Milliárdos kár a fülkereklámok miatt?

2005.02.11. 08:31
A Mediacontact hatalmas kártérítési pert indít elmaradt haszon címén a főváros ellen, ha visszavonja döntését, amellyel díjmentessé tette a telefonfülke-reklámokat. A jelek szerint az éles piaci konkurenciaharc miatt kirobbant ügy csak előjátéka egy sokkal nagyobb üzletnek, a több tíz milliárd forint értékű utcabútortendernek.
A fővárosi szocialista, szabad demokrata és a Fidesz-frakció vezetőinek közös javaslata alapján a fővárosi közgyűlés várhatóan jövő kedden visszavonja a nagy vihart kavart telefonfülke-rendeletet, amelynek értelmében a Matáv-telefonfülkék reklámfelületeit hasznosító Mediacontactnak gyakorlatilag nem kellett közterület-használati díjat fizetnie. Úgy tudni, a főváros emiatt évi mintegy 70 millió forinttól esik el, adta hírül a Népszabadság.

Városháza: egységesítésre jó

A Mediacontact vezetője jelezte, milliárdos kártérítési pert indít elmaradt haszon címén a főváros ellen, ha visszavonja a rendeletet. A napilap szerint az éles piaci konkurenciaharc miatt kirobbant ügy csak előjátéka egy sokkal nagyobb üzletnek, a több tízmilliárd forint értékű utcabútortendernek.

A nagy vihart kavart utcabútortenderről a hónap végén dönthet a Fővárosi Közgyűlés, a korábbi pályázaton győztes cégcsoportokkal akkor szentesíthetik a szerződéseket.

Kapcsolatok
A budapesti taxiállomások hirdetési felületét is birtokló, 1996-ban alakult Mediacontact Közterület Reklámügynökség Kft. neve felmerült Ragáts Imre - jelenleg hűtlen kezeléssel gyanúsított - egykori köztévéelnök vitatott, utóbb a Magyar Televízió Közalapítvány kuratóriumának vétóján elbukott szerződései kapcsán is - tudta meg a HVG. A mediacontactos Somogyi Miklós társtulajdonos-ügyvezető abban az IMG Kft.-ben is, amely a köztévé reklámidejét átvett vállalkozások egyike volt. Az 1 millió forint törzstőkével indult, 2002 óta 88 millió forint jegyzett tőkéjű Mediacontact áttételesen kötődik a több mint 20 ezer telefonfülkét birtokló Matávhoz is.

Az üzlet lényege, hogy a nyertesek nyilvános vécéket, utasvárókat, valamint hirdetőoszlopokat helyeznek el a fővárosi közterületekre, cserébe pedig - hosszú távú, akár 25 évre szóló szerződés alapján - ingyen hasznosíthatják az utcabútorokon lévő felületeket reklám céljára. A tavaly őszi eredményhirdetés szerint a nyilvános vécék kategóriájában a Wall-JC Decaux konzorcium, az utasvárókat tekintve az Intermédia, a hirdetőoszlop-szekcióban pedig a Mahir Cityposter nyert. A városháza szerint nekik ebben az az üzlet, hogy fővárosi pénzek nélkül egységesíthetik a városképet meghatározó utcabútorokat.

Sokat bírálták

A tendert már a kiírása óta bírálatok övezték. Az ellenzék kifogásolta, hogy a pályázatról helyszíni kiosztású anyagként döntöttek, vagyis nem volt módjuk azt áttanulmányozni. A tender kiírásáról a Fővárosi Közgyűlés egy nappal az EU-csatlakozás előtt - vagyis a megengedőbb közbeszerzési szabályok alapján - határozott. (A sietségre jellemző, hogy a döntés másnapján már újságban jelentek meg a pályázati hirdetmények.) A fővárosi Fidesz tavaly már előre tudni vélte és borítékolta a győztes cég nevét. Sérelmezték, hogy a pályázati kiírás egyrészt hiányos volt - így a fizetési feltételeket sem tartalmazta -, másrészt szerintük a városháza korlátozta a pályázók versenyét, mert egyes kérdéseket egy cégre szabott (például egy bizonyos hirdetőoszlop "befogadómérete hozzávetőlegesen 169 centiméter átmérőjű" lehetett).

Somogyi: savanyú a szőlő

Somogyi Miklós, a Mediacontact vezetője szerint a Mahirnek és a jobboldalnak egyszerűen csak savanyú a szőlő, mert látják, mekkora üzletet szalasztottak el. Korábban ugyanis a Simicska Lajoshoz köthető cég hasznosította a Matáv-telefonfülkéken lévő reklámokat, de nem láttak benne fantáziát, ezért felmondták a szerződésüket