szóló nyilatkozatát is visszavonta időközben, vagyis nem lehet tudni, hogy a Hídépítőt terheli-e most bármiféle felelősség a kivitelezés csúszásáért.

A Hídépítő fizet a Volánbusznak

Ugyanakkor a Hídépítő az Index információi szerint a Volánbusznak fizet azért, mert a társaság járatai csak kerülővel tudják megközelíteni a dél-budai végállomásukat. Ezzel kapcsolatban a Hídépítő annyit közölt lapunkkal, hogy nem kártérítést fizetnek a Volánbusznak, hanem az eredeti tenderkiírásnak megfelelően viselik a költségeket.

Korábban az Indexen több városházi hírre hivatkozva beszámoltunk arról, hogy a Balatoni úti felüljáró 90 százalékos készültségi állapotban volt, amikor a közlekedés-felügyelet visszabonttatta az építményt, és leállította a kivitelezést. A Hídépítő Rt. ugyanakkor cáfolja, hogy 90 százalékos készültségi állapotban lett volna a híd. A régi, leromlott állapotú felüljárót bontották el.

Az üggyel kapcsolatban Bíró József, a Központi Közlekedési Felügyelet általános igazgatóhelyettese az Indexnek - a Hídépítő nyilatkozatával egybecsengően - elmondta: nem állított le a felügyelet semmiféle építkezést, kivitelezést, sőt, éppen az engedélyeztetés felgyorsításával, szakaszolásával segítették a Balatoni úti felüljáró építését. A 7-es út részét képező, a vasútvonalak fölött átívelő híd egyébként rendkívül bonyolult szerkezetű építmény, és építése előtt el kellett bontani egy meglévő felüljárót.

Az új szerkezetre az engedélyt 2005. szeptember 12-én adták ki, ezután kezdődött meg az úgynevezett kiviteli tervek jóváhagyása. Az építési engedély Bíró szerint csak peremfeltételeket rögzít, ezért ennek alapján négy méternél nagyobb távolságot átívelő híd kivitelezését még nem szabad megkezdeni - a magyar jogszabályok szerint.

Minthogy a kivitelezési tervet egy igen bonyolult műszaki probléma megoldására kellett elkészíteni, természetes Bíró szerint, hogy hosszabbra nyúlt a szokásosnál az egyeztetés. Így a szeptemberi első engedély után nem állították le az építkezést, hanem további mérlegelés alá vetették az előzetes számításokat, és ezután a kivitelezési tervben kellett a módosításokat átvezetni.

Nem is állítottak le semmit

Bíró szerint azonban nem igaz az a korábbi hír, miszerint egy 90 százalékban kész híd építését állították le, és vissza kellett volna bontani bármit is a most készülő felüljárón. Ők a kivitelezési engedélyt is két lépcsőben adták ki, amire a jogszabályok egyébként lehetőséget adnak. Ez azt jelenti, hogy az alépítmények - vagyis az alapozás és a pillérek - elkészülhettek, a "felszerkezet" viszont most is készül, a gyártó dolgozik rajta.

A felszerkezeten végül a központi közlekedési felügyelet hatására módosított a kivitelező. Ez némi csúszást jelentett, de Bíró szerint egy több mint harminc méteres fesztávolságú szerkezetnél az, hogy szeptembertől novemberig nem fejeződik be az építkezés, nem számít különlegesnek. Ugyanakkor elismerte: "besűrűsödtek" a dolgok, tehát az idő kényszere miatt ők is próbálták felgyorsítani az engedélyeztetést. Statikai bizonytalanságokat azonban nem hagyhattak, hiszen egy híd 100 évre épül. Márpedig itt, Dél-Budán, a 7-es úton nagy forgalmat lebonyolító létesítményt kell most teljesen újonnan létrehozni.

Bíró nem kívánta a felelősséget firtatni az ügyben. Mint elmondta, ők engedélyezéssel foglalkoznak, nem kivitelezéssel, nem építkezéssel bízták meg őket, így nem foglalkoznak azzal, hogy a Speciál-Terv nevű cég vagy a Hídépítő hibázott-e a tervek elkészítésénél. Bíró külön kérdésünkre sem kívánta kommentálni, hogy a Hídépítő hibázott-e a kivitelezési tervnél, és hogy a Speciál-Terv helyesen készítette-e el az építési engedélyhez szükséges terveket.

A Volánbusz a felüljáró-átépítésről
A Dél-Budán több hónapra lezárt Balatoni úti felüljáró miatt a Volánbusz járatainak az építkezés ideje alatt kerülniük kell. Az ezzel kapcsolatos többletteljesítmény költséget jelent. Ez részben az útvonal meghosszabbodásból (havi 8500 km) adódik, részben abból, hogy az Etele tér-Diósárok-Szoborpark-Budatétény-Antalháza-Panoráma lakótelep útvonalon kisegítő autóbuszjáratokat kellett indítani. A költségtöbbletet a kivitelező, vagyis a Hídépítő Rt. fedezi. Az Érd autóbusz-állomás–Etele tér között közlekedő járatok menetideje a fenti ok miatt 15 perccel növekedett.